Wednesday, September 19, 2018

MB KEDAH MUKHRIZ masih ulangi perangai lama dan hilang arah tuju tadbir negeri

MENTERI BESAR(MB) KEDAH
MASIH ULANGI PERANGAI LAMA


Mengikut data yang di keluarkan oleh kerajaan pusat, Kedah adalah sebuah negeri yang hutangnya tertinggi di Malaysia. Oleh itu Kedah tidak boleh ketinggalan mahu pun mundur kerana ianya berada di pantai barat yang sama dengan negeri-negeri maju dalam jajaran lebuhraya Utara Selatan.

Kedah juga mempunyai sambungan landasan keretapi daripada Singapura ke Hadyai Thailand. Kenapa Kedah masih mundur? Untuk itu Kedah mesti mempunyai Menteri Besar yang berdaya saing untuk memajukan negeri.

Rungutan terhadap Datuk Seri Mukhriz kini makin memuncak bukan sahaja daripada rakyat dan ahli-ahli parti tetapi juga daripada pegawai-pegawai kerajaan yang ingin melaksanakan tugas di bawah kerajaan baharu.



Menteri Besar tidak dapat mengatur perjalanan negeri dengan segera untuk bergerak maju. Mengikut pegawai-pegawai kerajaan, sehingga artikel ini ditulis tiada lagi Mesyuarat Perancangan Negeri.

Tiada lagi Mesyuarat Tindakan Negeri. Tiada Mesyuarat Pembangunan Negeri. Inilah keluhan daripada para pegawai Daerah yang ingin berkhidmat untuk kerajaan PH. Keluhan Ketua Jabatan Luar pula makin berlarutan apabila tidak dapat bertemu dengan MB agar dapat mengemukakan hasrat jabatan mereka.

Pengarah FELCRA mengeluh, Pengarah MARA juga mengeluh malah lebih mengecewakan Pengurus Besar KEDA tidak dapat memanggil mesyuarat lembaga di saat-saat beliau akan bersara pada bulan September ini.

Sibuk sangatkah sehingga tidak dapat berjumpa dengan ketua jabatan untuk mendapat maklumat tentang perjalanan jabatan mereka. Apa yang beliau ingin laksanakan? Kemana beliau berada?

Apakah keutamaan MB Kedah? Adakah untuk bola sepak sahaja? Itu pun tidak beliau laksanakan. Mesyuarat pengurusan Kedah Football Association(KFA) langsung tidak nampak batang hidung. Samada di kendalikan secara senyap-senyap oleh Saudara Anas Setiausaha Politik beliau mahupun di hadiri oleh Setiausaha Kehormat KFA YB Asmirul Anuar Aris.

Prestasi bola sepak Kedah merudum kerana sikap Presiden yang langsung tidak mengambil peduli. Beliau hanya hadir untuk menyaksikan perlawanan dan bahagian yang paling penting ialah bergambar dengan pemain mahupun peminat.

PUTERA BANGSAWAN

Semenjak kemenangan PRU-14 pada 10 Mei 2018 hingga kehari ini, Dato Seri Mukhriz masih berada di alam khayalan. Apa yang di lakukan beliau hanyalah persis seorang Putera Bangsawan perlu di suap sehinggakan makan dan pakai. Beliau bukan pejuang rakyat seperti ayahanda beliau Tun Dr Mahathir Mohamad.

Pentadbiran masih lagi di takuk lama sedangkan masa sudah beranjak 5 bulan. Hanya program "stereo type" yang masih tidak keluar dari patah perkataan 'melawat' dan 'merasmikan'. Tiada pergerakan memajukan negeri di laksanakan. Tiada pelabur asing yang ingin melabur. Tiada perancangan masa depan.

