(Tak perlu baca, panjang)
1. Akhirnya agamawan tersohor itu bertemu dalil untuk mengabsahkan sebuah pengkhianatan kepada mandat rakyat iaitu ayat 118, Aali Imran. Nas itu dipakaikan sentimen bacaan pada waktu tahajjud untuk menambah perisa bahawa nas yang dibacanya tepat untuk ditempel kepada pihak yang mahu ditempelnya.
2. Walaupun ayat itu jika disorot berlatarbelakangkan golongan munafik yang tidak lekang dengan permusuhan terhadap Nabi SAW, ia ditampal sebagai nas kepada persoalan selesakah dia dengan sebuah kerajaan yang tegak melalui pengkhianatan.
3. Seterusnya nas itu dicekak leher dan diheret ke sana-sini atas nama agama, atas nama anti golongan anti agama demi menonjolkan kepada umum bahawa dia adalah agamawan yang bertindak berpandukan nas. Padahal tindakannya berpandukan nafsu politik yang disimpan kemas dalam jubah agamawan.
4. Begitulah jadinya apabila agamawan ingin bergulat dengan krisis politik kepartian tanpa mahu menanggalkan jubah agamawan, nas akan ditempel sesuka hati. Jika nas itu dilihat oleh agamawan sebegitu berupaya menarik simpati awam untuk bersama-sama dengannya melawan kelompok politik yang dibencinya, di situlah nas itu ditempel.