Monday, August 31, 2020

SIAPA DI SEBALIK TOKEY DURIAN DI PAHANG, YANG SUDAH MAKAN UNTUNG BESAR DARI TANAH TERSEBUT?


 KES CINA PENCEROBOH  TANAH BUAT KEBUN MUSANG KING DI NEGERI PAHANG.

PENEROKA FELDA SELURUH NEGARA PUN TAK DAPAT BANYAK NI. APA LAGI VETERAN PERANG.

Jumlah luas hutan yang diceroboh ialah 

4,400 hektar dan jumlah PENJARAH HARAM yang menuntut Perintah Pengantungan Sementara seramai 111 orang.

39.6 hektar ini sudah bersamaan 97.8 ekar seorang. 

Katakan 97.8 ditukarkan kepada unit kaki persegi iaitu 97.8 ekar x 43,560 sqft ialah bersamaan 4,260,168 kaki persegi.

Katakan harga sekaki persegi ialah cuma RM3/sqft, maka setiap PENJARAH HARAM akan mendapat TANAH FREE bernilai RM12.8 juta seorang.

JUAL REMBAT DUIT Kayu Balak?

40 thn untung jual Durian Musang King, harga YAHUDI? JUTAWAN.

SEMUA FREE.

Seperti yang saya jangka, MCA akan bertindak sebagai 'wakil' parti dalam kerajaan untuk membela pekebun-pekebun haram seiring dengan tekanan DAP di pihak pembangkang dan dilengkapi dengan rangkaian NGO-NGO.

Sudah terang lagi bersuluh yang ini adalah isu pencerobohan tanah yang sangat bersistematik dan rapi. Dengan kata lain, ini adalah suatu kegiatan haram yang sangat nyata. Tetapi tanpa segan silu para politikus membela penceroboh-penceroboh ini.

Mengapa MCA begitu bersungguh sampai perlu tubuhkan sebuah jawatankuasa khas 'tergempar' di peringkat parti untuk isu ini, sedangkan mereka sendiri ada dalam kerajaan negeri Pahang yang sedang mencari jalan untuk menyelesaikan isu ini? MCA juga mengakui yang kerajaan negeri sepatutnya boleh 'lakukan lebih baik' dalam menyelesaikan kes ini. 

Istimewa dan pentingnya isu ini bagi mereka sampaikan Timbalan Menteri Perpaduan (Ti Lian Ker) dan Setiausaha Agung MCA (Chong Sin Woon) pun sertai jawatankuasa tersebut selain pimpinan parti yang lain.

Kita bimbang mereka akan lobi lebih banyak lagi dari apa yang telah dikompromikan oleh kerajaan baru-baru ini. Lihat sahaja, mengapa jawatankuasa ini ditubuhkan hanya selepas pekebun-pekebun ini mendapat 'kemenangan kecil' beberapa hari sebelum itu? Ini tidak mustahil kerana kita tahu yang parti-parti Melayu dalam kerajaan sedang bersungguh-sungguh mahu memenangi hati masyarakat Cina kerana PRU15 sudah dekat. 

Dari sudut yang lain, sesiapa yang menceroboh sesuatu tidak sepatutnya diberikan apa-apa hak walau apa pun alasannya. Lebih-lebih lagi tanah yang diceroboh sebesar lebih 4000 ekar, bukan kecil-kecilan. 

Memang Target Cina Pro Komunis guna DAP+MCA dapat kan Tanah, mereka akan Buka Pusat Judi Ketiga SELEPAS Genting, Tanah Tinggi

Jika kita berkompromi dengan modus operandi sebegini, kita telah membuka 'floodgate' untuk lebih ramai membuat perkara yang sama di seluruh negara. Bayangkan, betapa mudahnya taikun-taikun boleh mendapat tanah nanti, sedangkan orang-orang kampung yang mengusahakan tanah secara halal akan terus bertani secara daif. 

Kita harap pihak berkuasa khususnya SPRM dapat masuk campur dengan serius dalam isu ini kerana rakyat sudah mula sangsi dengan gerak-geri politikus-politikus Pro Komunis  yang mula melibatkan diri dalam isu ini.

Kita menyeru agar rakyat dan Ayahnda, NGO-NGO pantau rapat, sebagai 'check and balance' kepada kerajaan dan pihak berkuasa dalam isu ini kerana terbukti gelombang suara rakyat mampu mempengaruhi tindakan-tindakan kerajaan. 


Aminuddin Yahaya

Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA)

30 Ogos 2020


Sumber:

https://www.thestar.com.my/news/nation/2020/08/29/pahang-mca-forms-committee-to-tackle-issues-faced-by-farmers-in-the-state


▪️Telegram: telegram.me/aminuddinyahaya

▪️Twitter: www.twitter.com/AminuddinYahaya


# Selamatkan Tanah Melayu

15 comments:

  1. Yg bising2 bab cina dulu sekang tgh sebok hitung jumlah 0 kat akaun bank. Takde masa dgn melayu2 ni. Kita jumpa bila mereka jadi pembangkang.

