Monday, December 3, 2018

Exco Agama jelaskan kenapa program di Masjid Bandar Puteri dibatalkan

Kita Wajib Menjaga Kesucian Masjid Sebagai Rumah Allah

1. Masjid sebagai rumah Allah yang menjadi tempat ibadat kepada semua masyarakat Islam setempat mestilah dipelihara kesuciannya dan sudah tentu menjadi tanggung jawab kerajaan yang memerintah dan seluruh umat Islam di sepanjang masa menjaga ketertibannya dalam semua aspek, samada disegi pentadbiran, kebersihan, program, kuliah dan khutbah demi memastikan kesucian rumah Allah ini sentiasa terpelihara.

2. Sebagai rumah Allah masjid juga adalah tempat penyatuan umat Islam. Ia bukan sahaja tempat pentadbiran dan ibadat khusus malah institusi masjid mestilah berperanan sebagai tempat untuk menyatupadukan masyarakat dan jangan sekali-kali dijadikan medan menimbulkan persengketaan yang akan menyebabkan perpecahan masyarakat.



3. Berkaitan dengan Program Forum Perdana Roadshow Skuad Badar yang dibatalkan oleh pengurusan Masjid Tunku Sallehudin Bandar Putri Jaya yang dianjurkan oleh Skuad Badar Negeri Kedah. Untuk pengetahuan semua Skuad Badar adalah sebuah NGO yang bukan sahaja haram dan tidak berdaftar dengan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS) malah mereka juga ada fail di bawah Polis DiRaja Malaysia (PDRM).

4. Lebih-lebih lagi tajuk forum iaitu Melayu Selamat Islam Berdaulat #tumpanglakubelumkedalam jelas bukan sahaja bersifat provokasi dan bermotifkan politik sempit tetapi ia juga mempunyai unsur perkauman yang boleh menjejaskan perpaduan kaum yang telah kita bina sejak sekian lama.

5. Dengan memperincikan semua fakta yang dinyatakan di atas melalui berbagai sumber, maka demi menjaga kesucian institusi masjid ianya wajar dibatal agar unsur-unsur tidak sihat dapat dibendung dari awal. Pihak Kerajaan Negeri tidak akan menghalang penganjur untuk mencari tempat lain selain masjid dan mengadakan forum tersebut jika mendapat kebenaran dari pihak polis.

6. Sekali lagi ditegaskan masjid dan institusi masjid janganlah digunakan oleh mana-mana pihak untuk menyebar sentimen perkauman sempit dan politik kepartian yang akan mengganggu gugat keharmonian masyarakat setempat khasnya dan negara amnya.

Semoga semua sepakat menjaga kesucian rumah Allah.

Dato' Dr. Ismail Salleh
Exco Agama Kerajaan Negeri Kedah
3 November 2018

23 comments:

  1. Melayu Selamat islam Selamat .. Asal melayu je, islam. Asal pas je islam. Islam hak mutlak umno pas melayu. Abis m mane cina India mualaf. Mereka takde hak selamatkan islam. Contoh Dekat dgn Aku. Arwah Mak aku sendiri. Dia Cina mualaf... Dia ajar anak2 Dia sembahyang , mengaji. Kakak angkat Dia India mualaf.. nak buat ape pun, pakai otak. Bukan nafsu amarah.. Selagi Ada manusia mcm Hj Hadi , Hj zahid Serta Hj Najib. Islam melayu akan terus dipandang rendah oleh bangsa Dan agama lain... Jgn Ingat Ada Haji Hajjah, org tu perjuang islam sebenar.. Ia Cuma gelaran Yg Belum tentu masuk dlm hati..

    ReplyDelete
  2. zaman dimana kini telah jelas dimusuhi oleh penganutnya sendiri...tengok dimana kuil dipertahankan oleh penganutnya..tidak spt agama islam...kerana bimbang diketahui kebenarannya,

    ReplyDelete
  3. Ya betul tu...nk harapkan dap pertahankan melayu dan islam..haha...kalau penganut sendiri tak pertahan sapa lagi?

    ReplyDelete
  4. Statment bodoh dari seorang exco agama, melayu harus dipertahankan,Islam pastikan berdaulat, Hindu jaga kuil sbb jaga nk jaga bangsa dan agama dia, yg melayu ni x bagi pertahanan bangsa melayu... Adoiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. gila ke hang ni, orang bila islam dijaga baru melayu berdaulat tapi hang pulak melayu pulak lebih besaq dari islam. sebab tu la melayu ramai dok berkepoi asap kat mulut walaupun islam kata benda tu haram.

      Delete
  5. Exco pakatan hancing... Mmg semua tolol

    ReplyDelete
  6. Jemaah masjid tu bukannya semua sama parti dengan penceramah tu. Harap dia sedar diri.

    ReplyDelete
  7. Mengajar dgn penuh tertib dan beradap..
    Bukan menjerit jerit.

    ReplyDelete
  8. Apabila orang Islam sendiri membatalkan program yang baik, atas faktor kononnya menjaga sensitiviti rakyat..meluat tengok exco yang hanya pandang sebelah mata apa yang mahu disampaikan. Tatkala Islam di hina oleh 'sahabat sendiri', tak berani pulak berkata-kata.. bodoh piang!