Board Of Director(BOD) atau Ahli Lembaga Pengarah untuk Anak Syarikat Kerajaan Negeri atau lebih di kenali sebagai Government Link Company(GLC) tiada langsung setitis usaha di gembeling untuk di isi kekosongan perlantikan samada di jawatan BOD mahupun Pengerusi GLC setelah usia pemerintahan menginjak 5 bulan. Datuk Seri Mukhris tidak berminat mahu menyelesaikannya. Apa yang ada di dalam minda beliau sehinggakan pengurusan kerajaan tidak dapat di laksanakan?

Tiada langsung pengawasan MB Kedah pada GLC. Sebagai contoh: PKNK umpamanya bagaikan hidup segan mati tak mahu kerana tiada perhatian. Lihat pada Kumpulan Bina Darulaman(BDB) sebuah GLC yang tersenarai dibursa utama, apabila 'Manager Director' meninggal pada bulan Mac lalu sehingga kini tidak dilantik pengganti.

Keseluruhan GLC mengalami kerugian berjuta ringgit terutamanya BDB. Boleh lihat pada lapuran tahunan tetapi ini langsung tidak di endahkan oleh Datuk Seri Mukhriz selaku MB Kedah. Sebelah mata pun tidak di pandangnya. Apa perlu menanti sehingga ranap menyembah bumi keseluruhannya baru tindakan akan di ambil?

YB Tan Kok Yew selaku EXCO Pelaburan dan Industri Tinggi tertunggu-tunggu kenapa beliau tidak di lantik bersama dengan PKNK. Apa yang masih tak kena? Kenapa tidak memberikan kepercayaan kepada anggota EXCO beliau sendiri?

BOD penting selain PKNK seperti SADA turut tidak mendapat perhatian. YB Zamri Yusof yang juga EXCO sumber air sehingga kini masih ternanti-nanti perlantikan dalam BOD SADA. Begitu juga KULIM HIGH TECH malah banyak lagi GLC di rundung malang. Kesemua mesyuarat tidak dapat di lakukan kerana tiada sebarang lantikan.

Ada GLC terdesak telah di buat perlantikan Pengerusi(Chairman). Contohnya Yayasan Islam Kedah(YIKED) diserahkan kepada YB Phahrolrazi. Apa yang hendak di lakukan beliau memandangkan BOD masih tidak di lantik? Nak mesyuarat dengan siapa? Kemana hala nak di tuju?

Apa nak jadi? Mengikut sumber daripada Kumpulan Ladang anak syarikat kepada PKNK, tahun ini pokok getah dan kelapa sawit tiada peruntukan baja kerana tiada BOD. Maka tender untuk baja tidak dapat dibuat/diluluskan. Jadi kesemua pokok wajib berpuasa tahun ini kerana MB lembab.

Dari segi tugas MB ada 5 portfolio penting:

i. Kewangan
ii. Hasil bumi
iii. Perancang ekonomi
iv. Tanah dan galian
v. Perhutanan.

Beliau juga ialah:

1. Timbalan Presiden PBBM
2. Pengerusi PH Kedah.
3. Pengerusi PPBM Kedah.
4. MB Kedah
5. ADUN Jitra
6. Ahli Parlimen Jerlun

Lantikan GLC:

7. Pengerusi KEDA
8. Pengerusi SADA(Air Kedah)
9. Pengerusi PKNK
10. Pengerusi KMC(Kedah Medical Centre)
11. Pengerusi KULIM HI TECH
12. Pengerusi LADA

13. Presiden Kedah Football Association(KFA)

Banyak betul jawatan beliau. Tamakkan kuasa tetapi tiada kudrat yang mampu di laksanakan. Sistem pemerintahan tidak di agihkan secara kolektif untuk membina sebuah Negeri. Sepatutnya agihan kuasa atau penurunan kuasa harus di lakukan untuk bersama membina dan membangunkan negeri Kedah. Tetapi ini tidak berlaku.

Beberapa perkara sepatutnya berlaku untuk menjadikan Kedah negeri bergerak maju namun tidak di laksanakan. Beliau tidak mengurus tadbir mahu pun menyelia negeri. Hendak di katakan mentadbir seorangan mahupun secara Pakatan Harapan tidak berlaku. Mudahnya, beliau langsung tidak mentadbir.

