Saturday, January 18, 2020

Benarkah siatem E-Wallet nie agenda DAP dan hendak curi data peribadi rakyat seperti kata puak PAS?

Macam macam jenis Gila sekarang.. Pemimpin PAS terdesak sampai kaitkan pemberian RM 30 insentif Kerajaan bagi menggalakkan penggunaan E-Wallet atau NirTunai sebagai ransangan belian melalui platform online dituduh sebagai cuba menceroboh data peribadi.. sampaikan jadikan ia sebagai Isu Keselamatan..

Memalukan betul pemimpin PAS yg dikata Teknokrat.... Jokowi dan Indonesia dah lama mendahului kita dalam kempen penggunaan E-Wallet atau E-Dompet.. mereka dah masuk ke era Ekonomi Digital..Kat Sana ada Platform depa sendiri dikenal sebagai DANA PAY..Perkembangan disana lebih cepat dari kita.. Kita baru nak mula tahun 2020..



Konsep E-wallet ini berbeza dengan Kad Debit,Visa dan Mastercard yang menghubungkan kita dengan Akaun Simpanan.. W-Wallet ini peganti bagi duit kita di Dompet bagi urusan jual beli dan Transaksi.. Kalau kita selalu bawa RM 50 kat Dompet untuk keluar rumah,Hari ini kerajaan mahu jadikan Duit kita disimpan di Handpone dan Akaun Online kita..

Lagi teruk ada walaun dan Pemimpin PAS kaitkan dengan Bantuan seperti BRIM.. Ini bukan bantuan.. Ini dana khas untuk kerajaan mengubah cara berbelanja rakyat menggunakan platform E-DAgang.. malah esok ia akan jadi platform Kerajaan memberikan bantuan kepada Rakyat...

Kata Depa..Kononnya.. Butiran Peribadi kita akan diambil.. Kita diminta Selfie.. Walhal banyak Apps hari ini kita diminta Selfie da masuk kan butiran peribadi..terebih dahulu termasuk Grab.. masuk butiran peribadi itu pun satu cara Kerajaan menjaga keselematan..

Hari ini semua pergerakan kita, aktiviti kita boleh dikesan.. Bila kita main Game online seperti PUBG atau Pokemon Go.. Bila kita naik Grab atau order Food Panda.. atau kita sentuh Kad Touch & Go kita atau swap Kredit atau Debit Kad.. segala aktiviti kita boleh dikesan..

Apa perlu Kerajaan nak curi Data Rakyat susah susah kena bagi RM 30.. Semua rekod kita Kerajaan ada, Kat Pintu Airport pun kita boleh sangkut dengan segala bentuk Rekod Jenayah, Hutang..hatta hari ini rekod Perbankan kita pun dijual...

Tapi itulah PAS.. Kerja menghasut jer.. Sedangkan Kerajaan kelantan pun ada gerbang E-Wallet dia.. Kelantan Pay..Kalau ikut lagi tak guna Kelantan Pay tu.. nasib dia esok sama dengan idea Carbon Kredit.. Apapun takde... Sembang ja..

Tengok lah Esok.. Bila rakyat dah banyak guna sistem E-Wallet... Esok PAS minta derma..dia dulu guna sistem E-Wallet atau Dompet ni.. masa tu depa akan bagi tahu kita Dalil Quran dan Hadis.. Sirah Nabi..kenapa kita wajib guna E-Dompet sebagaimana dalil depa beli Merc Benz Mewah yang beharga RM 700 ribu.. :)

Ipohmali

9 comments:

  1. Nak curi maklumat peribadi oleh kerajaan.....hahaha....mereka ni bodoh atau bebal, lupakah maklumat setiap rakyat ada di jpn, lhdn, kkm dan merata lagi. Kalau maklumat ini diperlukan oleh kerajaan bila2 sahaja boleh digunakan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerajaan tidak boleh ambil sesuka hati. Mereka masih perlu kelulusan pemilik atau waran dari mahkamah.

      Delete
  2. Puak nie yg selalu mngkapir org yg x sbulu ngan Puak depa mmang jenih bodoh x brtebing walaun pula telan bulat2 apa pemimpin depa ucapkn....

    ReplyDelete
  3. Aku rasa terengganu ada nak keluarkan ewallet sendiri. Nanti dia keluar la dalil khusus untuk terengganu

    bankami.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. Jgn sampai keluar IC bertindih nombor dgn IC kau...

    ReplyDelete
  5. Jgn sampai keluar IC bertindih nombor dgn IC kau...

    ReplyDelete
  6. Ic bertindih ini dinamakan pendua,dimana ada banyak kes berlaku gambar muka sahaja ditukar, maklumat asal nama semua nya sama x di ubah. Banyak berlaku pada sekitar tahun 1997 semasa Putrajaya dlm pembinaan.Ini tiada kena-mengena dgn kerajaan..ini adalah kerja org dlm kerana didapati kad yang digunakan adalah Tulin. Mereka bebas membuka buku bank disbgnya, mereka juga akan lepas apabila pemeriksaan polis, melainkan imegresen kerana imegresen sahaja dibekalkan mesin biometrik of waktu itu. Setelah diperkenalkan MyKad modus operandi mereka sudah berubah. Semua Balai polis pejabat kerajaan Bank2 sudah pun dibekalkan mesin biometrik dan isu pendua sudah hampir tiada.... melainkan tangan2 ghaib di zaman bijan meluluskan ic secara besar-besaran sebanyak 45000,7000 dan sbgnya.... konon nya lambat daftar kelahiran.... Minta kerajaan siasat semula... adakah mereka ini benar2 Rakyat Malaysia.Adalah mustahil jika 45000 org lewat daftar kelahiran di zaman moden sebegini....

    ReplyDelete
  7. Kita tidak ada masaalah mengenai data, tapi yang rakyat bantah adalah dalam terma dan syarat mereka, kita perlu bersetuju sekiranya pihak mereka mengakses data2 peribadi kita dan menyerahkan pada pihak ketiga.

    Yang dapat mengesan kelicikan mereka adalah pakar dalam bidang ini dan bukannya orang2 biasa.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...