Sunday, November 8, 2020

Gempar - Rupa-rupanya PN ambil duit hasil dari menaikkan hutang negara..!!

Mohd Mukhlis Mohd Sharif

Tiada benda yang ajaib dengan ekonomi; duit itu mesti datang dari sumber yang sahih.

Akhirnya lepas berbulan bagi dana ikut perutusan TV baru kita tahu yang sumber dana yang mereka boros belanja dahulu rupanya dari kenaikan hutang negara.

Benda ini ini simple enonomics. Dulu Zafrul kata kita tak payah meminjam etc, semuanya masih kukuh. Zaman PH bila kita pinjam Bon Samurai dari Jepun, bukan main bising pewala kata PH tipu kewangan. Zaman PN, negara mana yang berani nak bagi pinjaman pada Yidin?

Lepas keluar laporan audit negara yang kata PH terpaksa bayar balik hutang yang Najib buat zaman BN dulu, semua mereka masuk gua.

Baik, bila PN kata siling hutang naik sementara dari 55% ke 60% itu bermakna PN sudah tiada cara lain lagi hendak tambah hutang. Kalau nak pinjam dengan negara luar, siapa yang kena Yidin? Yang ucap tahniah waktu jadi PM tebok atap tu pun hanya Singapore seorang itu pun sebab jiran sebelah.

Macam kerja kerani tapi pakai honda FD, yang ucap tahniah pun jiran sebelah sebab nak jaga hati. Padahal jiran tadi pun tahu yang mmg tak layak nak pakai honda dengan gaji kerani.

Paling kuat Kerajaan PN akan terbitkan bon untuk tambah hutang. Macam kerani tadi la, dulu credit card limit RM5500, tapi sebab nak bagi anak-anak happy, sanggup apply credit limit naik jadi RM6000 secara sementara, padahal dia sendiri tak ada cara pun nak langsaikan hutang yang sedia ada. Malam-malam anak-anak tido dia pakat pergi korek tabung badak anak-anak nak belanja bini muda.

Inilah dia istidraj yang dapat dari pengkhianatan. Berlakon baca doa depan TV 7 bulan tapi sebenarnya tak tahu apa. Press conf tak pernah buat (except few weeks before lepas itu pun terpaksa).

Tapi rasa-rasanya rakyat juga yang kena bayar lepas ini. Jangan hairan kalau GST di kembalikan semula, padahal zaman PH, hapus GST dan implemant balik SST pun masih boleh dapat jana dana yang lebih besar


Dengan KDNK menyusut 4.5%, pastu hasil negara banyak bergantung pada minyak, cash cow negara pun dah kurus kena perah macam span. baru last week kena paksa bagi 10billion kat kerajaan PN, dah la minyak crude masih bawah 40usd. Dengan pelabur banyak lari, yang Seagate melabur ( sampai PM kena buat perutusan khas) tupun maybe first pelaburan antarabangsa yang besar dalam tempoh 8 bulan.


Kalau PN berjaya lulus budget kali ini, bermakna kita akan ada kabinet yang membusung sampai hujung tahun 2021, dengan 73 menteri yang tak berguna. Percayalah, bagilah belanjawan mengurus 300 billion sekalipun, kalau yang perintah itu tangan-tangan khianat, jangan mimpi hendak mendapat rahmat. ( kecuali kalau di tanya pada Haman, pembawa bendera al-ghadr)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...