Sejarah membuktikan ketika menjadi MB di bawah payung Umno, beliau mengambil masa selama 2 tahun 6 bulan untuk menyelesaikan kesemua yang tersebut di atas. Tiada tarikh luput untuk perlantikan jawatan GLC. Gagal untuk bertanggungjawab ke atas amanah di berikan oleh rakyat ialah jawapan sebenar.

Inilah di antara perkara yang menjadi kemarahan ahli Umno pada ketika itu. Alasan pertelingkahan dengan Datuk Seri Najib melalui isu 1MDB hanyalah alasan di pihak pimpinan dan bawahan Umno untuk menyingkirkan Datuk Seri Mukhriz. Pemimpin Umno dan ahli Umno telah lama bersabar. Kemuncaknya beliau di singkirkan sebagaimana yang kita tahu.

PARTI DI ABAIKAN

Sehingga kini mesyuarat parti tidak pernah di adakan. Banggunan Stargate di biarkan begitu saja bagaikan sepi tanpa penghuni. Bahagian PPBM turut menerima habuan yang sama tanpa pengurusan parti. Ahli bawahan di biarkan tanpa sebarang maklumat.

Sekali lagi sehingga artikel ini di tulis, pelantikan Penyelaras DUN belum dilantik dari pihak PPBM. Apa yang menjadi masalah sangat untuk membuat perlantikan? Tanyalah mana-mana Ketua Bahagian PPBM di Kedah hakikat tersebut. Bagaimana hendak memberikan khidmat kepada masyarakat?

Sejujurnya Datuk Seri Mukhriz tidak mahu berhadapan dengan masalah. Atau dengan kata lain, 'he can't facing to the problem', itulah penyakit beliau dulu dan kini. Anakanda kelahiran bangsawan ini tidak mahu berdepan dengan penyelesaian perkara berbangkit. Beliau gagal serta tidak mahu untuk berhadapan bagi menyelesaikan sebarang masalah.

Beliau hanya mahu di kenali seperti artis popular. Mengekalkan rentak populist di mata media tetapi bukan menjadi pemimpin akar umbi yang boleh menjadi dahan rimbun untuk ahli bawahan tempat berteduh. Hebat ketika berselfie mahupun bergambar adalah ciri kehebatan beliau.

Ini dapat di lihat dengan majlis rasmi yang beliau lawati mahupun perasmian yang di buat. Itu pun banyak program rasmi kini acap kali di ganti oleh EXCO. Kedah bukan di hati dan jiwanya. Hanya beberapa hari dalam seminggu beliau berada di Kedah manakala yang selebihnya pulang ke pangkuan isteri tersayang di Kuala Lumpur. Tidak hairanlah jika mesyuarat EXCO pernah berlangsung di Kuala Lumpur. Bukankah tindakan sebegini mengundang kos?

Ada ahli PBBM bertanya: "MB larat pegang sebagai pengerusi beberapa syarikat? Boleh ka MB atur untuk mesyuarat dan mengambil tahu kesemua perjalanan anak syarikat ini.."

Seorang ahli PBBM menjawab: "Hampa boleh bilang tengok.. apa dia buat?"

Ahli PBBM yang ke 3 pula berkata: "Banyaknya.. Boleh ka MB buat semua ni. Aku tengok asyik balik KL saja.. Ada orang tolong kira. Selama seratus hari.. MB hang hanya buat mesyuarat exco 9 kali daripada 25 minggu. Berada di pejabat Wisma tak sampai 50 hari waktu kerja. Lagu mana dia nak jalankan tugas...?"

AHLI PPBM LARI MENINGGALKAN PARTI

Pelbagai masalah dalaman politik PBBM mula membarah. Ramai ahli PBBM di Jerlun, Kubang Pasu, Pendang dan lain-lain kawasan sudah melarikan diri untuk menyertai parti lain. Jikalau ini di biarkan berterusan, PRU-15 PH bakal bungkus.

