Friday, December 7, 2018

ULAMA PAS JUAL AGAMA UNTUK LABA POLITIK KEPARTIAN

ULAMA PAS JUAL AGAMA UNTUK LABA POLITIK KEPARTIAN

dalam isu perhimpunan icerd, hj hadi keluarkan suatu hukum syarak sesuka hatinya sahaja. apa sandaran daripada syarak untuk mengatakan hadir perhimpunan bantah icerd fadhu ain?

jika dikata icerd mengancam islam, kerajaan sudah beri komitmen untuk tidak ratifikasi icerd. dari satu sudut, islam masih bertapak kukuh bahkan berkembang dengan positif di negara-negara peratifikasi icerd termasuk negara islam.

hukum fardhu ain tak boleh diguna ke atas sesuatu urusan tanpa sandaran jelas dan sahih daripada sumber syarak. jika dibuat sebegitu, agama dan hukum syarak akan menjadi bahan mainan sesiapa saja sesuka hati, terutama orang politik.


hj hadi bukankah ulama? soalnya, adakah ulama sekalipun boleh meratifikasi hukum syarak fardhu ain sesuka hatinya? soal halal haram, wajib sunat, makruh harus bukan boleh dibuat sesedap mulut, sekalipun oleh orang bergelar ulama.

hj hadi orang politik. dia mahu parti politik yang dia ketuai terus relevan dalam kalangan pentaksub partinya. dia pun peralatkan istilah syarak fardhu ain untuk kepentingan politik partinya. wajarkah begitu?

istilah fardhu ain adalah istilah syarak yang tak wajar diguna untuk tujuan politik murahan kepartian. penggunaannya mestilah cermat secermat para ulama islam dahulukala menggunakan istilah sebegitu.

ulama dahulu kala sangat cermat dalam hal ini. mereka tidak bermudah-mudah dengan istilah halal, haram, wajib, fardhu, sunat, makruh tanpa sandaran yang jelas dan benar daripada sumber syarak.

jika hj hadi mahu semua pentaksub pas hadir, gunakan istilah politik seperti, semua ahli pas mesti hadir tanpa kecuali, misalnya. barulah tidak nampak agama dijual untuk laba politik kepartian murahan pas.

saya nampak mufti kita begitu cermat dalam penggunaan istilah agama dalam isu perhimpunan ini. saya belum jumpa mufti yang guna istilah haram, atau makruh. mereka cuma kata, elok perhimpunan itu ditiadakan.

jadi, hj hadi sepatutnya belajar daripada mufti kita dalam etika penggunaan istilah syarak. jangan gunakannya sesuka hati untuk luluskan kerja politik parti sendiri. agama ini bukan milik individu tertentu untuk diguna sesuka hati.

pas nak berhimpun bersama umno, silakan. kerajaan dah benarkan. untuk meramaikannya, carilah cara lain selain menjual agama dan istilah-istilahnya.

Zolkharnain Abidin Al-Abyadhi

1 comment:

  1. Hadi Awang ni lebih gaya ala Ulama Syiah...! Sejak dulu suka buat kerja pecah belah... sampai ada yg bercerai berai dan solat dua Imam..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...