Monday, April 16, 2018

Aduh malunya, dari Medan Ilmu ke Dataran Tok Pa

 
“Sampai hati – mengizinkan maruah ilmu dan diri; dilumurkan selut penuh semuka. Hanya dengan harga RM450,000, sanggup menjual maruah diri, lalu matanglah politik sejahtera dalam sekelip mata?

“Aduh, malunya.”

Itulah luahan hati bekas Setiausaha Politik Tuan Guru Datuk Nik Aziz Nik Mat, Anuar Bakri Haron dalam facebooknya ekoran penukaran nama Medan Ilmu yang dinamakan oleh Nik Aziz ketika hayatnya dahulu kepada Dataran Tok Pa.

Medan Ilmu adalah kawasan hadapan bangunan Pas Kelantan di Jalan Datuk Pati. Ia menjadi tempat orang ramai duduk sambil mendengar kuliah Jumaat oleh Tuan Guru Nik Aziz dahulu.

Namun sumber kewangannya diambil dari Kerajaan Pusat.

Menurut Anuar, pentas ini, arwah Tok Guru Nik Aziz namakan sendiri dengan mulut dan lidahnya.

Medan Ilmu, nama yang diberikan oleh Tuan Guru Nik Aziz ketika hayatnya masih ada.

“Medan ini mesti dinamakan sebagai DATARAN atau MEDAN ILMU,” demikian wasiatnya.

“Atas ruh meraikan ilmu; ini dia salsilahnya,” kata Anuar.

Beliau mengulas tindakan Pengerusi Barisan Nasional (BN) Kelantan, Datuk Mustapha Mohamad menamakan semula Dataran Ilmu kepada Dataran Tok Pa semalam.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, itu merasmikan projek menaik taraf longkang dan laluan pejalan kaki yang menelan belanja RM450,000 ringgit.

Orang ramai memenuhi Medan Ilmu ketika Tuan Guru Nik Aziz memberikan kuliah Jumaatnya dahulu.

Mustapa seterusnya menandatangani plak perasmian dan memberikan nama baru dataran itu sebagai Dataran Tok Pa.

Mustapa menjelaskan, walaupun kawasan ini menjadi medan cercaan dan fitnah kepada pimpinan Kerajaan Pusat namun tanggungjawab kerajaan tidak mengira tempat dan kawasan untuk kemudahan orang ramai.

“Jadi kita nak mereka sedar ada yang cerca Kerajaan Pusat walhal mereka bercakap atas pentas dan tapak Kerajaan Pusat.

“Ini pentas guna fitnah secara keras terhadap Kerajaan Pusat saya harap mereka hentikan kritikan keras terhadap kita, berdosa,” katanya selepas merasmikan projek naik taraf longkang dan laluan pejalan kaki di Dataran Ilmu di sini semalam, lapor Astro Awani.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...