Friday, April 3, 2020

APA KAITAN MICRO DROPLET, AIRBONE, PAKAI FACE MASK & PUBLIC DISINFECTING?


Apa kaitan ke𝐄𝐌𝐏𝐀𝐓-empat perkara ini?
.
𝐌𝐈𝐂𝐑𝐎 𝐃𝐫𝐨𝐩𝐥𝐞𝐭𝐬 - Kajian yg diusahakan oleh Saintis Jepun antaranya ialah Dr. Kazuhiro Tatakeda dari Pertubuhan Penyakit Berjangkit Jepun sedang mencari bukti COVID-19 turut berada dlm Micro Droplets yg boleh terapung di udara.
.
𝐀𝐈𝐑𝐁𝐎𝐑𝐍𝐄 - Sesuatu yg boleh terapung dan bergerak dalam udara atau dibawa angin.
.
𝐅𝐀𝐂𝐄 𝐌𝐀𝐒𝐊 - Menahan Droplets akibat batuk atau bersin terutama dari individu yg sakit drpd tersebar ke udara. Melindungi hidung dan mulut pemakai dari tersedut "particles" atau abuk dan dari menyentuh mulut dan hidung secara tidak sengaja.
.
𝐏𝐔𝐁𝐋𝐈𝐂 𝐃𝐈𝐒𝐈𝐍𝐅𝐄𝐂𝐓𝐈𝐍𝐆 - Disinfeksi Awam di kawasan-kawasan dalam bangunan dan luar yg byk dipersoalkan oleh "the so called pakar" di Malaysia sbgai suatu "𝐩𝐞𝐦𝐛𝐚𝐳𝐢𝐫𝐚𝐧". Cara disinfeksi ini jika disembur ke atas jalan mugkin suatu pembaziran, tapi jika disembur ke udara yg berkemungkinan tercemar dengan COVID-19, adakah ia membazir?
.

 
 
