Friday, May 29, 2020

Tukar kerajaan sekarang bila PH "cukup bilang" atau tunggu PRU15?

oleh Ahmad Lutfi Othman


1. Secara peribadi saya mengharapkan mandat rakyat seperti ditunjukkan dalam PRU14, Mei 2018, dapat dikembalikan sesegera mungkin. Kerajaan Perikatan Nasional yang rapuh ikatan ini, tanpa manifesto pula, wajar diganti dengan cepat, tanpa berlengah. Kekecewaan, khususnya di kalangan pengundi muda harus segera dirawati, jika tidak sistem pilihan raya kita akan mengalami defisit keyakinan. Ya, untuk apa berpanas beratur di pusat mengundi sekiranya kerajaan boleh bertukar hanya dengan rundingan sulit wakil rakyat tertentu yang curang.

2. Langkah pengkhianatan dan pembelotan ahli2 parlimen tertentu PKR dan Bersatu, diketuai Muhyiddin Yassin dan Azmin Ali, akhir Feb lalu, sehingga tumbangnya kerajaan PH adalah bercanggah dengan tatasusila demokrasi dan kerajaan pintu belakang yang ditubuhkan itu tidak mempunyai legitimasi, malahan belum teruji di Dewan Rakyat.

3. Meskipun pelbagai usaha atau "pakej rangsangan" dilakukan Muhyiddin untuk menarik lebih banyak sokongan, melalui pelantikan jawatan-jawatan strategik seperti duta2 khas bertaraf menteri dan pengerusi2 GLC dan agensi kerajaan (mungkin ada sogokan lain yang terpendam), namun masih gagal mengumpulkan sokongan yang mencukupi.

Muhyiddin masih takut untuk membenarkan usul tidak percaya kepada PM dibahaskan, walhal ia satu keperluan buat dirinya mendapat keabsahan agar dapat menerajui negara secara lebih baik, sekaligus menangkis tohmahan buruk terhadap kerajaan tebuk atap yang didirikannya. Lebih ironis, sokongan wakil rakyat kepadanya dikatakan semakin menipis dan Muhyiddin khabarnya tidak miliki majoriti lagi.

Sudahlah bacul untuk hadapi sidang Parlimen, sehingga kuasa Speaker Dewan Rakyat pun dicabuli, kita masih belum mendengar apa-apa penggubalan polisi awam atau agenda pembaharuan dibentangkan. Manakala pemimpin yang terpalit dengan najis rasuah turut dilantik menerajui GLC penting dengan imbuhan lumayan.

4. Nurani saya berbisik, biarkan lebih lama lagi kerajaan Muhyiddin-Azmin ini berkuasa; biarkan rakyat dapat membuat penilaian lebih adil dan menyeluruh terhadap pentadbiran PH dan membandingkannya dengan pemerintahan PN, termasuk dalam isu-isu yang dikaitkan dengan sentimen agama dan kaum.

Semasa era PH dulu, begitu galak dan ghairah sentimen perkauman-keagamaan sempit dibakar bagi menyuburkan kebencian melulu terhadap kerajaan. Isu-isu seperti kematian Adib, bantuan sekolah Cina, tulisan jawi, hibah Tabung Haji, aset kerajaan dijual, kemalangan maut babitkan pemabuk dan banyak lagi, dimanipulasi sepenuhnya bagi menggambarkan kepentingan Islam-Melayu terancam di bawah PH.

Justeru, hati kecil saya berbisik, tak perlulah pertukaran kerajaan sekarang, meskipun pembangkang sudah "cukup bilang", biar kepincangan regim tebuk atap ini lebih terserlah lagi dan rakyat dapat menjadi saksi mata.

5. Namun saya lebih memikirkan soal kepentingan negara dan rakyat seluruhnya, berbanding soal strategi politik untuk menang pilihan raya. Membiarkan lebih lama negara ditadbir oleh komplot Umno- BN-Pas-Bersatu Muhyiddin -- yang menampakkan warisan kleptokrasi, menamatkan agenda pembaharuan serta mengembalikan ciri-ciri kediktatoran dan mengekang kebebasan bersuara -- hanya akan menjerumuskan negara tercinta ke lembah yang lebih kelam. Sudahlah kita diancam impak dahsyat wabak maut koronavirus.

Negara perlu diselamatkan, atau diminimumkan kesan buruk Covid-19 secepat mungkin, dengan memastikan putera-puteri terbaiknya, tanpa mengira agama, kaum dan pegangan politik, bersama-sama menggembleng setiap potensi, berkhidmat untuk watan.

