Wednesday, January 2, 2019

AZMIN BELUM LAYAK JADI PERDANA MENTERI.....

Di sebalik Tun Mahathir Mohamad sekali lagi mengulangi komitmennya untuk menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Anwar Ibrahim tidak lebih daripada tempoh dua tahun selepas beliau memegang jawatan itu, spekulasi lain terus tersebar dan berkembang hampir setiap hari.

Spekulasi paling diperkatakan ialah kononnya Azmin Ali adalah calon pilihan dan pujaan sebenar Tun Mahathir untuk mengisi jawatan Perdana Menteri ke-8, bukannya Anwar.

Sementelah dengan terdedahnya percutian beliau bersama Hishammuddin Hussein di Maghribi baru-baru ini, ia dikatakan adalah salah satu usaha untuk mendapatkan sokongan sebahagian Ahli-Ahli Parlimen UMNO bagi tujuan "mencantas" laluan Anwar itu.



Dengan mendapat sokongan daripada Ahli-Ahli Parlimen UMNO untuk menyokongnya menjadi Perdana Menteri, sebagai balasan yang kononnya direstui oleh Tun Mahathir, Azmin diberitakan akan menjadikan Hishammuddin sebagai Timbalan Perdana Menteri.

Sebelum ini berkembang juga satu lagi khabar angin kononnya Tun Mahathir mahu menjadikan Azmin sebagai penggantinya ialah dengan tujuan untuk memastikan anaknya, Mukhriz segera mendapat tempat sebagai Timbalan Perdana Menteri.

Bersama dengan semua desas-desus itu, tindakan terbaru Azmin menyanggah perlantikan jawatan dalam PKR yang dibuat oleh Anwar bagai membuktikan satu lagi petanda bahawa Timbalan Presiden PKR itu sudah sedia untuk berperang secara terbuka dengan Presiden PKR.

Menguatkan lagi spekulasi mengenai Azmin itu ialah berikutan dalam Bersatu sendiri, terutama mereka yang pro Tun Mahathir turut tidak segan-segan lagi kebelakangan ini menamakan Menteri Hal Ehwal Ekonomi itu sebagai calon Perdana Menteri ke-8.

Kumpulan ini benar-benar menolak Anwar sebagai pengganti Tun Mahathir, bahkan ada yang membayangkan mahu jadi pembangkang semula kiranya bukan Azmin yang dinamakan sebagai Perdana Menteri ke-8 menggantikan Tun Mahathir.

Kepada yang ghairah mahu menonjolkan Azmin, sedarlah satu hakikat bahawa menjadi Perdana Menteri bukan suatu tugas yang mudah dan Azmin belum layak lagi untuk memikul tanggungjawab tersebut.

Selain usianya yang masih muda, pengalaman beliau dalam pentadbiran kerajaan juga terlalu mentah. Azmin hanya ada pengalaman selama kira-kira tiga tahun sebagai Menteri Besar Selangor dan langsung tiada pengalaman di peringkat kerajaan Pusat sebelum ini.

Jawatan sebagai Menteri Hal Ehwal Ekonomi adalah yang pertama baginya dan kalau ada pun pengalamannya di peringkat kerajaan Pusat sebelum ini hanyalah sebagai Setiausaha Sulit kepada Anwar sahaja.

Selebihnya pengalaman beliau tidak ada. Kejayaan atau sumbangannya yang ternampak dan boleh diingati sebagai Menteri Hal Ehwal Ekonomi juga masih tidak ada.

Bahkan, selama menjadi Menteri Besar Selangor juga, Azmin tidaklah begitu menonjol serta tidak ternampak pun sumbangannya yang boleh diingati sehingga ke hari ini.

Apakah pemimpin yang ada pengalaman secetek itu mahu kita sandarkan harapan menguruskan negara?

Kalau dikira, Mukhriz jauh lebih berpengalaman berbanding Azmin kerana selain pernah sebelum ini dan kembali menjadi Menteri Besar Kedah sekarang, beliau juga ada pengalaman sebagai Timbalan Menteri di Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri atau MITI.

Cumanya, Mukhriz agak kurang ketokohan sebagai pemimpin dan beliau dikatakan hanya mampu bertahan selagi bapanya masih ada saja. Di dalam Bersatu sendiri Mukhriz selalu digelar "Mat Blur".

