Tuesday, September 24, 2019

ISU KG BARU : NAJIB SEDANG CUBA MENUTUP BANGKAI GAJAH


Ada Penduduk Kampung Bharu kata nak harga setanding KLCC iaitu RM 3000 Sqf.. Meh aku certa sejarah nilai Tanah Zaman Najib..

Tanah TRX yang di beli Tabung Haji.. asalnya adalah kawasan berdekatan warisan Negara seperti Penjara Pudu, Dijual Kerajaan kepada 1MDB dengan nilai tak masuk akal dengan harga sekitar RM70 Sqf .. Lagi mahal Tanah Kampung di Ipoh..

Dah lah Kerajaan Jual dengan harga yang murah kepada 1MDB, Lepas tu depa paksa Tabung Haji beli dengan harga tak masuk akal iaitu pada harga RM2,779 satu kaki persegi.. dengan nilai keseluruhan RM 188 Juta.. Sedangkan 1MDB dapat dari Kerajaan hanya dengan nilai RM 6-7 Juta pada keluasan yang Sama..


Persoalannya Kenapa Najib yang kata nilai Kg Bharu sepatutnya lebih tinggi, masa Najib gadai pada 1MDB dia tidak jual terus kepada Tabung Haji dengan nilai dengan sama tawaran kepada penduduk Kampung Bharu iaitu dengan nilai RM 850 Sqf ?

Sebab ini lah jahatnya Penyamun Najib.. Transaksi itu hanya untuk bantu 1MDB membayar Hutang dia.. Tabung Haji dipaksa beli dengan harga yang tinggi.. Bayangkan Duit Ummat Islam digunakan Untuk Bailout syarikat yanh ada kena mengena dengan cina gemuk si Jho Low rakan baik Najib seperti didedahkan dalam Mahkamah..

Bayangkan akhirnya Tanah warisan Penjara Pudu, Sg Besi habis tergadai kepada Syarikat China..Bila satu masa Rafizi bising pada tahun 2015.. Tabung Haji kata dia yakin akan dapat jual balik.. Bayangkan Sehingga Najib kalah PRU Mei 2018.. Tanah tu tak dapat Dijual, dan Dibangunkan.. Sebab Tabung Haji takkan Mampu jual balik pada harga yang lebih Tinggi dari RM 2700 Sqf.. akhirnya Tanah ini diletakkan dibawah SPV untuk dipulihkan..

Cuba fikir.. Tanah TRX dengan nilai 2700 SQF, Tidak ada sekatan Pemilikan, Sapa pun boleh beli.. Tanah dibangunkan untuk Komersial,Kawasan yang Strategik.. Itupun takda sapa mampu beli lebih tinggi..Apa gila Penduduk Kampung Bharu nak jual yang ada sekatan Pemilikan Melayu..nak kekalkan sebahagian besar kawasan itu seluas 24 Ekar sebagai Warisan Melayu.. Dan hartanah itu hanya boleh dibeli oleh orang melayu nanti dengan nilai RM 3 Ribu SQF..

Akhirnya Tabung Haji rugi beli tanah pada nilai yang tinggi.. Yang Untung adalah syarikat 1MDB, apakah duit tu dapat pulangan kepada 1MDB dan Kerajaan.. Tak, hanya digunakan untuk bayar Hutang depa lepas berbelanja mewah, lepas ada Pemimpin bekepala Botak terima RM 2.6 Billon dalam Akaun dari kitaran duit yang dikaitkan dengan 1MDB..