6. Sebenarnya, sejak dahulu, ketika pentadbiran PH menjadi sasaran kecaman dan rasa tidak puas hati masyarakat, juga sewaktu PH dikatakan kalah dalam perang persepsi, dituduh gagal melunasi janji manifesto, sanubari saya tetap percaya, dalam PRU15 nanti, insya Allah majoriti rakyat tetap bijak memilih di antara "intan dan kaca".

Meskipun kerajaan PH mempunyai banyak kelemahan, mungkin tersasar prioriti, bermasalah dari segi komunikasi dalaman sesama komponen parti, kelihatan "terlalu kedekut", sehingga kalah dalam siri pilihan raya kecil, namun saya masih menaruh keyakinan, jika saingan PH datang daripada BN-Pas, pengundi tetap tertarik untuk menyokong gabungan parti yang kurang memudaratkan rakyat.

7. Saya teringat, semasa menikmati juadah makan tengahari Konvensyen Parti Amanah Negara Wilayah Persekutuan, di Bangsar, pengerusinya, Dr Hatta Ramli mengulas tentang kekalahan teruk calon Bersatu dalam PRK Tanjung Piai. Beliau berkata, dia tidaklah gusar sangat dengan majoriti besar calon MCA itu. "Saya lebih risau jika majoritinya kecil. Bila besar sangat, bermakna pengundi di sana mahu sampaikan mesej tertentu, bukan disebabkan mereka tolak sama sekali PH," ujar Dr Hatta lagi.

Hishamuddin Rais yang turut bersama di meja kami turut mencelah, menekankan kemungkinan faktor sabotaj parti sekutu Bersatu. Maksudnya, kekalahan teruk di daratan paling selatan benua Asia itu satu kes terpencil dan mempunyai mesej tersirat yang perlu diperhalusi.

8. Saya turut bersangka baik dengan perancangan Kabinet Mahathir-Wan Azizah. Sekadar di awal 20 bulan mentadbir, masih berbaki tiga tahun lagi waktu itu -- tempoh yang relatif panjang -- saya percaya banyak lagi agenda yang menyangkut kebajikan rakyat masih dalam perancangan dan deraf terakhir untuk dilaksanakan.

Rakyat mula melihat pembaharuan yang bermanfaat, di samping pendedahan berterusan amalakan korupsi dan pembaziran melampau regim terdahulu. Para menteri yang juga pemimpin kanan PH juga, yang rata-rata kurang pengalaman dalam pentadbiran, mulai turun padang bertemu rakyat selepas banyak masa sebelumnya tertumpu kepada rutin tugas di pejabat. Kekeliruan rakyat dapat diperjelaskan.

9. Atas hakikat inilah, pembangkang ketika itu, khususnya Umno, sentiasa menghidu dan mengintip peluang, untuk memastikan kerajaan PH dapat ditumbangkan sebelum PRU15. Umno amat menyedari akan kelebihan berpihak kepada parti kerajaan sewaktu pilihan raya umum.
Justeru, harus direbut kekuasaan itu walau dengan apa cara sekalipun. Yang penting, semasa Parlimen dibubarkan nanti, bukan PH di tampuk kuasa. Dan Umno juga sudah terlepas daripada kekangan kewangan ekoran akaun parti dibekukan.

10. Perikatan Nasional cuba mempamerkan kesatuan melalui MoU, sehari sebelum sidang Parlimen18 Mei lalu. Mungkin untuk menjawab banyak kritikan yang mendakwa PN terlalu rapuh dan tidak diasaskan kepada persefahaman yang mantap.

BN dan Gabungan Parti Sarawak (GPS) bersama empat parti politik termasuk Bersatu, Pas, PBS dan STAR, menandatangani kenyataan bersama, menyuarakan sokongan terhadap penubuhan PN. 

Bagaimanapun, ada pemimpin parti komponen GPS melahirlan rasa tidak senang dengan kenyataan bersama itu dan menyifatkan mereka hanya mesra Perikatan dan bukan ahli PN. Selang beberapa hari GPS menolak pendirian Pas tentang isu arak. Manakala sikap Umno yang mahu menjarakkan diri dan bersikap dingin dengan PN telahpun diketahui umum sejak awal lagi.

11. Umno dan Pas, yang membentuk Muafakat Nasional, kononnya lebih memilih PRU15, atas keyakinan gabungan dua parti Melayu itu, mampu meraih kemenangan dan seterusnya membolot kuasa yang lebih selesa. 