Perebutan jawatan masih menjadi api di dalam sekam. Masing-masing ternantikan bentuk ganjaran yang di janjikan. Lantas pemberontakan dalaman telah terjadi bermula selepas penubuhan PPBM sehingga kini.

Datuk Seri Mukhriz sebagaimana maklum adalah Pengerusi PH Negeri Kedah. Takala negeri lain telah membuat Pelan Pilihanraya Hala Tuju Negeri untuk 5 tahun akan datang dari 2018 hingga 2023, Kedah masih terkial-kial.

Bagaimana hendak di laksanakan peluang di masa akan datang jika untuk dapatkan tarikh Mesyuarat Majlis Pengerusi PH pun masih mengelak sambil mendiamkan diri seribu bahasa. Paling mudah pada Dato Seri Mukhriz ialah buat bodoh atau pekak badakkan telinga seolah tidak perlu tahu apa yang harus di buat.

Jumlah kerusi DUN di Kedah ialah 36. PBBM bertanding 14 kerusi DUN, iaitu yang paling banyak berbanding kerusi AMANAH, PKR dan DAP. Malangnya PPBM cuma menang 5 DUN:

1. DUN Kuah
2. DUN Air Hangat
3. DUN Bukit Kayu Hitam
4. DUN Jitra
5. DUN Anak Bukit(Amiruddin Hamzah penyandang)

Empat DUN(1-4) berada di dalam Parlimen Langkawi dan Parlimen Kubang Pasu di kenal pasti sebagai gelombang Tun Dr Mahathir. Faktor Tun amat kuat di sana bukan atas nama bekas MB Kedah.

Kemenangan di negeri dan negara seharusnya di jadikan landasan untuk PPBM dan PH menggunakan peluang yang terhidang dengan baik untuk menambahkan ahli mahupun cawangan. Apakan daya Datuk Seri Mukhriz tidak berminat.

15 kerusi berjaya di tawan oleh Pas manakala 3 kerusi lagi berada di tangan Umno. Kenapa terjadi sedemikian? Ini berpunca dari masalah di antara parti komponen PH yang tidak berjaya di gabungkan dengan baik di pelbagai peringkat DUN kalah. Maklumat agihan kerusi tidak di sempurnakan dengan baik untuk ahli PPBM mengerti proses pembahagian kerusi di kalangan PH. Selaku Pengerusi PPBM beliau tidak menjelaskan dengan baik kepada anggota bawahan. Inilah puncanya.

Kepada Datuk Seri Mukhriz sila mengaku dengan hati yang ikhlas dan jujur. Berterus terang sajalah. Jangan buat inanya kepada rakyat kedah. Tinggalkan Kedah kepada orang lain jika sudah tidak mampu mentadbir. Berundur secara terhormat.

Jangan biarkan pasukan lama di sekeliling anda bermula dari Setiausaha Politik dan lain-lain semenjak zaman BN dahulu menjadi dalang di belakang tabir. Rakyat Kedah tidak memerlukan PUTERA BANGSAWAN di mata pengundi yang membawa urustadbir dan pendekatan politik hancur lebur.

Anda laksana nakhoda yang tiada perancangan dan halatuju kerana membiarkan sahaja kapal belayar tanpa haluan. Semoga sedikit teguran ini akan menyedarkan MB Kedah dari terus berada di dalam lena yang panjang.

-Rakyat Kedah

17 comments:

