Tuesday, March 24, 2020

TABUNG HARAPAN MALAYSIA : Apa yang walaun bisingkan pula sekarang nie?



Sehari dua ni aku tengok ramai walaun yang membangkitkan dan secara tak langsung mempertikai akan tadbir urus dana Tabung Harapan Malaysia yang dilancarkan pada 30 Mei 2018 oleh PM7 Tun Dr. Mahathir. 

Untuk pengetahuan walaun, tujuan tabung ini adalah sebagai satu wadah untuk rakyat membantu negara dan menerima derma rakyat bagi mengukuhkan kewangan kerajaan. Ianya dilakukan setelah melihat kesediaan rakyat untuk menderma kepada kerajaan bagi mengurangkan hutang negara atau dengan kata lain kurangkan HUTANG 1MDB.

Tabung Harapan Malaysia secara rasminya ditutup pada 14 Januari 2019 dan Lim Guan Eng, Menteri Kewangan ketika itu telah mengumumkan kutipan keseluruhan adalah berjumlah RM205,491,219 termasuk faedah yang diperoleh daripada akaun amanah di mana sumbangan itu telah didepositkan.

Kesemua dana itu kemudiannya digunakan untuk membayar hutang 1MDB. Boleh rujuk jadual di bawah untuk tarikh dan jumlah pembayaran yang telah dibuat oleh kerajaan ketika itu.

Seperkara lagi yang perlu ditegaskan, kerajaan pada ketika itu jugak tidak pernah sekali-kali menggunakan dana tabung harapan Malaysia itu untuk membayar hutang cetak Harakah kepada kilang melayu Seksyen 16 Shah Alam. Dengar cerita hutang cetak harakah pun banyak juta jugak tu.. bila nak bayar?

Kesimpulannya, tidak ada sekupang pun dana dari tabung harapan Malaysia dihilangkan atau diselewengkan seperti walaun dok syak wasangka tu.. 

soalan tambahan untuk walaun..

tahun sudah bayar 1.4 jute kat Clare Rewcastle-Brown untuk setel kes tu pakai duit sapa?

Nukilan...
Adiwira MS SP

1 comment:

  1. Lebai buat Takpe. Mcm la tak biase. Hutang Dia org kira Jihat... Pun mcm tak biase. Yg Dia org kecoh tu, Berapa juta Dia org bagi Kat Tabung ari tu. Tabung milo Dia org Rajin la. Tu Belum lagi tabung memali... Tak payah layan la puak tu. Dia sama aje gombolan PN. Suka macai bodoh.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...