Bagi saya, ia hanya keyakinan palsu berdasarkan realiti politik berbeda dalam PRU14, ketika pertandingan tiga penjuru. Saya akan huraikan unjuran situasi berlainan PRU15 dalam tulisan berikutnya.

BERSAMBUNG.....

22 comments:

  1. Bubar Parlimen is a good way for citizen in M'sia to choose which party is truth to help pupil and make country economic stable bot like PHcng rulers .

    ReplyDelete
  2. masa dah bagi peluang utk jadi pm, ltk jawatan lps tu nak balik,lps tu meroyan, sapa bacul dan bebal. ingat senang ke nak pru dgn belanja berjuta, kata negara nak bengkrap.. dah tu sapa yg sewel skrg.. tunggu lah habis tempuh, apa susah.. apa yg Agong nasihat tak nak dengar ikut kepala dia,

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Peruntukkan pru memkn belanja yg besar apa kata kamu yg suruh bubar serta kamu tanggung srmua pembelanjaan pru semula

      Delete
  4. Sya pn xthu apa yg pk lutfi inginkn..
    rsa2nya pk lutfi hnya gila pda nma..
    sehngga yg buruk diktakn baik..seakan
    sdh hilang deria fikir..

    ReplyDelete
  5. Suruh pk lufti mengadap Yang dipertuan agong.

    ReplyDelete
  6. Tak payahlah Orang tu jadi lagi PM mengarut ja Tipu kuat cakap Malaysia takdak duit buat pinjaman merata.

    ReplyDelete
  7. Org menulis ni pun benggong..

    ReplyDelete
  8. Piirah la ph serta pemuja pemujanya.semoga akan sedar dr lena di ulit intan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Belalang oi belalang jgn jd penipu selama 60 thn lamanya masih tidur lg ker

      Delete
  9. Rkyt dh bg mandat pru14 yg lalu utk phancing memerintah dgn jnji2 manifesto nya yg bt rkyt trtarik utk mngundi phancing serta msalah nya ds najib dgn isu kontroversi smasa era pntadbiran nya mmbuat rkyt bt tsunami pru.nmun kprcyaan rkyt mula pudar apabila jnji2 manis manifesto hnyalah indah khbar dri rupa.rkyt di tipu hdup2.manifesto tu hnyalah utk mraih undi utk phancing mndptkn kuasa.bila dpt kuasa rkyt bg,plbgai tipu helah phancing hingga di katakn negara muflis trpksa bt pinjman utk memulihkn ekonomi ngara sdngkn lpas brtukar kerajaan di ambil alih tsmy,plbgai insentif bntuan utk rkyt di bri.ada pula duit yg bnyk brbillion rm di salurkn.di situ rkyt sudah phm yg itu tipu helah phancing saja sdngkn brbillion rm kewangan negara ada bkn nya muflis yg di gembar gembur kn phancing.manifesto pun kna kencing ini kn pula kewangan kerajaan.prcyalah pru15 nnti,rkyt x kn memilih phancing lg utk tadbir negara, bt lah plbgai manifesto utk mnarik undi rkyt nmun rkyt x kn mmprcyai lg di pru15 akn dtng.prlu di ingt lumrah hidup mnusia,kbaikn yg di lakukn hnya shri akn di hrgai nmun kburukn akn di kenangn slma2 nya.rkyt dh serik di kencing & x kn di kencing lg di pru15 nnti.dh bg mndat di prsia2kn.rkyt dh selesa skrng ni di bwah pntadbiran tsmy pktan nsional yg pntingkn kbajikan rkyt brbnding phancing yg bnyk mnipu rkyt. X ada lg nk di prsoalkn kerajaan pintu blkng sb tsmy di lantik oleh ydpa serta sokongn ahli dewan parlimen smasa mnghadap ydpa sblm ydpa melantik tsmy sbg pm8.kuasa ydpa muktamad.x sbar nk naik smula jdi krajaan,tunggu pru15 nnti.msa tu rkyt akn bukti kn yg rkyt x bri sokongn undi pd phancing lg sb x mhu di kencing lg & phancing kna brada di blok pmbngkng bt slma-lmanya.salahkn dri sndri kerana smuanya atas kesilapan sndri smasa mntadbir negara 22 bulan yg lpas yg bt rkyt hilang kprcyaan pd phancing lg.sekian dri pndngn peribadi sy

    ReplyDelete
  10. Nak tengok org paling bodoh tengok je penyokong PH.. Dia cerdik tahap 5.. Tapi pling bodoh nya tahap 10..