  1. Serah balik kat Bashir kot? Elokkan BN tadbir Kedah? Ada arah tuju.

    ReplyDelete
  2. Pas merintah 2008-20013 ok ja... Bg kat BN mukhriz jugak jd MB 2 tahun.. masalah lg terok.. xpandai perintah... Lantik bashah pon punah jugak... Bagi ke PAs semula la... Cemuih dah aih tgok politik PH n BN ni.. xdak perubahan langsung...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ibu EVA FIORENTINA APRILA dari palembang mengucap syukur kepada allah,karna melalui bantuan dari aki abdul jamal yg sebesar 20m kini saya sudah bisa menjalankan usaha saya lagi. Puji syukur saya panjatkan kepada Allah yang telah mempertemukan saya dengan Aki Abdul Jamal dan melalui bantun pesugihan putih beliau yang sebar 5M inilah yang saya gunakan untuk membuka usaha selama ini,makanya saya sengaja memposting pesang sinkat ini biar semua orang tau kalau Aki Abdul Jamal bisa membantuh kita mengenai masalah ekonomi dengan bantuan pesugihan putihnya yang tampa tumbal karna saya juga tampa sengaja menemukan postingan orang diinternet jadi saya lansun menhubungi beliau dan dengan senang hati beliau mau membantuh saya,,jadi bagi teman teman yang mempunyai keluhan jangan anda ragu untuk menghubungi beliau di no Wa 085-254-384-488 rasa senang ini tidak bisa diunkapkan dengan kata kata makanya saya menulis pesan ini biar
      Semua orang tau,ini sebuah kisa nyata dari saya dan tidak ada rekayasa sedikit pun yang saya tulis ini,sekali lagi terimah kasih banyak ya Aki dan insya allah suatu hari nanti saya akan berkunjun ke kediaman Aki untuk silaturahmi.Wassalam dari saya ibu Sartika dan untuk lebih lenkapnya silahkan buka blok Aki disini PESUGIHAN UANG GAIB NYATA

      Delete
  3. Serah kt Pas apa jer dia buat..selain kuliah subuh..mlm kuliah maghrib. Itu jer ker.. jumaat forum perdana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamil awat jwb mcm bodo sgt..hg x tgok ka pas kedah buat apa selama depa pegang ? Duk tlg byr hutang kerajaan umno sbelum2 tu..hutang setel disamping hasil meningkat disahkan oleh jabatan audit negara time tu.. yg hang nampak pas ni kuliah ja memanjang..tu tanda hg bodo

      Delete
  4. Awat x buat artikel ni mcm surat rasmi antaq ke MB sendri..atau bagitau dlm media jaa..kata media bebas bsuara dh la ni.. Dari dok buka 1 bhn cerita yg blh mjdi punca ptelingkahan..

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Hantar je ke PM dan PH pusat biar PH siasat utk berlaku adil pd DSMM. Klau ternyata apa yg didakwa itu benar, DSMM mesti berlapang dada dan serah pd yg layak. Ini PH la..bukan PA$ atau UMNO BN yg hanya cerita benda indah2 belaka pasal parti depa. PH mesti mengakui kelemahan, bermuhasabah dan berusaha memperbaikinya. Jgn terus dlm Denial Syndrome mcm PA$ dan UMNO BN yg lsg taknak muhasabah diri. Tu pasal dah kena tolak oleh rakyat diperingkat pusat pun depa masih angkuh sombong...hehe..

    ReplyDelete
  7. admin kedahlanie cedok cerita sapa ni...cuba terus terang

    ReplyDelete
  8. My name is Mrs.Aisha Mohamed, am a Citizen Of Qatar.Have you been looking for a loan?Do you need an urgent personal loan or business loan?contact Dr James Eric Finance Home he help me with a loan of $42,000 some days ago after been scammed of $2,800 from a woman claiming to been a loan lender but i thank God today that i got my loan worth $42,000.Feel free to contact the company for a genuine financial service. Email:(financialserviceoffer876@gmail.com) call/whats-App Contact Number +918929509036

    ReplyDelete
  9. SAYA MENYAMBUT ANDA SEMUA DI PAGE INI
    INI IALAH CERITA SAYA

    Saya MURNI SANTI, seorang wanita, ibu, kakak dan rakan dari (Bekasi), Indonesia, saya seorang PENGURUS ESTATE SEBENAR dan saya mengalami banyak tekanan kewangan baru-baru ini, tidak ada yang mahu meminjam wang kepada kami untuk menyelesaikan projek komersial kami yang telah dibina dalam beberapa bulan sekarang. Saya telah ditipu oleh beberapa syarikat pinjaman palsu yang menuntut sejumlah besar wang daripada saya tanpa kami menerima pinjaman.

