Saturday, June 1, 2019

Selepas 2 syarat utama dipinda kerajaan PH, Lynas dibenar operasi semula.

Malaysia benarkan kilang Lynas terus beroperasi
BERNAMA | 30 May 2019

TOKYO - Malaysia akan membenarkan kilang memproses nadir bumi Australia, Lynas Corp untuk terus beroperasi di negara itu, kata Tun Dr Mahathir Mohamad.

Pengumuman oleh perdana menteri itu menamatkan ketidakpastian yang menyelubungi masa depan kilang Lynas bernilai AS$800 juta (RM3.35 bilion) di Gebeng, Pahang selepas pembaharuan lesen operasinya digantung sementara.

"Ya, kami akan perbaharui lesen Lynas," katanya pada dialog dan sidang media dengan Kelab Koresponden Asing Jepun (FCCJ) di sini, hari ini.

Akhir tahun lepas, Kementerian Tenaga, Sains, Teknologi dan Perubahan Iklim mengenakan dua syarat bagi pembaharuan lesen kilang Lynas Advance Materials Plant (LAMP), termasuk menghantar sisa bahan radioaktif keluar daripada negara itu.

LAMP juga perlu memastikan sisa buangan Water Leached Purification Residue (WLP) mengandungi bahan radioaktif dihantar keluar daripada Malaysia.


Bagi pelupusan sisa buangan berjadual Neutralization Underflow Residue (NUF), LAMP perlu mengemukakan pelan tindakan bagi pelupusan buangan terkumpul sebelum dipertimbangkan bagi permohonan kelulusan di bawah Peraturan 9 (6) dan 9 (7), Peraturan-Peraturan Kualiti Alam Sekeliling (Buangan Terjadual) 2005.)
Dr Mahathir berkata Malaysia pernah melalui pengalaman pahit melibatkan sisa radioaktif dan menjangkakan tiada sebarang masalah apabila membenarkan Lynas beroperasi.
"Semasa kami mempelawa Lynas untuk melabur, kami tidak fikir terdapat sebarang masalah dengan sisa radioaktif, jika sebaliknya, kami perlu bincang bagaimana untuk melupuskannya (sisa). Jadi, tiada kesan tempatan.

"Lynas dibenarkan untuk terus beroperasi kerana kami tidak mahu kehilangan pelaburan besar dari Australia," katanya.
Sebelum ini, Lynas Malaysia Sdn Bhd dilaporkan yakin bahawa lesen operasi mereka akan dilanjutkan sebelum tarikh tamat pada September.
Ketua Pegawai Eksekutifnya Amanda Lacaze berkata ini kerana Lynas telah memenuhi semua syarat peraturan ditetapkan dan telah mematuhinya sejak kilang memperoses nadir bumi itu mula beroperasi di Gebeng.- Bernama

3 comments:

  1. Salam kepada semua orang Indonesia dan semua ASIA, nama saya Pak Yohanes Hendra, tolong, saya ingin membagikan kesaksian hidup saya di sini di platform ini agar semua orang Indonesia sangat berhati-hati dengan pemberi pinjaman di internet, Allah telah benar-benar mendukung saya melalui ibu yang baik, Ny. Helen Wilson

     Setelah beberapa periode mencoba mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan ditolak, jadi saya memutuskan untuk mendaftar melalui pinjaman online tetapi saya ditipu dan saya kehilangan lebih dari 7,5 juta Rupiah dengan pemberi pinjaman yang berbeda setelah membayar beberapa biaya dan tidak mendapatkan pinjaman.

    Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan seorang teman saya yang kemudian memperkenalkan saya kepada Ny. Helen Wilson, pemberi pinjaman di perusahaan, jadi teman saya meminta saya untuk melamar dari ibu Helen, jadi saya mengumpulkan keberanian dan hubungi Ibu Helen.

    Saya mengajukan pinjaman 650 juta Rupiah dengan tingkat bunga 2%, sehingga pinjaman disetujui tanpa tekanan dan semua pengaturan dilakukan dengan transfer kredit, karena itu tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pinjaman transfer saya adalah hanya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi aplikasi mereka untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari dua jam uang pinjaman telah disetorkan ke rekening bank saya.

    Saya pikir itu lelucon sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa akun saya dikreditkan dengan jumlah 650 juta. Saya sangat senang bahwa Allah akhirnya menjawab doa saya dengan memesan pinjaman saya dengan pinjaman asli saya, yang memberi saya keinginan hati saya.

    Mereka juga memiliki tim ahli yang akan memberi tahu Anda tentang jenis bisnis yang ingin Anda investasikan dan cara menginvestasikan uang Anda, sehingga Anda tidak akan pernah bangkrut lagi dalam hidup Anda.

    Semoga ALLAH memberkati Ny. Helen Wilson untuk membuat hidup saya mudah, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Ny. Helen melalui email: (helenwilson719@gmail.com) untuk pinjaman Anda

    Ada perusahaan palsu lain yang menggunakan kesaksian saya secara online untuk mencapai hasrat egois mereka, saya satu-satunya dengan kesaksian yang benar ini, mohon berhati-hati terhadap orang-orang ini.

    Akhirnya saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena telah meluangkan waktu untuk membaca kesaksian sejati hidup saya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa Allah akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda.
    Sekali lagi nama saya Yohanes, Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: (hendrayohanes577@gmail.com)

    ReplyDelete
  2. Tgk strategi Tun. Mane pembangkang yg bising sesuatu isu dulu, dia akan lantik jadi menteri dan jaga. LGE dan dap dihantar kekementerian jaga duit 2 sebab yg aku dengar. Satu tu sebab lge pandai urus pp dulu, dari hutang hingga ade simpan tunai duit kerajaan negeri, dan satu lagi, dap dulu pun kuat serang kewangan negaea, jadi dia hantar dan ko jaga. Salah satu nak tutup mulut org yg kuat mengkritik. Sape cakap Tun tu dikawal dan Nyanyuk. Dia manusia penuh dengan ilmu dan perancangan. Bila dia dah rancang sesuatu, Allah aje yg boleh gagalkan. Setakat manusia ni dia jentik keluar aje.

    ReplyDelete
  3. Apakah Anda ingin memenuhi impian Anda dengan dana? Dalam 24 jam, PERUSAHAAN PINJAMAN GLORIA (GLC) menyediakan semua jenis pinjaman Internasional / Pinjaman lokal mis., Pinjaman usaha, pinjaman rumah, dan lain-lain Pinjaman dengan tingkat bunga 2%. Siapa pun yang tertarik harus menghubungi kami melalui email dengan informasi di bawah ini;

    Data pemohon:
    1) Nama Lengkap:
    2) Negara
    3) Alamat:
    4) Seks:
    5) Bekerja:
    6) nomor telepon:
    7) Posisi saat ini di tempat kerja:
    8 Penghasilan bulanan:
    9) Jumlah pinjaman yang dibutuhkan:
    10) Periode pinjaman:
    11) Apakah Anda mendaftar sebelumnya:
    12) Tanggal Lahir:
    E-mail: (gloriasloancompany@gmail.com) ATAU Nomor Whatsapp: Nomor WhatsApp: +1 (815) 427-9002.
    Terima kasih

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...