Aku sengaja taknak ulas perkara-perkara di atas biar semua berfikir dan melihat keperluannya. Apa yg aku nak sentuh di sini ialah 𝐃𝐫. 𝐇𝐚𝐫𝐯𝐞𝐲 𝐅𝐢𝐧𝐞𝐛𝐞𝐫𝐠 dari 𝐀𝐤𝐚𝐝𝐞𝐦𝐢 𝐒𝐚𝐢𝐧𝐬 𝐀𝐦𝐞𝐫𝐢𝐤𝐚 𝐒𝐲𝐚𝐫𝐢𝐤𝐚𝐭 memaklumkan White House bahawa kajian menunjukkan COVID-19 merebak melalui udara (𝐚𝐢𝐫𝐛𝐨𝐫𝐧𝐞) dan dia akan mula memakai Face Mask selepas ini walau pun utk ke kedai runcit. 𝐏𝐞𝐫𝐤𝐚𝐫𝐚 𝐬𝐞𝐩𝐞𝐫𝐭𝐢 𝐢𝐧𝐢 𝐬𝐮𝐝𝐚𝐡 𝐝𝐢𝐛𝐮𝐚𝐭 𝐝𝐢 𝐧𝐞𝐠𝐚𝐫𝐚𝟐 𝐀𝐬𝐢𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐦𝐚𝐬𝐮𝐤 𝐌𝐚𝐥𝐚𝐲𝐬𝐢𝐚. Tapi adakah selepas ini kita perlu pakai "𝐅𝐚𝐜𝐞 𝐒𝐡𝐢𝐞𝐥𝐝" pula mcm pasukan Medic?
.
Manakala 𝐃𝐫. 𝐀𝐧𝐭𝐡𝐨𝐧𝐲 𝐅𝐚𝐮𝐜𝐢 iaitu 𝐊𝐞𝐭𝐮𝐚 𝐓𝐚𝐬𝐤𝐟𝐨𝐫𝐜𝐞 𝐀𝐦𝐞𝐫𝐢𝐤𝐚 menghadapi COVID-19 berkata pasukannya akan mula menasihatkan dan mencadangkan org ramai memakai Face Mask. 𝐖𝐡𝐢𝐜𝐡...𝐢𝐧𝐢 𝐣𝐮𝐠𝐚 𝐭𝐞𝐥𝐚𝐡 𝐥𝐚𝐦𝐚 𝐛𝐞𝐫𝐥𝐚𝐤𝐮 𝐝𝐢 𝐧𝐞𝐠𝐚𝐫𝐚 𝐀𝐬𝐢𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐦𝐚𝐬𝐮𝐤 𝐌𝐚𝐥𝐚𝐲𝐬𝐢𝐚.
.
Di Jepun, 𝐃𝐫. 𝐊𝐚𝐳𝐮𝐡𝐢𝐫𝐨 𝐓𝐚𝐭𝐞𝐝𝐚, 𝐏𝐫𝐞𝐬𝐢𝐝𝐞𝐧 𝐏𝐞𝐫𝐭𝐮𝐛𝐮𝐡𝐚𝐧 𝐏𝐞𝐧𝐲𝐚𝐤𝐢𝐭 𝐁𝐞𝐫𝐣𝐚𝐧𝐠𝐤𝐢𝐭 yg terlibat dlm 𝐏𝐮𝐬𝐚𝐭 𝐎𝐩𝐞𝐫𝐚𝐬𝐢 𝐉𝐞𝐩𝐮𝐧 dalam menentang COVID-19 berkata...mereka menemui 𝐌𝐈𝐂𝐑𝐎 𝐃𝐫𝐨𝐩𝐥𝐞𝐭𝐬 yg tidak jatuh ke permukaan tapi terapung2 dlm ruang tertutup apabila sekumpulan org berbual.
.
Oleh yg demikian mereka mengesyaki COVID-19 boleh merebak dan menjangkiti melalui 𝐌𝐢𝐜𝐫𝐨 𝐃𝐫𝐨𝐩𝐥𝐞𝐭𝐬 yg disedut oleh org lain yg berada dalam ruang berkenaan. Skrg...adakah kempen memakai 𝐅𝐚𝐜𝐞 𝐌𝐚𝐬𝐤 iaitu 𝐌𝐀𝐒𝐊𝟒𝐀𝐋𝐋 seperti yg dilakukan oleh rakyat Chezh Republic "𝐦𝐚𝐤𝐞𝐬 𝐬𝐞𝐧𝐬𝐞"? Mereka itu belajar dari negara Asia seperti Taiwan.
.
Terdapat perbezaan pendapat dari seorg dua doktor / profesor tapi itu bukan hujah kukuh utk menafikan bahawa 𝐌𝐢𝐜𝐫𝐨 𝐃𝐫𝐨𝐩𝐥𝐞𝐭𝐬 yg mempunyai COVID-19 berupaya tersebar melalui udara. Ia sgt ringan dan mudah dikeluarkan dari ruang tertutup dgn hanya membuka tingkap.
.
Sbb itu juga 𝐅𝐢𝐞𝐥𝐝 𝐇𝐨𝐬𝐩𝐢𝐭𝐚𝐥 (khemah) di Central Park, New York dibina lengkap dgn saluran pembersih atau penyedut udara atau "𝐍𝐞𝐠𝐚𝐭𝐢𝐯𝐞 𝐏𝐫𝐞𝐬𝐬𝐮𝐫𝐞 𝐓𝐮𝐛𝐞" utk "𝐬𝐭𝐞𝐫𝐢𝐥𝐢𝐳𝐞𝐝" khemah hospital. Tapi ini akan menyebbkan ia tersebar di udara luar. Disini "𝐏𝐮𝐛𝐥𝐢𝐜 𝐃𝐢𝐬𝐢𝐧𝐟𝐞𝐜𝐭𝐢𝐧𝐠" memainkan peranan.
.
Sekarang boleh anda "𝐜𝐨𝐧𝐧𝐞𝐜𝐭" antara 𝐄𝐌𝐏𝐀𝐓 perkara tadi dan meilhat betapa perlunya keempat-empat perkara di atas?
.
Wallahualam
.
- Zus Din
03 April 2020
.
link

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...