    Saya kecewa, suami saya berusaha sebaik mungkin dan menolong, saya akan membunuh diri kerana kesakitan, terlalu berat untuk ditanggung dan saya kehilangan harapan, sehingga saya diperkenalkan kepada SEMUA PINJAMAN GRANT GLOBAL sebuah syarikat pinjaman yang ditaja oleh bank dunia itu sendiri.

    Saya memutuskan untuk memohon pinjaman dan menghubungi syarikat itu, pegawai pinjaman mereka yang benar-benar memberi saya harapan dan memberitahu saya jangan bimbang syarikat itu akan meminjamkan wang kepada saya, walaupun jumlah yang saya perlukan sangat besar, dan semua yang saya dapat berikan kepada mereka keperluan yang merupakan beberapa maklumat peribadi, yang saya lakukan.

    Saya melalui semua proses, mereka berjanji akan meminjamkan wang yang saya minta setelah mengesahkan saya layak untuk mendapat pinjaman, saya diminta untuk menunggu, yang paling mengejutkan adalah pinjaman yang dimasukkan ke dalam akaun saya dan saya mengesahkannya .. Kami syarikat kembali dari segi kewangan dan keluarga saya berjaya dengan baik ini menjadikan hidup saya lebih baik, saya bersyukur kepada Allah dan semua PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL
    GMAIL ..... allglobalgrantloan@gmail.com

    UNTUK MENGHUBUNGI SAYA
    NAMA Syarikat: SEMUA PINJAMAN GRANT GLOBAL
    EMAIL Syarikat: allglobalgrantloan@gmail.com.
    Whatsapp Syarikat: +1(304)997-4034
    Nama Saya: MURNI SANTI
    E-mel Saya: murnisanti55@gmail.com

    ReplyDelete
  10. Hai semua

    Nama saya Ahamad Faudzi Abd dari MALAYSIA. Saya mengalami trauma kewangan kerana saya ditipu dan ditipu oleh banyak syarikat pinjaman dalam talian dan saya fikir bahawa tidak ada yang baik yang dapat keluar dari transaksi dalam talian tetapi semua keraguan saya segera ditenangkan dan hilang ketika rakan saya mula-mula memperkenalkan saya kepada syarikat ALL GLOBAL PEMBERIAN PINJAMAN, saya fikir ia masih akan menjadi permainan penipu yang sama, tetapi rakan saya meyakinkan saya, dan saya juga melihat kesaksian orang lain, saya terpaksa memaksa diri untuk mengikuti semua proses, yang paling mengejutkan setelah memenuhi semua syarat, saya mendapat pinjaman RM 5.000.000 di akaun bank MUAMALAT saya Semasa saya dimaklumkan di telefon saya, saya tidak pernah mempercayainya, nampaknya saya bergegas ke bank untuk memastikan bahawa ia benar dan nyata, dan pinjaman itu ada di sana akaun, saya menariknya tanpa komplikasi dan melaburkannya dalam perniagaan saya Venture.

    Sekiranya anda mahukan pinjaman hari ini untuk perniagaan dan memulakan hidup, syarikat, dan kontrak besar, sila hubungi SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN PEMBERIAN GLOBAL di e-mel mereka di bawah.
    E-mel ............. allglobalgrantloan@gmail.com

    Dan jika anda mahukan maklumat yang tepat dari saya, maka anda boleh menghubungi saya melalui e-mel peribadi saya (aahamadfaudziabdlatif5@gmail.com)

    Saya adalah PEMANDU Lori biasa, tetapi sekarang saya memiliki Lori dan saya menjadi penyokong besar, saya memberi jaminan kepada anda semua bahawa anda akan mendapat pinjaman anda dari SYARIKAT yang baik ini.

