Friday, May 29, 2020

Tukar kerajaan sekarang bila PH "cukup bilang" atau tunggu PRU15?

oleh Ahmad Lutfi Othman


1. Secara peribadi saya mengharapkan mandat rakyat seperti ditunjukkan dalam PRU14, Mei 2018, dapat dikembalikan sesegera mungkin. Kerajaan Perikatan Nasional yang rapuh ikatan ini, tanpa manifesto pula, wajar diganti dengan cepat, tanpa berlengah. Kekecewaan, khususnya di kalangan pengundi muda harus segera dirawati, jika tidak sistem pilihan raya kita akan mengalami defisit keyakinan. Ya, untuk apa berpanas beratur di pusat mengundi sekiranya kerajaan boleh bertukar hanya dengan rundingan sulit wakil rakyat tertentu yang curang.

2. Langkah pengkhianatan dan pembelotan ahli2 parlimen tertentu PKR dan Bersatu, diketuai Muhyiddin Yassin dan Azmin Ali, akhir Feb lalu, sehingga tumbangnya kerajaan PH adalah bercanggah dengan tatasusila demokrasi dan kerajaan pintu belakang yang ditubuhkan itu tidak mempunyai legitimasi, malahan belum teruji di Dewan Rakyat.

3. Meskipun pelbagai usaha atau "pakej rangsangan" dilakukan Muhyiddin untuk menarik lebih banyak sokongan, melalui pelantikan jawatan-jawatan strategik seperti duta2 khas bertaraf menteri dan pengerusi2 GLC dan agensi kerajaan (mungkin ada sogokan lain yang terpendam), namun masih gagal mengumpulkan sokongan yang mencukupi.

Muhyiddin masih takut untuk membenarkan usul tidak percaya kepada PM dibahaskan, walhal ia satu keperluan buat dirinya mendapat keabsahan agar dapat menerajui negara secara lebih baik, sekaligus menangkis tohmahan buruk terhadap kerajaan tebuk atap yang didirikannya. Lebih ironis, sokongan wakil rakyat kepadanya dikatakan semakin menipis dan Muhyiddin khabarnya tidak miliki majoriti lagi.

Sudahlah bacul untuk hadapi sidang Parlimen, sehingga kuasa Speaker Dewan Rakyat pun dicabuli, kita masih belum mendengar apa-apa penggubalan polisi awam atau agenda pembaharuan dibentangkan. Manakala pemimpin yang terpalit dengan najis rasuah turut dilantik menerajui GLC penting dengan imbuhan lumayan.

4. Nurani saya berbisik, biarkan lebih lama lagi kerajaan Muhyiddin-Azmin ini berkuasa; biarkan rakyat dapat membuat penilaian lebih adil dan menyeluruh terhadap pentadbiran PH dan membandingkannya dengan pemerintahan PN, termasuk dalam isu-isu yang dikaitkan dengan sentimen agama dan kaum.

Semasa era PH dulu, begitu galak dan ghairah sentimen perkauman-keagamaan sempit dibakar bagi menyuburkan kebencian melulu terhadap kerajaan. Isu-isu seperti kematian Adib, bantuan sekolah Cina, tulisan jawi, hibah Tabung Haji, aset kerajaan dijual, kemalangan maut babitkan pemabuk dan banyak lagi, dimanipulasi sepenuhnya bagi menggambarkan kepentingan Islam-Melayu terancam di bawah PH.

Justeru, hati kecil saya berbisik, tak perlulah pertukaran kerajaan sekarang, meskipun pembangkang sudah "cukup bilang", biar kepincangan regim tebuk atap ini lebih terserlah lagi dan rakyat dapat menjadi saksi mata.

5. Namun saya lebih memikirkan soal kepentingan negara dan rakyat seluruhnya, berbanding soal strategi politik untuk menang pilihan raya. Membiarkan lebih lama negara ditadbir oleh komplot Umno- BN-Pas-Bersatu Muhyiddin -- yang menampakkan warisan kleptokrasi, menamatkan agenda pembaharuan serta mengembalikan ciri-ciri kediktatoran dan mengekang kebebasan bersuara -- hanya akan menjerumuskan negara tercinta ke lembah yang lebih kelam. Sudahlah kita diancam impak dahsyat wabak maut koronavirus.

Negara perlu diselamatkan, atau diminimumkan kesan buruk Covid-19 secepat mungkin, dengan memastikan putera-puteri terbaiknya, tanpa mengira agama, kaum dan pegangan politik, bersama-sama menggembleng setiap potensi, berkhidmat untuk watan.

6. Sebenarnya, sejak dahulu, ketika pentadbiran PH menjadi sasaran kecaman dan rasa tidak puas hati masyarakat, juga sewaktu PH dikatakan kalah dalam perang persepsi, dituduh gagal melunasi janji manifesto, sanubari saya tetap percaya, dalam PRU15 nanti, insya Allah majoriti rakyat tetap bijak memilih di antara "intan dan kaca".