Untuk itu, selain kerana sudah ada perjanjian, tokoh yang sebenarnya paling layak dari segi pengalaman untuk menjadi Perdana Menteri ke-8 ialah Anwar.

Beliau pernah menjadi menteri di beberapa kementerian sehingga ke jawatan Timbalan Perdana Menteri sebelum dipecat oleh Tun Mahathir pada 1998 dahulu.

Anwar juga ada pengalaman menjadi Ketua Pembangkang dan mempunyai hubungan yang baik serta dkenali ramai di peringkat antarabangsa.

Di dalam negara, selain mempunyai hubungan baik dengan ketua-ketua parti dalam Pakatan Harapan, malah kuat dan mantapnya gabungan pembangkang tersebut sehingga berjaya menjadi kerajaan mengalahkan BN pada PRU14 lalu adalah diasaskan oleh Anwar sejak 1998 dahulu.

Tun Mahathir hanyalah menjadi penyudahnya saja kerana kebetulan Anwar berada di penjara.

Selepas Anwar, tokoh seterusnya yang layak dari segi pengalaman dan ketokohan untuk menerajui negara ialah Muhyiddin Yassin. Beliau pernah menjadi menteri di beberapa kementerian sehingga ke tahap Timbalan Perdana Menteri sebelum mengambil pendirian berbeza dengan Najib Razak berhubung isu 1MDB, lalu dipecat kemudiannya.

Ketika menjadi Menteri Besar Johor, Muhyiddin telah menunjukkan kejayaannya dalam menangani beberapa isu, terutamanya berkaitan Raja-Raja dan perpaduan Melayu Johor selepas UMNO diharamkan pada 1988.

Berdasarkan kedudukan itu, Azmin sebenarnya jauh tertinggal di belakang Anwar dan Muhyiddin dari segi pengalaman dan ketokohan untuk dinamakan sebagai Perdana Menteri ke-8. Banyak lagi pengalaman perlu dikutip dan pembinaan diri perlu dilakukannya sebelum melayakkannya menjadi Perdana Menteri.

Jangankan untuk menjadi Perdana Menteri ke-8 belum layak, sebagai calon Perdana Menteri ke-9 pun Azmin masih 50-50 kelayakannya. Yang sesuai barangkali hanyalah sebagai calon Perdana Menteri ke-10. (ShahbudinHusin 02/01/2019).

5 comments:

  1. Benar apa yang saudara tulis ni. Tahniah kerana menyokong DSAI dan TSMY......

    ReplyDelete
  2. Sejak rapat dgn madey azmin sudah mahu lawan tokey...besar kepala..

    Azmin menteri ekonomi yg blm ade kajayaan ....masalah Felda blm selesai....ekonomi mesia merosot

    ReplyDelete
  3. Gila pangkat dan kuasa nie... Macam anjing gila yg dah kenai tuan.. Kalau dia gigit buleh bawak maut.. Manusia yg gila pangkat dan kuasa ni... lagi teruk... Dia kaki pukul dan tikam curi pada Siapa yg coba halang cita2 dia... Selalu nya kawan2 dia pun perangai sama macam dia jugak lah... Depaa ni ada klikk...!kalau siapa tak kenal Azmin Ali, tanda orang tu buta politik... PAS sayang Azmin Ali.. Why..?

    ReplyDelete
  4. Saya telah berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan pinjaman Suzan yang meminjamkan uang tanpa membayar lebih dulu.

    Nama saya Amisha, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan orang-orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia untuk berhati-hati, karena mereka menipu dan meminjamkan pinjaman palsu di internet.

    Saya ingin membagikan kesaksian saya tentang bagaimana seorang teman membawa saya ke pemberi pinjaman asli, setelah itu saya scammed oleh beberapa kreditor di internet. Saya hampir kehilangan harapan sampai saya bertemu kreditur terpercaya ini bernama perusahaan Suzan investment. Perusahaan suzan meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 600 juta rupiah (Rp600.000.000) dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan.

    Saya sangat terkejut dan senang menerima pinjaman saya. Saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi mereka melalui email: (Suzaninvestment@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika memenuhi persyaratan.

    Anda juga bisa menghubungi saya: (Ammisha1213@gmail.com) jika Anda memerlukan bantuan atau informasi lebih lanjut

    ReplyDelete
  5. kesaksian nyata dan kabar baik !!!

    Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

    Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

    Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

    untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...