Saturday, January 25, 2020

PEMANDUAN MABUK & KEMALANGAN MAUT.. SESUATU HARUS DILAKUKAN UNTUK MENGATASINYA!

PEMANDUAN MABUK DAN KEMALANGAN MAUT

Masalah kemalangan maut akibat pemanduan mabuk dan kelemahan peruntukan undang-undang bagi menanganinya adalah diantara masalah yang diwarisi dari kerajaan terdahulu.

Ya. Ianya adalah diantara perkara yang perlu dibuat perubahan dalam peruntukan undang-undang dari sudut pencegahan, pengawalan, penguatkuasaan, dan undang-undang.

Tetapi saya fikir serangan ke atas kerajaan PH dalam isu ini tidak adil dan berniat jahat. Pertamanya, dari sudut statistik tiada peningkatan yang ketara pun sejak PH ambil alih kerajaan. Keduanya, PH baru memerintah tidak sampai dua tahun pun. Tetapi serangan dibuat seolah-olah PH sudah memerintah puluhan tahun.


Lebih tidak bertanggungjawab ialah apabila isu ini dijadikan isu politik perkauman. Hakikatnya, memandu dalam keadaan mabuk sama buruk dengan memandu di bawah pengaruh dadah. Ianya adalah masalah negara secara keseluruhan dan bukannya berkait dengan mana-mana kaum tertentu. Kalau arak sering dikaitkan dengan masyarakat Cina dan India, dadah pula sering dikaitkan dengan masyarakat Melayu. Isu ini perlu dilihat secara holistik tanpa perlu memainkan sentimen perkauman.

Menteri Pengangkutan juga sudah membuat perakuan akan mengambil tindakan susulan bagi menangani masalah ini.

InsyaAllah masalah ini akan ditangani dengan baik oleh pentadbiran kerajaan Pakatan Harapan.

JAMZURI ARDANI

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...