Monday, July 27, 2020

MENTERI PN NIE WAKIL BANK ATAU WAKIL RAKYAT.. ASYIK CERITA PASAL BANK RUGI AJA????

MORATORIUM : APA YANG MENYEBABKAN BANK RUGI RM 6.4 BILLION SEPERTI DIKATAKAN MENTERI PN???


Aku ambil moratorium 6 bulan untuk kereta aku.

Kalau aku bayar RM 1,500 sebulan ansuran pinjaman kereta, maknanya selama 6 bulan aku tak perlu bayar ansuran berjumlah RM 9,000 kepada bank.

Tapi!

Selepas habis moratorium aku kena bayar juga ansuran RM 9,000 untuk 6 bulan tadi yang akan disambung kepada tempoh pinjaman sedia ada.

Aku tak dapat diskaun RM 9,000 atau diberi 6 bulan percuma tak perlu bayar ansuran langsung. Yilek!

Dan korang semua yang ambil moratorium pun sama juga. Walau pun ansuran kau mungkin RM 100 sebulan, tapi bank akan tuntut juga ansuran 6 bulan tertangguh tadi atau RM 600 yang kau belum bayar tu.

Jadi, celah bedah mana yang bank rugi sampai RM 6.4 bilion ni?

Tak perlu jawab. Sebagai ex-banker aku tahu bank akan jawab rugi dari segi bunga / faedah / dividen.

Duit ansuran yang kau bayar tu, bank tak dapat nak roll over untuk buat duit atas angin macam biasa.

Jadi sebab tak boleh guna duit untuk buat duit, bank akan come out dengan satu perkiraan yang deme akan kata, oh kami rugi sekian-sekian angka pasal moratorium ini.

Angka yang sebenarnya bukanlah suatu yang pasti, tapi deme agak-agaklah satu angka yang sedap. Barulah nampak bank pun berkorban untuk kita.

Dan perangai ini bukan takat bank konvensional sahaja, tapi bank Islam pun sama. Cuma hal bunga / faedah / dividen tu dia tukarlah kepada kadar keuntungan / upah. Tempek logo halal aje kan.

Pokoknya, kita semua tetap akan kena bayar 6 bulan moratorium ini di kemudian hari. Bank akan dapat balik setiap sen yang kita 'cuti' selama 6 bulan ini.

Jadi sekali lagi, celah bedah mana yang bank rugi sampai RM 6.4 bilion ni?

Dan kenapa Menteri Kewangan yang kena umum hal kerugian ini?

Oh ya lupa, ini kan Menteri Kewangan bekas CEO bank yang menjadi kebanggaan kerajaan Abah kau.

Tak pernah selama ni kita lantik ex-banker jadi Menteri Kewangan, Abah kau je yang paling bijak lantik ex-banker.

Pemikiran di luar kotak katanya.

Jadi mendapatlah kita...

#Banker Jaga Banker

TAKDIRRR!!!

Salahuddin

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...