Susah kalau Bani Melayu masih di bodohkan oleh Penyamun dan Penyangak macam Najib Razak..Depa dok Ingat Khalid Samad ni Broker Tanah ,lepas tu Duit hasil jualan tu akan masuk ke dalam akaun peribadi dia RM 2.6 Billion Macam duit masuk dalam akaun Najib hat gadai tanah Penjara Pudu dan Sunga besi pada 1MDB dan Syarikat China.. :)

Ipohmali

9 comments:

  1. Ada persatuan yang menyatakan kenapa kerajaan tawarkan harga RM850 sekaki persegi bukan pada harga semasa yang lebih tinggi. Jawapannya mudah harga yang ditawarkan adalah munasabah berbanding harga yang pernah ditawarkan sebelum ini. Seterusnya harga ini juga memainkan peranan dalam pembangunan semula Kg Baru kepada orang-orang melayu. Jika tawaran harga tanah terlalu tinggi mengikut harga pasaran mampukah orang-orang melayu membelinya selepas dibangunkan kelak? Jika harga tanah terlalu tinggi kos pembangunan akan menjadi tinggi. Jadi tawaran yang berpatutan seperti kerajaan tawarkan ini dengan status tanah rezab melayu tidak diusik maka kos dan beban pemilikan oleh orang-orang melayu dapat dipelihara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harga pasaran ikut DPMM lebih dari 2000 psf...penjual akan dapat juta2... Melayu masih mampu beli kalo harga rumah 1 juta...

      Mak lampir nak jual rumah mahal lebih 500 ribu kpd cina hong kong kerana tak laku...

      Takkan harga rumah di kg baru akan lebih 1 juta....

      Benda senang untuk di pikir..

      Madey nak beli dgn harga murah untuk pemaju kroni dapat untung besar...

      Tanah trx sekangkang kera TH beli pon mahal...

      Delete
  2. Tanah TH tu sepatutnye dimajukan sendiri oleh TH dgn bina bangunan komersial dan kediaman beringkat2...kondominium di tingkat atas...

    Kalau nak jual tanah memang tak laku kerana tiada pemaju yg berani bina bangunan tinggi...

    ReplyDelete
  3. Khalid pak samad bukan broker tanah...khalid hanye balaci madey..madey dah lama terlior dgn tanah kg Baru..imi peluang kroni dan anak branak madey buat untong besar seblm madey masuk kubor..m

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni la jenis melayu bodoh yg disebotkan diatas... Ntah Dia baca ke tak. Main komen aje... Sepisis mcm ni la najib hadi suka. Bebal makrop.... Mcm anak masrop... Bakar skit emosi, terus melenting... Jho low ampu najib kaya raya... Skang tgh habiskan duit tah mane... Sampai mati tak Abis. Melayu bodoh dpt brim je pun. Pagi ambik, ptg habis, Dia punya jek, jenis kontena 50ton pun terangkat... Hidup Melayu, kaya kan cina.gemok... Sedih Aku dgn Melayu Umno pas ni... Tak payah Sedih Kat Aku valik. Simpan la kesedihan tu utk diri sendiri Dan keluarga...

      Delete
    2. Lone fool renjer....

      Ade bukti dlm mahkamah najin bedal wang 1mfb?...daksi dah 9 orang semua baca hikayat jho lo...bukti yilekd...jho mana?...kat ana jho lo?...

      Kenape madey tak mau dakwa jho lo?...jawab lah kalo ko perasan bijak..

      Kikikikik..

      Delete
    3. Yang kena dakwa Jho Lo atau Najib? Jho Lo belum lagi didakwa tapi past Najib sudah dan sedang didakwa...... Sabar, satu-satu bagi selesai, insha Allah sampai masa dapatlah keputusannya...

      Delete
  4. Adakah beli tanah dgn kos nurah bangunan yg dibina mesti murah harganye?...

    Harga tanah murah bawah kos pasaran tapi harga rumah ikut kos pasaran...

    Mampos lah pemilik melayu nak beli semula rumah.....

    Kerajaan boleh beli dgn harga murah tapi pastikan dgn perjanjian harga rumah yg akan dijual.kpd pemilik tanah kurang dari harga tanah...pemilik dapat keuntungan..

    Kerajaan ker yg nak beli dan majukan tanah kg Baru?...kerajaan ada bajet ker?...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin bila harga kos murah maka harga yang bakal ditawarkan akan murah tapi kalau dah kos mahal takkan nak jual balik lebih murah dari kos. Tapi paling penting status tanah melayu tidak diubah.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...