    ReplyDelete
  11. Yang bodoh ko...penyokong ph tidak bodoh...yang buta ko...penyokong ph celik ..yang pekak ko... Penyokong ph tidak tuli...yang gila ko...penyokong masih boleh berfikir, yang mana bagus dan yang pengkhianat....

    ReplyDelete
  12. assalamualaikum wbtuh, yg di pertuan Agong tlh melantik TMY sebgi PM kita, biar kan mandat ini smpi PRU ke 15

    ReplyDelete
  13. Pru14 tu bukan mandat rakyat. Itu mandap dap yg diperjuang oleh barua2 melayu ph. 22 bulan jelas hanya mandat dap yg menyelubungi politik negara. Pemimpin melayu ph hanya membodoohkan diri melihat dap bermaharajalela. Dap berjaya meloloskan 2j rakyat china utk dijadikan pengundi dap pru 15..klia sengaja di blackout..tanya antony loke.

    ReplyDelete
  14. SAYA MENYAMBUT ANDA SEMUA DI PAGE INI
    INI IALAH CERITA SAYA

    Saya MURNI SANTI, seorang wanita, ibu, kakak dan rakan dari (Bekasi), Indonesia, saya seorang PENGURUS ESTATE SEBENAR dan saya mengalami banyak tekanan kewangan baru-baru ini, tidak ada yang mahu meminjam wang kepada kami untuk menyelesaikan projek komersial kami yang telah dibina dalam beberapa bulan sekarang. Saya telah ditipu oleh beberapa syarikat pinjaman palsu yang menuntut sejumlah besar wang daripada saya tanpa kami menerima pinjaman.

    Saya kecewa, suami saya berusaha sebaik mungkin dan menolong, saya akan membunuh diri kerana kesakitan, terlalu berat untuk ditanggung dan saya kehilangan harapan, sehingga saya diperkenalkan kepada SEMUA PINJAMAN GRANT GLOBAL sebuah syarikat pinjaman yang ditaja oleh bank dunia itu sendiri.

    Saya memutuskan untuk memohon pinjaman dan menghubungi syarikat itu, pegawai pinjaman mereka yang benar-benar memberi saya harapan dan memberitahu saya jangan bimbang syarikat itu akan meminjamkan wang kepada saya, walaupun jumlah yang saya perlukan sangat besar, dan semua yang saya dapat berikan kepada mereka keperluan yang merupakan beberapa maklumat peribadi, yang saya lakukan.

    Saya melalui semua proses, mereka berjanji akan meminjamkan wang yang saya minta setelah mengesahkan saya layak untuk mendapat pinjaman, saya diminta untuk menunggu, yang paling mengejutkan adalah pinjaman yang dimasukkan ke dalam akaun saya dan saya mengesahkannya .. Kami syarikat kembali dari segi kewangan dan keluarga saya berjaya dengan baik ini menjadikan hidup saya lebih baik, saya bersyukur kepada Allah dan semua PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL
    GMAIL ..... allglobalgrantloan@gmail.com

    UNTUK MENGHUBUNGI SAYA
    NAMA Syarikat: SEMUA PINJAMAN GRANT GLOBAL
    EMAIL Syarikat: allglobalgrantloan@gmail.com.
    Whatsapp Syarikat: +1(304)997-4034
    Nama Saya: MURNI SANTI
    E-mel Saya: murnisanti55@gmail.com

    ReplyDelete
  15. Hai semua

    Nama saya Ahamad Faudzi Abd dari MALAYSIA. Saya mengalami trauma kewangan kerana saya ditipu dan ditipu oleh banyak syarikat pinjaman dalam talian dan saya fikir bahawa tidak ada yang baik yang dapat keluar dari transaksi dalam talian tetapi semua keraguan saya segera ditenangkan dan hilang ketika rakan saya mula-mula memperkenalkan saya kepada syarikat ALL GLOBAL PEMBERIAN PINJAMAN, saya fikir ia masih akan menjadi permainan penipu yang sama, tetapi rakan saya meyakinkan saya, dan saya juga melihat kesaksian orang lain, saya terpaksa memaksa diri untuk mengikuti semua proses, yang paling mengejutkan setelah memenuhi semua syarat, saya mendapat pinjaman RM 5.000.000 di akaun bank MUAMALAT saya Semasa saya dimaklumkan di telefon saya, saya tidak pernah mempercayainya, nampaknya saya bergegas ke bank untuk memastikan bahawa ia benar dan nyata, dan pinjaman itu ada di sana akaun, saya menariknya tanpa komplikasi dan melaburkannya dalam perniagaan saya Venture.