    SYARIKAT: SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN PEMBERIAN GLOBAL
    E-mel: allglobalgrantloan@gmail.com
    Tel ............. +1(304)997-4034
    e_mail .......... [aahamadfaudziabdlatif5@gmail.com]

    ReplyDelete
  11. Saya Fitriani Suhesti dari kota Medan. Saya melihat pos ibu Yanti Ari dengan perinciannya tentang bagaimana dia meminjam dari Guaranty Trust Loans untuk memulihkan bisnisnya dan juga memperluas bisnisnya. Ibu berkata dia tinggal di kota Medan dan saya tinggal di kota itu jadi saya memutuskan untuk menghubunginya karena saya telah kehilangan 16 juta karena penipuan hanya karena saya memerlukan pinjaman untuk mengembangkan bisnis saya.

    Di bawah ini adalah informasinya yang saya lihat dan yang saya hubungi.

    nama ibu: Yanti Ari
    nomor telepon: +62 821-1644-0184
    Nomor Whatsapp: +62 821-1644-0184
    Kota: Medan
    email ibu: ariy6261@gmail.com
    Setelah saya menghubungi ibu yanti, dia memberi tahu saya segala sesuatu yang perlu saya ketahui dan dia mengatakan kepada saya bahwa setelah saya menghubungi Guaranty Trust Loans dan menerima pinjaman saya, saya harus mencoba membagikan cerita saya sehingga orang lain yang membutuhkan pinjaman yang dapat diandalkan perusahaan dapat diselamatkan dari orang-orang curang yang bukan pemberi pinjaman.

    Jadi saya mengajukan pinjaman sejumlah 500 juta Rupiah, dan mereka meminta kredensial saya yang saya kirimkan dan setelah mereka selesai memverifikasi rincian saya, pinjaman itu disetujui untuk saya dan saya pikir itu hanya lelucon dan mungkin itu salah satu tindakan penipuan yang membuat saya kehilangan uang, tetapi karena ibu Yanti berasal dari Medan dan saya melihat buktinya sehingga saya memercayai mereka, saya kagum ketika mendapat pinjaman dalam waktu kurang dari 24 jam dengan suku bunga rendah 2% tanpa jaminan. Saya sangat senang bahwa Allah menggunakan ibu yanti yang menghubungi mereka dan memperkenalkan saya kepada mereka dan karena saya diselamatkan dari pemberi pinjaman palsu dan juga akan memenuhi impian bisnis saya.

    Jadi saya menasihati semua orang yang tinggal di Indonesia, Malaysia dan bagian lain dunia yang membutuhkan pinjaman untuk satu tujuan atau yang lain untuk silakan hubungi Guaranty Trust Loans dan di bawah ini adalah detail mereka
    email: (anamichaelguarantytrustloans@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi perusahaan dengan nomor ini: +1(470)481-0039
    jangan ragu untuk menghubungi saya jika Anda memerlukan informasi lebih lanjut melalui email: (fitrianisuhesti90@gmail.com)
    terima kasih semua telah membaca kisah saya, dan semoga Allah terus melindungi dan memberkati kita semua bahkan di masa-masa sulit karena pandemi coronavirus.

    ReplyDelete
  12. Selamat siang untuk semuanya, nama saya Steven Nesty Binti, saya ingin membagikan kesaksian hidup saya yang sebenarnya di sini di platform ini agar semua pencari pinjaman berhati-hati dengan pemberi pinjaman di internet

    Setelah beberapa lama mencoba mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan terus ditolak, saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman online tetapi saya ditipu dan kehilangan Rp10,7 juta, untuk seorang pria di Afrika.

    Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, sehingga saya berdiskusi dengan teman saya Bu Tieka Melawati (tiemelaw@gmail.com) yang kemudian memperkenalkan saya dengan Bu Deborah, Manajer Kantor Pinjaman AVANT, sehingga teman saya meminta saya untuk memproses pinjaman saya dengan Nyonya Deborah. Jadi saya menghubungi Bu Deborah melalui email: (avantloanson@gmail.com) dan juga di WhatsApp: +6281334785906

    Saya mengajukan pinjaman Rp 380 juta dengan tingkat bunga 2%, sehingga pinjaman disetujui dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit, karena tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pengalihan pinjaman tersebut, Saya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari satu setengah jam, uang pinjaman saya dimasukkan ke rekening bank saya.

