Tuesday, July 2, 2019

Dah banyak kali dah dok ajak DEBAT.. tapi tak pernah jadi!

KISAH DEBAT TAK JADI

DEBAT 1 : Baiah Taklik Talak Tiga.

Bila Exco Agama Kelantan, Dato Nasaruddin kata jatuh talak orang yang langgar baiah taklik talak tiga, Dato Husam pula kata tak jatuh, lalu kedua dua pihak bersetuju untuk debat, malangnya tidak ada persetujuan muktamad dengan tarikh debat, lalu puak Pas buat ceramah " Husam lari dari debat".

Tiba tiba Dato Husam muncul dan naik atas pentas sewaktu program tersebut sedang berjalan dan minta laluan untuk berucap sama...Dato Nasaruddin pula tak bagi dan tuduh Husam kacau majlis dia......



DEBAT 2 : Wajib Pertahankan Kerajaan Islam Kelantan.

Menjelang PRU 14, Dato Ahmad Yakob kata wajib pertahankan Kerajaan Islam Kelantan, lalu Dato Husam jawab dalam ceramahnya....ambo kata haram undi Pas (makna dia haram pertahankan Kerajaan Kelantan Kelantan skrg)....sapa yang tak setuju dengan apa yang ambo kata, mari kita berdebat....

Malangnya cabaran tersebut tidak bersahut dan tidak ada siapa pun yang berani bahas secara terbuka.

DEBAT 3 : Wajib jatuhkan Kerajaan PH.

Bila Ketua Dewan Ulama Pas Pusat yang baru dilantik, Dato Dr Nik Zawawi kata....wajib kita jatuhkan Kerajaan PH yang ada sekarang dan beliau bersedia untuk debat dengan siapa saja dengan syarat dibuat secara terbuka dan disiarkan melalui TV.

Lalu Ust Wanji Wanhussin Wanji menyahut cabaran tersebut tanpa syarat. Slot Analisis TV Hijrah pun sanggup jadi penganjur, tiba tiba Nik Zawawi jawab debat kena sama level, Wanji hanya budak jalanan, tidak setaraf dengannya.

Lalu Menteri Hal Ehwal Agama di JPM melalui SuPolnya, Abang Ahmad Kerdee menyatakan JPM bersedia beri laluan dan mencadangkan Ust Zolkharnain Abidin Al-Abyadhi, TYDP YADIM sebagai ahli panel bagi pihak kerajaan, namun sehingga kini Nik Zawawi masih membisu.

DEBAT 4 : Isu kafir mengkafir UMNO Pas

Dulu (lama dah) ada cadangan Debat UMNO - PAS atas tajuk " Pas kata UMNO kafir" dan Pas pula kata " Umno kata Pas kata UMNO kafir". Segala persiapan telah dibuat termasuk UMNO telah buat "Debat Olok Olok" sebagai persiapan untuk lawan Pas, di mana beberapa orang ulama Pas yang masuk UMNO berlakon sebagai " ahli panel Pas" yang kata ko UMNO kafir, manakala beberapa orang ulama ori UMNO pula berlatih menjawab tuduhan tuduhan ulama pas tadi.

Akhirnya Penyimpan Besar Mohor Raja Raja tampil seperti pengisytiharan anak bulan mengumumkan "anak bulan debat" tidak kelihatan dan debat tersebut dibatalkan.

Kredit
Che Ibrahim Mohamed

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...