Saturday, June 2, 2018

MB Kedah - Isu lantikan speaker selesai tidak lama lagi

 Mukhriz
PETALING JAYA - Pakatan Harapan Kedah yakin soal pelantikan speaker Dun akan dapat di selesaikan secepat mungkin memandangkan pakatan itu kini sedang berunding dengan pihak pembangkang di negeri itu kata Menteri Besar Kedah Datuk Seri Mukhriz Tun Mahathir.

Beliau berkata sidang pertama Dun dirancang untuk diadakan pada 1 Julai.

“Sekarang kita dalam peringkat memujuk (pihak pembangkang) dan pujukan kami itu diterima baik oleh sesetengah pihak.

“Kita merancang untuk mengadakan persidangan pertama Dun pada 1 Julai. Jadi sebelum itu kita perlu menyelesaikan beberapa perkara dan saya rasa segala-galanya berjalan lancar. Saya tidak bimbang sangat tentang perkara itu,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Harapan di sini hari ini.

Kerajaan negeri belum membuat keputusan mengenai jawatan Speaker Dun kerana ia memerlukan konsensus semua pihak yang terbabit.

Dalam Pilihan Raya Umum ke-14, Pakatan Harapan menang 18 daripada 36 kerusi Dun Kedah , Pas (15) dan BN (3).

Ditanya kemungkinan diadakan pilihan raya semula di Kedah, Mukhriz berkata itu tidak perlu kerana akan memakan belanja yang besar.

“Saya difahankan oleh suruhanjaya pilihan raya, pilihan raya negeri akan memakan belanja RM18 juta. Ini sangat mahal, membuang masa..keletihan ketika pilihan raya lepas masih belum hilang dan tiada sesiapa yang mahu menghadapi pilihan raya sekali lagi sekarang.” katanya. - Bernama

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...