    Saya pikir itu bercanda sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa rekening saya sudah dikreditkan Rp380 juta. Saya sangat senang akhirnya Tuhan menjawab doa-doa saya dan Dia telah memberikan keinginan hati saya.

    Semoga Tuhan memberkati Bu Deborah untuk memberikan kehidupan yang adil bagi saya, maka dari itu saya berpesan kepada siapapun yang berminat mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Bu Deborah melalui email:
    (avantloanson@gmail.com)
    Melalui WhatsApp:
    +6281334785906 untuk pinjaman Anda

    Akhirnya, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Anda semua karena telah meluangkan waktu untuk membaca kesaksian sejati hidup saya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa kepada Tuhan untuk melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: (nestybintisteven@gmail.com) Salam

    ReplyDelete
  13. Selamat siang untuk seluruh WNI dan juga seluruh ASIA, nama saya Bu Nurliana Novi, saya ingin membagikan testimoni hidup saya di sini pada platform ini untuk semua WNI dan seluruh asia agar berhati-hati dengan pemberi pinjaman di internet, Allah benar-benar mendukung saya melalui ibu. Ibu Elina yang baik

    Setelah beberapa periode mencoba mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan ditolak terus-menerus, jadi saya memutuskan untuk mendaftar melalui pinjaman online tetapi saya ditipu dan saya kehilangan Rp 15.000.000 dengan pemberi pinjaman yang berbeda.

    Saya putus asa untuk mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan teman saya yang kemudian mengenalkan saya kepada Bu Elina, yang merupakan pemilik perusahaan peminjaman global, jadi teman saya meminta saya untuk melamar ke Bu Elina, jadi saya menyimpulkan keberanian dan menghubungi Nyonya Elina.

    Saya mengajukan pinjaman sejumlah Rp500.000.000 dengan tingkat bunga 2%, sehingga pinjaman disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua pengaturan dilakukan pada transfer kredit, karena tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pinjaman transfer Saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi aplikasi Mereka untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari dua jam uang pinjaman telah disimpan ke rekening bank saya.

    Saya pikir itu adalah lelucon sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa rekening saya dikreditkan dengan jumlah Rp500.000.000. Saya sangat senang bahwa ALLAH akhirnya menjawab doa saya dengan memesan pinjaman saya dengan pinjaman asli saya, yang telah memberikan saya keinginan hati saya.

    Mereka juga memiliki tim ahli yang akan memberi tahu Anda tentang jenis bisnis yang ingin Anda investasikan dan bagaimana menginvestasikan uang Anda, sehingga Anda tidak akan pernah bangkrut lagi dalam hidup Anda.

    Semoga ALLAH memberkati Bunda Elina yang telah membuat hidup saya mudah, jadi saya menyarankan siapapun yang berminat untuk mendapatkan pinjaman silahkan hubungi Bu Elina via email: elinajohnson22@gmail.com untuk pinjaman anda
    Ada perusahaan palsu online lain yang menggunakan kesaksian saya untuk mencapai keinginan egois mereka, saya satu-satunya dengan kesaksian yang benar ini, ketika Anda menghubungi kemudian meminta mereka untuk bukti pembayaran ke ibu`` tolong hati-hati orang-orang ini oke

    Akhir kata saya ucapkan terima kasih kepada kalian semua yang telah meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda.Satu lagi nama saya mrs nurliana novi, Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: nurliananovi96@gmail.com

    ReplyDelete
  14. e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp Number::::::::::[+60] 1125 693 785

    email:::::::hafizulbin365@gmail.com
    Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785k yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440k telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"

    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60] 1125 693 785
    WhatsApp Number::::::::[+60] 1125 693 785
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...