    ReplyDelete
  9. Agama ini Allah yang jaga dan Allah perkukuhkan agama ini sehingga hari kiamat..

    Allah tidak serahkan tanggungjawab menjaga agama ini kepada makhlukNya.. Kalaupun makhlukNya dipertanggungjawabkan utk menjaga agama ini, sudah tentulah Allah akan pilih para malaikat utk menjaga agama ini..

    *Bukan manusia yang sifatnya sering membantah dan sering melakukan kemungkaran.*

    Sama sama kita fahami isinya yang nak disampaikan

    ReplyDelete
  10. Pergilah kamu berdua kepada Firaun, sesungguhnya dia telah malampaui batas; maka berbicalah kamu berdua kepadanya dengan kata-kata yang lemah lembut mudah-mudahan ia ingat atau takut. (Thaha: 43-44)
    Nabi Musa pun Allah perintahkan berkata2 lemah lembut pada firaun. Yg husam ni ceramah mulut mcm longkang kenapa?

    ReplyDelete
  11. Setiap manusia ada kaedah dan pendekatan dalam menyampaikan mesej... Raikanlah perbezaan manusia selagi mana mesej yg disampaikan ke arah kebaikan kesepaduan dan kekuatan ummah

    ReplyDelete
  12. cuba lihat comment2 di atas... mereka samakan MASJID dgn KUIL.

    pelik tapi tu lah org yg tak faham AGAMA.

    mereka rasa akhlak MAKI HAMUN, FITNAH, MEMECAH BELAHKAN MANUSIA ADALAH JALAN ISLAM.

    mereka biarkan seorg yg di panggil "ustaz" membawa akhlak yg jelas JAHILIAH... dgn alasan UNTUK MEMARTABATKAN ISLAM.

    begini lah HANCURNYA ISLAM di lakukan oleh mereka.

    1 agama yg Allah dan Rasul tunjukkan MULIA DAN BERAKHLAK kini cuma di lihat seperti mereka.

    berikan sy 1 bukti AKHLAK seperti ustaz ini yg ada dalam al-quran Allah suruh kita ikot?

    MELAYU ISLAM....

    tak habis2 dgn isu ini, kononnya ada yg nak menjatuhkan ISLAM di malaysia.

    mereka yg FITNAH dan BUAT CERITA, akhinya mereka dakwa org lain yg SALAH.

    ini lah yg mereka panggil MELAYU ISLAM AGAKNYA.

    islam yg asalnya AGAMA ALLAH di mainkan seolah milik kelompok mereka. sehingga di paksa umat mengikut mereka.

    ciri2 lebih seperti khawarij tapi pelik merasa diri mulia drp yg lain.

    ISLAM YANG MEREKA MAHU BAWA BUKAN ISLAM YANG DI BAWA OLEH RASUL.

    ISLAM YANG MEREKA NAK BAWA ADALAH ISLAM YANG TAAT KEPADA KELOMPOK MEREKA.

    sy pelik kenapa org melayu sangat mudah tertipu dgn PEJUAL2 AGAMA...

    kita kata NAK ISLAM, yg kita ikot KELOMPOK YANG KITA SUKA.





    "kita" BUKA CERITA
    "kita" WUJUDKAN FITNAH
    "kita" BINA PEPECAHAN

    LEPAS TU SALAHKAN ORANG LAIN ATAS APA YANG "KITA" BUAT?

    paling hebat, RAMAI ORANG TAK BERFIKIR IKOTTTTT SEOLAH2 DI CUCUK HIDUNG.

    MANA LAH AKAL DI BUANG SEBENARNYA. . . PELIK DENGAN MALAYSIA, umatnya ramai ISLAM, tapi tak tahu nak bawa yg bukan islam kepada islam. sebaliknya mereka takut bukan islam menjahanamkan mereka

    point sebenar.... SELAGI MEREKA NI TAK DAPAT KUASA MEMERINTAH, SELAGI TU LA MEREKA BERUSAHA NAK JATUHKAN SAPA SAHAJA DENGAN APA SAHAJA.

    IKOT LAH APA NAK BUAT. . TAPI USTAZ NI BANYAK BAWA AKHLAK BURUK YANG 100% BUKAN DARIPADA ISLAM

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya sokong pandangan ini. Paling baik kita lihat akhlaknya, cakapnya sentiasa baik. Penuh hikmah. Dengar hati pun tertarik. Inilah Islam yang kita kena bawa

      Delete
  13. Ust ni bnyk politik dri dakwah

    ReplyDelete
    Replies
    1. politik dakwah tak pa jangan politik dok maki hamun orang. habis semua orang yg tak pangkah depa diMUNAFIKKAN. tak pecaya tanya ostaz ceruk tok kun

      Delete
  14. dulu penyakit politik tak boleh cakap dalam masjid ada kat umno bila umno dah jadi pembangkang penyakit tersebut telah menyerang ph khususnya pan, adoiii.. ingat bila umno dah tak ada kuasa penyakit tersebut dah hilang

    ReplyDelete
  15. Dulu org bandingkn masjid adalah bn, surau adalah pas.dulu laa. Tgok la ustaz ternama byk buat kat surau ja live tadak. Tpy ustz kazim ada live Tu org bndingkn law kuaq tv mest ustz bn. Wallahulam

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...