Friday, May 18, 2018

Cari siapa yang mahu Altantuya mati..??


Kerajaan mesti tunjukkan 'iltizam politik' untuk membongkar pembunuhan itu atau dilabel seperti Barisan Nasional, kata Ramkarpal Singh.

Ramkarpal Singh berkata kerajaan mesti mencari punca pembunuhan Altantuya Shaariibuu, yang dikaitkan dengan pembelian kapal selam Scorpene.

PETALING JAYA: Satu Suruhanjaya Siasatan Diraja mesti adiakan untuk menentukan siapa yang mengarahkan pembunuhan wanita warga Mongolia, Altantuya Shaariibuu pada 2009, kata seorang ahli politik DAP.

Ahli Parlimen Bukit Gelugor Ramkarpal Singh menggesa Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad memanggil satu siasatan diraja, dan penemuan itu boleh menjadi asas kepada pertuduhan terhadap orang yang bertanggungjawab.

“Kerajaan PH mesti tunjukkan iltizam politik yang kuat untuk mencari punca pembunuhan Altantuya atau akan dilabel seperti pentadbiran dulu,” katanya dalam kenyataan.


Dua bekas polis didapati bersalah dan dikenakan hukumn mati kerana membunuh Altantuya di sebuah hutan berdekatan Empangan Tasik Subang di Shah Alam.

Sirul Azhar Umar melarikan diri ke Australia di mana dia dalam pusat tahanan imigresen dan sedang memohon suaka politik. Bekas rakan sekerja, Azilah Hadri, dipenjarakan di Kajang di penjara maut.

Ramkarpal “terkejut” bukti mendedahkan siapa yang mengarahkan mereka membunuh Altantuya tidak dibentangkan di mahkamah, “terutama apabila sangat jelas mereka tidak kenal siapa dia dan secara sendiri tiada sebab untuk berbuat demikian”.

Beliau tertanya mengapa pendakwa raya tidak membuat rayuan apabila tertuduh ketiga, Abdul Razak Baginda, dibebaskan tanpa pembelaannya dipanggil.

Razak Baginda, seorang penganalisis politik dengan kaitan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, didakwa mempunyai hubungan dengan Altantuya dan didakwa terlibat dalam sokongan korupsi bernilai ratusan juta ringgit dalam pembelian 2 kapal selam Scorpene untuk tentera laut.

Ramkarpal berkata orang yang mengarahkan Azilah dan Sirul menjalankan pembunuhan itu mesti didakwa, kerana berkongsi niat membunuh.

“Saya sudah cakap sebelum ini bahawa dunia mesti tahu siapa yang mengarahkan pembunuhan Altantuya dan sebab sebalik arahan itu,” kata Ramkarpal.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...