Sunday, March 4, 2018

ISUNYA BUKAN SOKONG MURTAD TAPI MENYELESAIKAN MASALAH MANUSIA


1. Syarifah Nooraffyza lahir sebagai seorang Islam tapi amalkan Kristian sejak 2009. Memohon untuk keluar Islam dan mendapat kebenaran menukar nama pada kad pengenalan.

2. Salina seorang Kristian, masuk Islam pada Nov 1992 kerana berkahwin, tapi kembali menganut Kristian selepas bercerai pada 2010.

3. Jenny lahir Kristian. Menganut Islam pada 2002 kerana berkahwin dengan lelaki Islam, tapi kembali menjadi Kristian selepas bercerai pada 2006.

4. Mohd Syafiq, penganut Kristian, masuk Islam pada 1996 kerana berkahwin dengan orang Islam mahu kembali kpd Kristian selepas isterinya meninggal pada 2007.

5. Mereka memohon perintah mahkamah untuk membatalkan status mereka sebagai beragama Islam dan memaksa JPN mengiktiraf mereka selaku penganut Kristian.


6. Mereka berempat mahu perkataan Islam dikeluarkan drpd kad pengenalan masing-masing kerana mereka memang tidak beramal dgn Islam lagi.

7. Hakim Mahkamah Persekutuan Kuching memaklumkan, kes berkenaan perlu dikendalikan oleh Mahkamah Syariah Sarawak kerana ia bidangkuasa mahkamah itu.

8. Seksyen 68 dan 69 Ordinan Majlis Islam Sarawak boleh digunakan oleh Mahkamah Syariah Sarawak untuk mendengar perkara berhubung isu murtad dalam Islam.

9. Isunya sekarang mahkamah mana yg ada bidangkuasa utk mendengar permohonan mereka. Jika mahkamah syariah juga tiada bidang kuasa, kes ini tiada penyelesaiannya.

10. Jika desakan mewujudkan SOP dlm isu ini dianggap sokong murtad, bagaimana penyelesaiannya? Atau, kes keempat-empat individu berkenaan dan ramai lagi dibiar tergantung begitu?

11. Jika ada orang yg masuk Islam tak mahu lagi bersama Islam, berikan dia pilihan. Jika Tuhan sendiri membiarkan mereka yg tidak menyembahnya hidup dgn aman di dunia ini, apa hak manusia utk menyusahkan mereka?

12. Adakah mahkamah syariah Perak dan Selangor yg ada bidangkuasa mengisytiharkan seseorang sebagai orang bukan Islam juga dianggap sokong murtad?

13. Tolonglah sambung sel-sel otak tu. Jangan biarkan ia terputus begitu. Kasihan anak cucu...!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...