Saturday, February 10, 2018

Sungai Biru adalah kawasan larangan

ALOR SETAR
ALOR SETAR - Keindahan Sungai Biru terletak berdekatan Gunung Keriang, di sini, yang diumpamakan lautan Kepulauan Maldives hingga menjadi tumpuan ramai termasuklah orang luar adalah kawasan larangan.

Pengarah Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Kedah, Ir Baharuddin Abdullah berkata, kawasan sungai berkenaan adalah kawasan dilarang masuk kepada orang awam.

"Sebenarnya, kejadian Sungai Biru itu berlaku di sebahagian dari tempat yang dikorek untuk perlaksanaan projek Rancangan Tebatan Banjir (RTB) Sungai Kedah/Anak Bukit.

"Jadi, kita melarang orang awam menceroboh masuk ke kawasan sungai disebabkan tapak berkenaan masih diklasifikasikan sebagai kawasan pembinaan," katanya.

Baharuddin berkata, sebarang aktiviti termasuklah naik atas jambatan, terjun dari jambatan, berenang dan memancing turut dilarang dilakukan di kawasan sungai itu.

Untuk itu, katanya, pihak JPS Kedah telah mengambil langkah pencegahan dengan meletakkan beberapa papan tanda dan memasang pita pelekat di sekitar sungai.

Menurut beliau, dia menasihatkan orang awam tidak masuk ke kawasan larangan itu demi mengelakkan sebarang kejadian tidak diingini dari berlaku.

Ketika diminta mengulas lanjut kejadian luar biasa itu, Baharuddin berkata, keadaan Sungai Biru berkenaan berlaku disebabkan proses pemendapan sungai.

Tinjauan mendapati ada papan tanda larangan bahawa keadaan parit dalam, arus deras, tebing curam dan runtuh, jalan sempit, rosak dan licin ketika hujan diletakkan di tepi jalan masuk ke Sungai Biru.

Sebelum ini, Sinar Harian melaporkan orang ramai tidak putus-putus mengunjungi Sungai Biru selepas keindahan air warna biru itu tular di laman sosial Facebook.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...