Friday, March 16, 2018

Dr Mujahid sifatkan pensyarah pro-Pas tidak bermoral, putar belit rundingan


Tindakan pensyarah Universiti Utara Malaysia Dr Kamarulzaman Yusof memutarbelitkan rundingan penyelesaian luar mahkamah berhubung saman fitnah ahli parlimen Parit Buntar Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa mengecewakan naib presiden AMANAH itu.

Malah Dr Mujahid menyifatkan pensyarah penyokong tegar Pas itu sebagai ‘suka memutarbelit fakta’ dan ‘tidak bermoral’.

Dalam satu kenyataan media, peguam beliau Mohd Fitri Asmuni berkata, mediasi (perbincangan luar mahkamah) antara Dr Mujahid dan Dr Kamarulzaman telah diadakan pada 14 Mac lalu dan antara butiran perbincangan adalah pensyarah tersebut perlu memohon maaf atas artikelnya yang telah menjatuhkan reputasi Dr Mujahid.

“Jika beliau bersedia untuk memohon maaf kepada Dr Mujahid, pihak kami bersedia tarik balik saman kepadanya.

“Dr Mujahid juga menuntut permohonan maaf dibuat dalam facebook (FB) sebagaimana beliau telah memfitnah Dr Mujahid dalam FB yang dibaca oleh orang awam.


“Pegawai mediasi memberi ruang kepada yang kena saman untuk menerima tawaran Dr Mujahid. Yang kena saman enggan dan pegawai mediasi tetap memberi tempoh sehingga awal April untuk Dr Kamarulzaman membuat keputusan memohon maaf kepada Dr Mujahid,” jelas Mohd Fitri.

Dr Kamarulzaman dalam postingnya di FB seusai proses mediasi itu ‘berbesar hati’ dengan ‘jiwa besar’ Dr Mujahid yang bersedia menarik balik saman RM5 juta terhadap beliau kerana mendakwa pemimpin AMANAH itu sebagai ‘kuda tunggangan DAP’.

Pensyarah penyokong tegar Pas itu tidak pula menyatakan syarat-syarat yang dikenakan Dr Mujahid bagi menarik balik saman beliau, malah belum membuat keputusan untuk memohon maaf.

Menurut Mohd Fitri, isu Dr Mujahid ‘berjiwa besar’ untuk menarik balik saman tersebut tidak timbul malah beban sebenar tertanggung ke atas Dr Kamarulzaman untuk memohon maaf.

“Kenyataan dalam posting Dr Kamarulzaman jelas telah ‘memutar’ hakikat sebenarnya.

“Bagi pihak Dr Mujahid, beliau berasa kesal atas sikap manusia yang suka memutarbelitkan fakta, tidak hairanlah tulisan datang dari manusia sebegini sangat tidak bermoral dan tidak bernilai,” bidas Mohd Fitri.

Dalam perkembangan berkaitan, Dr Kamarulzaman dalam posting balasnya menyifatkan bidasan Dr Mujahid itu telah ‘menutup ruang untuk perdamaian’.

“Kenyataan Datuk Dr Mujahid ini, dan tuduhan beliau bahawa posting saya ‘jelas telah memutar hakikat sebenarnya’, bahawa saya adalah ‘manusia yang suka memutarbelitkan fakta’ dan bahawa tulisan saya ‘sangat tidak bermoral dan tidak bernilai’ menunjukkan terma persetujuan telah tidak dihormati sekali gus menutup ruang untuk perdamaian,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...