Meskipun kerajaan PH mempunyai banyak kelemahan, mungkin tersasar prioriti, bermasalah dari segi komunikasi dalaman sesama komponen parti, kelihatan "terlalu kedekut", sehingga kalah dalam siri pilihan raya kecil, namun saya masih menaruh keyakinan, jika saingan PH datang daripada BN-Pas, pengundi tetap tertarik untuk menyokong gabungan parti yang kurang memudaratkan rakyat.

7. Saya teringat, semasa menikmati juadah makan tengahari Konvensyen Parti Amanah Negara Wilayah Persekutuan, di Bangsar, pengerusinya, Dr Hatta Ramli mengulas tentang kekalahan teruk calon Bersatu dalam PRK Tanjung Piai. Beliau berkata, dia tidaklah gusar sangat dengan majoriti besar calon MCA itu. "Saya lebih risau jika majoritinya kecil. Bila besar sangat, bermakna pengundi di sana mahu sampaikan mesej tertentu, bukan disebabkan mereka tolak sama sekali PH," ujar Dr Hatta lagi.

Hishamuddin Rais yang turut bersama di meja kami turut mencelah, menekankan kemungkinan faktor sabotaj parti sekutu Bersatu. Maksudnya, kekalahan teruk di daratan paling selatan benua Asia itu satu kes terpencil dan mempunyai mesej tersirat yang perlu diperhalusi.

8. Saya turut bersangka baik dengan perancangan Kabinet Mahathir-Wan Azizah. Sekadar di awal 20 bulan mentadbir, masih berbaki tiga tahun lagi waktu itu -- tempoh yang relatif panjang -- saya percaya banyak lagi agenda yang menyangkut kebajikan rakyat masih dalam perancangan dan deraf terakhir untuk dilaksanakan.

Rakyat mula melihat pembaharuan yang bermanfaat, di samping pendedahan berterusan amalakan korupsi dan pembaziran melampau regim terdahulu. Para menteri yang juga pemimpin kanan PH juga, yang rata-rata kurang pengalaman dalam pentadbiran, mulai turun padang bertemu rakyat selepas banyak masa sebelumnya tertumpu kepada rutin tugas di pejabat. Kekeliruan rakyat dapat diperjelaskan.

9. Atas hakikat inilah, pembangkang ketika itu, khususnya Umno, sentiasa menghidu dan mengintip peluang, untuk memastikan kerajaan PH dapat ditumbangkan sebelum PRU15. Umno amat menyedari akan kelebihan berpihak kepada parti kerajaan sewaktu pilihan raya umum.
Justeru, harus direbut kekuasaan itu walau dengan apa cara sekalipun. Yang penting, semasa Parlimen dibubarkan nanti, bukan PH di tampuk kuasa. Dan Umno juga sudah terlepas daripada kekangan kewangan ekoran akaun parti dibekukan.

10. Perikatan Nasional cuba mempamerkan kesatuan melalui MoU, sehari sebelum sidang Parlimen18 Mei lalu. Mungkin untuk menjawab banyak kritikan yang mendakwa PN terlalu rapuh dan tidak diasaskan kepada persefahaman yang mantap.

BN dan Gabungan Parti Sarawak (GPS) bersama empat parti politik termasuk Bersatu, Pas, PBS dan STAR, menandatangani kenyataan bersama, menyuarakan sokongan terhadap penubuhan PN. 

Bagaimanapun, ada pemimpin parti komponen GPS melahirlan rasa tidak senang dengan kenyataan bersama itu dan menyifatkan mereka hanya mesra Perikatan dan bukan ahli PN. Selang beberapa hari GPS menolak pendirian Pas tentang isu arak. Manakala sikap Umno yang mahu menjarakkan diri dan bersikap dingin dengan PN telahpun diketahui umum sejak awal lagi.

11. Umno dan Pas, yang membentuk Muafakat Nasional, kononnya lebih memilih PRU15, atas keyakinan gabungan dua parti Melayu itu, mampu meraih kemenangan dan seterusnya membolot kuasa yang lebih selesa. 

Bagi saya, ia hanya keyakinan palsu berdasarkan realiti politik berbeda dalam PRU14, ketika pertandingan tiga penjuru. Saya akan huraikan unjuran situasi berlainan PRU15 dalam tulisan berikutnya.

BERSAMBUNG.....

16 comments:

  1. Bubar Parlimen is a good way for citizen in M'sia to choose which party is truth to help pupil and make country economic stable bot like PHcng rulers .

