Wednesday, March 28, 2018

Kikis sikap sentimental pada parti politik demi survival negara dalam PRU14

http://www.themalaysiantimes.com.my/wp-content/uploads/2015/08/Rafidah-Umno.jpg

1. Tan Sri Rafidah Aziz melalui entri akaun facebook beliau (Rafidah Aziz Malaysian Citizen - 24 Mac 2018) jelas menampakan rasa kekecewaan beliau terhadap UMNO/BN sejak akhir-akhir ini.Entah apa yang mendorong beliau lantang mengkritik pentadbiran Perdana Menteri Najib Razak.

2. Berbagai pendapat serta peringatan beliau untuk rakyat agar tidak perlu merasa sentimental dan 'setia' kepada parti atau individu. Disamping itu juga beliau mengingatkan agar jangan sekali-kali rakyat merasa 'terhutang budi' sehingga menutup mata dan telinga menjadi 'buta tuli' terhadap perkara buruk yang melanda negara kerana setiap perkara yang berlaku dan dihadapi negara masakini akan memberi kesan buruk kepada masa depan anak cucu kita semua.

3. Tulisan Tan Sri Rafidah pasti ditujukan terus buat penyokong, ahli dan pimpinan parti politik pemerintah khususnya UMNO yang telah lama berkarat dalam diri mereka. Rakyat dan ahli UMNO khususnya diingatkan agar jangan terlalu terikat kepada parti itu selamanya.

Saya berpendapat bahawa Tan Sri Rafidah sedang berusaha untuk meleraikan doktrin 'pemikiran karut' ahli UMNO bahawa tanpa UMNO negara akan musnah, tanpa UMNO Melayu akan mundur, akan diperintah oleh bangsa lain, negara akan dijajah, bangsa Melayu akan merempat, Islam akan hilang dari negara dan macam-macam lagi khurafat yang ditanam dalam minda ahli-ahli.

4. Sememenangnya begitulah sifat ahli, penyokong dan pemimpin parti politik dalam soal kesetiaan, hingga sampai tahap taksub kepada parti politik dan pemimpinnya walaupun pemimpinnya jauh tersasar dari hala tuju perjuangan, mementingkan diri sendiri, menghambakan ahli-ahli, dan menyalahgunakan kedudukan.

Saya yakin, ramai ahli parti politik itu tahu bahawa pemimpin mereka melakukan kesalahan, tetapi tidak berani menegur atau berubah kerana bimbang dianggap menderhaka, pengkhianat, jahat dan lain-lain. Justeru mereka mengambil sikap mendiamkan diri dan hanyut dalam arus parti sendiri yang semakin reput dan condong menanti rebah.

5. Bagi saya ianya bukan saja merubah pemikiran ahli Umno tetapi merupakan juga keperluan merubah ketaksuban ahli-ahli PAS.

Ahli PAS juga tidak perlu terlalu sentimental dan taksub dengan parti dan pemimpin.Bagi saya, pandangan Tan Sri Rafidah senada dan sependapat sama dengan majoriti rakyat di negara ini yang tidak terikat dengan mana-mana parti politik.

Golongan ini (tidak terikat dengan parti politik) dikenali sebagai pengundi berpengetahuan (knowledge voters) dan yang akan menjadi penentu kuasa politik dan pemenang dalam pertarungan pilihanraya.Kelompok ini adalah kumpulan terbanyak dan mewakili majoriti rakyat di negara ini.Maka kepada golongan inilah semua parti politik sibuk merayu, berkempen, memujuk dan mengugut agar mereka memberikan undi.

6. Trend pengundi semasa tidak lagi berpaut kepada parti politik,mereka lebih cenderung melihat kepada batang tubuh calon dari parti yang bertandingitu serta isu yang diperjuangkan. Oleh itu, 'pengundi semasa' mesti melihat keutamaan dan usah tertipu dengan sandiwara mainan silap mata oleh parti pemerintah menjelang saat akhir PRU 14 nanti.

Soal ‘makan dedak’, termakan budi dengan pelbagai bantuan seharusnya ditolak tepi demi melihat perkara yang lebih utama iaitu masalah rakyat dan negara. Isu ekonomi rakyat dan negara yang semakin menghimpit, penyelewengan dalam pemerintahan negara, skandal dan korupsi, kezaliman dan penindasan adalah masalah pokok yang utama dan mesti diselesaikan oleh rakyat.

7. Jangan kerana menjelang musim PRU ke 14, dengan pelbagai ‘habuan turun dari langit’, projek segera, pemimpin tiba-tiba hipokrit mesra dan merakyat duduk di dapur rumah rakyat. Pemimpin yang muncul hanya lima tahun sekali tiba-tiba hadir ziarah tiga empat kali dalam sehari boleh mengubah persepsi dan keutamaan kita semua.

Anggaplah itu semua adalah sementara, dan selepas PRU ke 14 semua habuan itu hanya tinggal mimpi, dan pemimpin yang dilihat ’live’ depan mata sekarang ini entah bila akan kelihatan lagi.

8. Negara kita yang disayangi ini perlukan perubahan dan sekarang adalah masanya untuk rakyat bangkit membuat perubahan bagi bina semula negara yang telah buruk di mata dunia . Sudah tiba masanya kepimpinan negara diserahkan kepada pemimpin yang tidak mementingkan perut sendiri dan parti yang amanah, adil, telus, bertanggungjawab dan jujur. Pemimpin dan parti yang sedang berkuasa menguasai kerajaan Malaysia sekarang mesti dihumban kerana telah terpalit dengan pelbagai skandal, penipuan, mementingkan diri sendiri, zalim dan menghambakan rakyat.

Kita dapat melihat contoh bagaimana negara lain telah mengubahnya dan menikmati iklim demokrasi sebenar. Malaysia perlu bergerak ke arah itu, dan pengundi bebas dari kongkongan parti adalah penentunya.

Saya melihat rakyat sedang bergerak ke arah itu sekarang.

"Dari Taklid Buta Menuju Ittiba’ "

#PakatanHarapan
#TolakUmnoBnPas
#TolakkerajaanKlaptokrat
#UndiPakatanHarapan
#MenjulangkuasaRakyat
#BersamaKitaBinaMalaysia

DATO' HJ MAHFUZ OMAR
Ahli Parlimen Pokok Sena
2.30pm Parlimen Malaysia
28 Mac 2018/10 Rejab 1439H

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...