Wednesday, March 7, 2018

Pemuda MCA Kedah jawab amaran Ketua Pemuda Umno Kedah

Tan Chee Hiong
ALOR SETAR - Amaran ‘tutup mulut’ sepatutnya ditujukan kepada Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz, bukannya kepada Pemuda MCA Kedah.

Ketua Pemuda MCA Kedah, Tan Chee Hiong berkata, pihaknya menerima nasihat daripada Ketua Pemuda Umno Kedah, Datuk Shaiful Hazizy Zainol Abidin namun nasihat itu lebih sesuai ditujukan kepada Mohamed Nazri, yang terlebih dahulu memulakan perang mulut dengan MCA.

“Sepatutnya Pemuda Umno Kedah minta Mohamed Nazri tutup mulut dan tumpu pada PRU14, bukan gaduh dengan MCA. Saya juga akui agenda PRU14 paling penting dan perlu diutamakan,” katanya.

Menurutnya, Pemuda MCA Kedah menyifatkan kenyataan Mohamed Nazri keterlaluan dan emosional selain menghina masyarakat Cina.

“Cadangan daripada Pemuda Umno itu amat sesuai kepada Mohamed Nazri, beliau yang seharusnya salurkan sebarang ketidakpuasan hati secara tertutup dengan menjadikan semangat setiakawan BN sebagai pegangan, bukannya secara terbuka,” katanya, mengulangi saranan dibuat Shaiful Hazizy.

Chee Hiong berkata, Mohamed Nazri yang memulakan perang mulut dengan Ketua Pemuda MCA, Chong Sin Woon, dengan mengatakan DAP yang mewakili kaum Cina, bukannya MCA.

“Adakah kenyataan ini dianggap sebagai memperkukuhkan semangat setiakawan BN? Kami tidak berhasrat untuk meraih populariti murahan atau sokongan mudah pengundi Cina, apa yang kami lakukan adalah pertahankan semangat harmoni masyarakat Malaysia,” katanya.

Menurutnya, keyakinan pengundi Cina terhadap BN sudah terjejas akibat perbuatan Mohamed Nazri.

“Beliau anggap parti pembangkang DAP adalah parti yang mewakili masyarakat Cina, bagaimana beliau menarik keyakinan pengundi Cina? Sebenarnya, Mohamed Nazri yang perlu diberikan nasihat supaya tutup mulut dan buat kerja, selain tidak bersikap kebudak-budakan,” katanya.

Chee Hiong mendakwa pemimpin seperti Mohamed Nazri antara faktor menyebabkan kekalahan MCA dalam pilihan raya.

“Kami juga memberi amaran kepada Mohamed Nazri supaya hentikan membuat kenyataan atau tindakan yang tidak berfaedah,” katanya.

Chee Hiong turut menasihatkan Shaiful Hazizy supaya jangan menghancurkan semangat setiakawan sesama parti.

“Sebelum tegur orang, lihatlah diri sendiri, siapa yang menghancurkan semangat setiakawan?,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...