    Sekiranya anda mahukan pinjaman hari ini untuk perniagaan dan memulakan hidup, syarikat, dan kontrak besar, sila hubungi SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN PEMBERIAN GLOBAL di e-mel mereka di bawah.
    E-mel ............. allglobalgrantloan@gmail.com

    Dan jika anda mahukan maklumat yang tepat dari saya, maka anda boleh menghubungi saya melalui e-mel peribadi saya (aahamadfaudziabdlatif5@gmail.com)

    Saya adalah PEMANDU Lori biasa, tetapi sekarang saya memiliki Lori dan saya menjadi penyokong besar, saya memberi jaminan kepada anda semua bahawa anda akan mendapat pinjaman anda dari SYARIKAT yang baik ini.

    SYARIKAT: SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN PEMBERIAN GLOBAL
    E-mel: allglobalgrantloan@gmail.com
    Tel ............. +1(304)997-4034
    e_mail .......... [aahamadfaudziabdlatif5@gmail.com]

    ReplyDelete
  16. Selamat siang untuk semuanya, nama saya Steven Nesty Binti, saya ingin membagikan kesaksian hidup saya yang sebenarnya di sini di platform ini agar semua pencari pinjaman berhati-hati dengan pemberi pinjaman di internet

    Setelah beberapa lama mencoba mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan terus ditolak, saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman online tetapi saya ditipu dan kehilangan Rp10,7 juta, untuk seorang pria di Afrika.

    Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, sehingga saya berdiskusi dengan teman saya Bu Tieka Melawati (tiemelaw@gmail.com) yang kemudian memperkenalkan saya dengan Bu Deborah, Manajer Kantor Pinjaman AVANT, sehingga teman saya meminta saya untuk memproses pinjaman saya dengan Nyonya Deborah. Jadi saya menghubungi Bu Deborah melalui email: (avantloanson@gmail.com) dan juga di WhatsApp: +6281334785906

    Saya mengajukan pinjaman Rp 380 juta dengan tingkat bunga 2%, sehingga pinjaman disetujui dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit, karena tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pengalihan pinjaman tersebut, Saya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari satu setengah jam, uang pinjaman saya dimasukkan ke rekening bank saya.

    Saya pikir itu bercanda sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa rekening saya sudah dikreditkan Rp380 juta. Saya sangat senang akhirnya Tuhan menjawab doa-doa saya dan Dia telah memberikan keinginan hati saya.

    Semoga Tuhan memberkati Bu Deborah untuk memberikan kehidupan yang adil bagi saya, maka dari itu saya berpesan kepada siapapun yang berminat mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Bu Deborah melalui email:
    (avantloanson@gmail.com)
    Melalui WhatsApp:
    +6281334785906 untuk pinjaman Anda

    Akhirnya, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Anda semua karena telah meluangkan waktu untuk membaca kesaksian sejati hidup saya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa kepada Tuhan untuk melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: (nestybintisteven@gmail.com) Salam

    ReplyDelete
  17. Selamat siang untuk seluruh WNI dan juga seluruh ASIA, nama saya Bu Nurliana Novi, saya ingin membagikan testimoni hidup saya di sini pada platform ini untuk semua WNI dan seluruh asia agar berhati-hati dengan pemberi pinjaman di internet, Allah benar-benar mendukung saya melalui ibu. Ibu Elina yang baik

    Setelah beberapa periode mencoba mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan ditolak terus-menerus, jadi saya memutuskan untuk mendaftar melalui pinjaman online tetapi saya ditipu dan saya kehilangan Rp 15.000.000 dengan pemberi pinjaman yang berbeda.

    Saya putus asa untuk mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan teman saya yang kemudian mengenalkan saya kepada Bu Elina, yang merupakan pemilik perusahaan peminjaman global, jadi teman saya meminta saya untuk melamar ke Bu Elina, jadi saya menyimpulkan keberanian dan menghubungi Nyonya Elina.

    Saya mengajukan pinjaman sejumlah Rp500.000.000 dengan tingkat bunga 2%, sehingga pinjaman disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua pengaturan dilakukan pada transfer kredit, karena tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pinjaman transfer Saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi aplikasi Mereka untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari dua jam uang pinjaman telah disimpan ke rekening bank saya.