    ReplyDelete
  2. Ingat senang ke nak masuk hutan dan tanam pokok durian dan untuk 7 atau 8 tahun berusaha, bekerja dan membajakan pokok durian sampai boleh menghasilkan buah? 7 atau 8 tahun tanpa prndapatan. Tak kiralah sama ada cina atau melayu atau kaum India. Kalau dah usahawan Kawasan tanah Kerajaan selamat itu, kenapa tak di berikan hak pada pengusaha itu? Kenapa diberikan pada orang lain yang tak pernah mengusahakan tanah tersebut. Bukan kah perbuatan ini ada unsur rasuah. Kenapa pula saudara Aminuddin Yahaya ini nak timbulkan isu perkauman dam hal ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan depa buat....indon pekerja buat. Serupa la hat cameron highland tu. X dak nya diorg nak mencangkui aihh. Duit byk.

      Delete
  3. Ni bukan beb susah senang mengusahakannya tapi bab ceroboh. Org melayu ceroboh tak sempat berbuah dah kena hukum tapi musang king sampai pulohan tahun diusahakan cara ceroboh menghasilkan pulangan jutaan rm tiada dikenakan tindakan. Harap jangan pula dikurnia hakmilik atau pajakan 30 +30 tahun ± 99tahun pula atas sebab keputusan saksama dan lestari.

    ReplyDelete
  4. 4000 hektar tanah kerajaan yang diceroboh bukannya sedikit dan 40 tahun bukannya tempoh yang sekejap. Harap kerajaan negeri Pahang tidak berkompromi, rampas kembali tanah-tanah tersebut dan ambil tindakan undang-undang keatas pelakunya. Mereka semua selama 30 tahun lebih telah banyak mengaut keuntungan.

    ReplyDelete
  5. Pencerobohan dah lebih 40 tahun!buat2 tak tahu inilah barahnya. Apa pihak bertanggungjawab tak nampak ke? Yg kaya siapa? Dulu menentang kerajaan siapa?

    ReplyDelete
  6. Bahkan kerajaan patut saman .denda dan penjara selama mana pencerobohan itu berlaku.
    Jangan sesekali berlembut bagi muka.

    ReplyDelete
  7. Setahu saya yg memainkan peranan pencerobohan tanah haram ini bkn 100% didalangi olih MCA dan DAP,pukulrata penduduk sg.ruan dan sg Klau adalah pekebun2 kaum cina,dan segelintir masyarakat melayu yg ditempatkan olih kerajaan di RPS Sg.Chalit dan LKPP ank syarikat kerajaan negeri pahang setelah tanah rezab hutan simpan yg diterokai olih pekebun cina secara haram sejak awal tahun 60an ..mereka telah membuat permohonan tanah tersebut secara TOL,(LESEN MENDUDUKI SEMENTARA)tapi tidak layan olih pihak berkuasa daerah..dan bila tiba PRU maka wakil rakyat dari parti UMNO mula memainkan peranan utk meraih undi dari pengundi2 di sg.klau dan sg.ruan dgn menjanjikan akan membantu pengundi2 di dua lokaliti itu utk memiliki tanah yg telah diterokai..setelah 5kali PRU calon dari UMNO tidak pernah kalah di dua lokaliti ini dgn memenangi undi majoriti..bahkan YB ini lah juga seolah olah memberi galakan kpd kaum peneroka ini utk meneroka lagi tanah hutan simpan utk ditanam pokok buah buahan...ada juga towkey2 di sg.klau dan sg ruan membiayai calon dari parti yg memerintah bagi memenangi PRU ..

    ReplyDelete
  8. Kahkahkah..macam petani Cameron Highland jugaklaaa..harapkan petani Cina baru merasa makan strawberry dan sayor mat salleh. Harapkan melayu tua cuma pandai bersidai kedai kopi kutuk parti politik dan layan kelab dangdut.
    Takda depa ni tak merasa laa durian kunyit di Raub. Ekonomi boom utk local sbb tarik pengunjung luar. Siapa yg untung? Kerajaan jugak oiii...kahkahkah

    ReplyDelete
  9. Logik akal ke ceronoh 4400 hektar selamat 40 tahun, kerajaan Tak Tau? Nampak sangat ikut jalan bawah

    ReplyDelete
  10. Hang jangan dok sentuh tanah kat Genting dan Tanah Tinggi! Hangpa tak check kah siapa pewaris pemilik saham Genting? Salah MCA+DAP juga kah?
    Melayu yang kena jual dengan Melayu!
    😂😂😂

    ReplyDelete
  11. Tanah di Raub diusahakan secara haram sejak tahun 1961 lebih 60 tahun. Ada Cina ke kerja kat pejabat tanah?
    Melayu diBODOHkan oleh orang Melayu sendiri...ujung ujung salahkan bangsa lain! 😂😂😂

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...