    ReplyDelete
  2. masa dah bagi peluang utk jadi pm, ltk jawatan lps tu nak balik,lps tu meroyan, sapa bacul dan bebal. ingat senang ke nak pru dgn belanja berjuta, kata negara nak bengkrap.. dah tu sapa yg sewel skrg.. tunggu lah habis tempuh, apa susah.. apa yg Agong nasihat tak nak dengar ikut kepala dia,

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Peruntukkan pru memkn belanja yg besar apa kata kamu yg suruh bubar serta kamu tanggung srmua pembelanjaan pru semula

      Delete
  4. Sya pn xthu apa yg pk lutfi inginkn..
    rsa2nya pk lutfi hnya gila pda nma..
    sehngga yg buruk diktakn baik..seakan
    sdh hilang deria fikir..

    ReplyDelete
  5. Suruh pk lufti mengadap Yang dipertuan agong.

    ReplyDelete
  6. Tak payahlah Orang tu jadi lagi PM mengarut ja Tipu kuat cakap Malaysia takdak duit buat pinjaman merata.

    ReplyDelete
  7. Org menulis ni pun benggong..

    ReplyDelete
  8. Piirah la ph serta pemuja pemujanya.semoga akan sedar dr lena di ulit intan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Belalang oi belalang jgn jd penipu selama 60 thn lamanya masih tidur lg ker

      Delete
  9. Rkyt dh bg mandat pru14 yg lalu utk phancing memerintah dgn jnji2 manifesto nya yg bt rkyt trtarik utk mngundi phancing serta msalah nya ds najib dgn isu kontroversi smasa era pntadbiran nya mmbuat rkyt bt tsunami pru.nmun kprcyaan rkyt mula pudar apabila jnji2 manis manifesto hnyalah indah khbar dri rupa.rkyt di tipu hdup2.manifesto tu hnyalah utk mraih undi utk phancing mndptkn kuasa.bila dpt kuasa rkyt bg,plbgai tipu helah phancing hingga di katakn negara muflis trpksa bt pinjman utk memulihkn ekonomi ngara sdngkn lpas brtukar kerajaan di ambil alih tsmy,plbgai insentif bntuan utk rkyt di bri.ada pula duit yg bnyk brbillion rm di salurkn.di situ rkyt sudah phm yg itu tipu helah phancing saja sdngkn brbillion rm kewangan negara ada bkn nya muflis yg di gembar gembur kn phancing.manifesto pun kna kencing ini kn pula kewangan kerajaan.prcyalah pru15 nnti,rkyt x kn memilih phancing lg utk tadbir negara, bt lah plbgai manifesto utk mnarik undi rkyt nmun rkyt x kn mmprcyai lg di pru15 akn dtng.prlu di ingt lumrah hidup mnusia,kbaikn yg di lakukn hnya shri akn di hrgai nmun kburukn akn di kenangn slma2 nya.rkyt dh serik di kencing & x kn di kencing lg di pru15 nnti.dh bg mndat di prsia2kn.rkyt dh selesa skrng ni di bwah pntadbiran tsmy pktan nsional yg pntingkn kbajikan rkyt brbnding phancing yg bnyk mnipu rkyt. X ada lg nk di prsoalkn kerajaan pintu blkng sb tsmy di lantik oleh ydpa serta sokongn ahli dewan parlimen smasa mnghadap ydpa sblm ydpa melantik tsmy sbg pm8.kuasa ydpa muktamad.x sbar nk naik smula jdi krajaan,tunggu pru15 nnti.msa tu rkyt akn bukti kn yg rkyt x bri sokongn undi pd phancing lg sb x mhu di kencing lg & phancing kna brada di blok pmbngkng bt slma-lmanya.salahkn dri sndri kerana smuanya atas kesilapan sndri smasa mntadbir negara 22 bulan yg lpas yg bt rkyt hilang kprcyaan pd phancing lg.sekian dri pndngn peribadi sy

    ReplyDelete
  10. Nak tengok org paling bodoh tengok je penyokong PH.. Dia cerdik tahap 5.. Tapi pling bodoh nya tahap 10..

    ReplyDelete
  11. Yang bodoh ko...penyokong ph tidak bodoh...yang buta ko...penyokong ph celik ..yang pekak ko... Penyokong ph tidak tuli...yang gila ko...penyokong masih boleh berfikir, yang mana bagus dan yang pengkhianat....

    ReplyDelete
  12. assalamualaikum wbtuh, yg di pertuan Agong tlh melantik TMY sebgi PM kita, biar kan mandat ini smpi PRU ke 15

    ReplyDelete
  13. Pru14 tu bukan mandat rakyat. Itu mandap dap yg diperjuang oleh barua2 melayu ph. 22 bulan jelas hanya mandat dap yg menyelubungi politik negara. Pemimpin melayu ph hanya membodoohkan diri melihat dap bermaharajalela. Dap berjaya meloloskan 2j rakyat china utk dijadikan pengundi dap pru 15..klia sengaja di blackout..tanya antony loke.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...