    Saya pikir itu adalah lelucon sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa rekening saya dikreditkan dengan jumlah Rp500.000.000. Saya sangat senang bahwa ALLAH akhirnya menjawab doa saya dengan memesan pinjaman saya dengan pinjaman asli saya, yang telah memberikan saya keinginan hati saya.

    Mereka juga memiliki tim ahli yang akan memberi tahu Anda tentang jenis bisnis yang ingin Anda investasikan dan bagaimana menginvestasikan uang Anda, sehingga Anda tidak akan pernah bangkrut lagi dalam hidup Anda.

    Semoga ALLAH memberkati Bunda Elina yang telah membuat hidup saya mudah, jadi saya menyarankan siapapun yang berminat untuk mendapatkan pinjaman silahkan hubungi Bu Elina via email: elinajohnson22@gmail.com untuk pinjaman anda
    Ada perusahaan palsu online lain yang menggunakan kesaksian saya untuk mencapai keinginan egois mereka, saya satu-satunya dengan kesaksian yang benar ini, ketika Anda menghubungi kemudian meminta mereka untuk bukti pembayaran ke ibu`` tolong hati-hati orang-orang ini oke

    Akhir kata saya ucapkan terima kasih kepada kalian semua yang telah meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda.Satu lagi nama saya mrs nurliana novi, Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: nurliananovi96@gmail.com

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

    Data pribadi
    negara: Indonesia
    Nama:Queen Jamillah
    Alamat: Nusa Lembongan
    Telepon:+62 856-9328-4991
    WhatsApp:+62 856-9328-4991
    https://twitter.com/queen_jamillah
    e_mail: queenjamillah09@gmail.com
    Sudah dua tahun sekarang saya telah memberikan kesaksian tentang bagaimana saya meminjam 700 juta dari Perusahaan Pinjaman Iskandar Lestari dan beberapa orang meragukan saya karena tingkat penipu online saya dapat membuktikan kepada Anda semua bahwa Bunda Iskandar bukan pemberi pinjaman yang curang. telah memberi saya satu hal lagi untuk tersenyum karena setelah menyelesaikan angsuran bulanan pinjaman yang saya pinjam sebelum saya memohon kepada ibu bahwa saya ingin pergi untuk ekspansi bisnis saya lebih lanjut sehingga saya menyerahkan 2,7 miliar setelah melalui proses hukum saya transaksi telah disetujui oleh otoritas dan dalam waktu tiga hari proses hukum untuk menyalurkan pinjaman saya ke rekening Bank Rakyat Indonesia saya dicapai dengan mudah. Saya tidak memiliki tantangan dengan Bank Indonesia karena Ms. Iskandar dan tim Manajemen dari ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY telah dianggap sebagai pemberi pinjaman yang sah sehingga tidak ada masalah sama sekali untuk bantuan keuangan, hubungi Pemberi Pinjaman ISKANDAR hari ini
    e_mail: [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    Waalaikumsalam Warahmatullahi Wabarakatuh

    ReplyDelete
  19. Saya Suryanto dari Indonesia di Kota Palu, saya mencurahkan waktu saya di sini karena janji yang saya berikan kepada LADY ESTHER PATRICK yang kebetulan adalah Tuhan yang mengirim pemberi pinjaman online dan saya berdoa kepada TUHAN untuk dapat melihat posisi saya hari ini.

    Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar yang diposting oleh seorang wanita bernama Nurul Yudianto dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Mrs. ESTHER PATRICK. (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Saya memutuskan untuk menghubungi NURUL YUDIANTO untuk memastikan apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari LADY ESTHER PATRICK, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Lady. Saya bersikeras bahwa dia harus memberi tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan sangat mudah. dari Mrs. ESTHER, yang perlu saya lakukan adalah menghubunginya, mengisi formulir untuk mengirim pengembalian, mengirim saya scan kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya. . Lalu saya bertanya kepadanya bagaimana Anda mendapatkan pinjaman Anda? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, yang sangat mengejutkan.

     Saya menghubungi Mrs ESTHER PATRICK dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untuk saya, saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya disetujui dengan sukses tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta membuat janji untuk membagikan kabar baik tentang Mrs. ESTHER PATRICK dan itulah mengapa Anda melihat posting ini hari ini untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan Rp350.000.000. jadi saya menyarankan semua orang yang mencari sumber tepercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. ESTHER PATRICK melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) untuk mendapatkan pinjaman yang dijamin, Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya: (suryantosuryanto524@gmail.com)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...