Monday, October 7, 2019

KONGRES MARUAH MELAYU - Tahniah Tun Mahathir!

KONGRES MARUAH MELAYU.. TAHNIAH TUN MAHATHIR !

Semalam aku tak berksempatan mengikuti kongres Maruah Melayu sebab sibuk dengan kenduri saudara.. Malam tadi berkesempatan ikuti komen di media sosial..

2- dan yang paling manarik artikel di Malaysiakini tentang komen Dr Maza yang ucapan Tun Mahathir katanya kurang perisa.. Tidak bermaya, tidak jelas bagi mendesak Ummat Melayu bersatu menentang musuh Islam kononnya.. Dan begitulah Mahathir sejak dulu ucapannya.. hatta penulisan nya sebagaimana bukunya " Malay Dilemma " yang mengungkap tentang masalah orang Melayu..

3- Memang benar kata Dr Maza, Ucapan Tun Mahathir itu kurang berbisa , Sebab ucapan Tun itu jujur dari lubuk hatinya untuk mengubah anak bangsa Melayu.. Tun Mahathir tak perlukan perisa Agama dan rempah rempah Ashabiyah Agama untuk sedapkan retorika Melayu dan Islam sebagaimana yang sering diucapkan dan digunakan Mufti Perlis dan Presiden PAS itu sendiri..



4- Kalau diibaratkan Tun Mahathir itu sebagai Bapa, dan ketua kepada sebuah keluarga, Tun sedang memberikan nasihat, Muhasabah dan Tausiyah yang baik bagi anak anak bangsanya.. Tun berpesan untuk anak anaknya kalau ingin maju dan bermaruah.. Jangan malas, Rajinlah merebut peluang.. anak anak nya kena merubah diri sendiri dan tidak mengharapkan bantuan apalagi menyalahkan orang lain..

5- Walaupun Ucapan Tun Mahathir itu tidak mengunakan peyedap rasa agama, Mahupun menggunakan rempah rempah Ashabiyah sebagaimana kita sering dengar dalam ceramah dan kuliah Ahli Mufti belah utara.. Tapi ia menepati kehendak Quran dan Islam..

sebagaimana firman Allah..

إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ ۗ..

" Sesungguhnya Allah tidak merubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka merubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri.. "

Surah Arrad : ayat 11

6- Tun Mahathir bukan lah seperti bapak tak berguna walaupun tidak berpendidikan Agama.. Kalau diibaratkan sebuah Keluarga dan gambaran bapak tak berguna.. contohnya adalah Mufti Perlis dan Presiden PAS itu sendiri.. Walaupun bapak mereka berpendidikan Agama..

Kalau ada kes dan masalah yang menimpa ahli keluarga dan anak anaknya, Kerja bapak tak berguna ini, kerja mereka menyalahkan anak orang lain, Kutuk Bangsa dan Agama orang lain.. Kalau bisnes dan perniagaan mereka tidak maju, mereka salahkan dab burukka produk dan perniagaan orang lain..

7- Segala kelemahan, Kejahatan, pergaduah melibatkan anak mereka.. sebagai Bapak tak berguna..Tak pernah sesekali bermuhasabah atau meyalahkan diri sendiri.. Kalau anak nya balik di rotan Guru atau anaknya gagal dalam peperiksaan, Dia akan salahkan Sekolah, Bapaknya akan menyerang Guru di Sekolah..

Kalau anaknya pulang bergaduh dengan anak orang lain, Bapak tak berguna ini akan terus menyerang bapak, Bangsa dan Agama yang lain.. Tanpa memberikan pengajaran, Pesanan dan tarbiyah kepada anak sendiri.. inilah lambang Bapak yang tak berguna..

8- Realiti kehidupan hari ini..Untuk menjadi bapa dan ketua keluarga yang baik.. mereka ini kurang menyalahkan orang lain... Kadang kadang dalam kehidupan berkeluarga ini, ada bapa yang tidak berpendidikan agama..Hakikatnya mereka itu lebih memahami Agama.. mereka lebih mengikuti panduan dan Akhlak para Nabi..

Realiti kehidupan keluarga hari ini, Ada bapaknya Guru Hadis, Ada bapaknya Ulama.. Tapi kerjanya menyalahkan kelarga yang lain.. kerja menghina dan menakutkan anak anak mereka kepada agama dan bangsa orang lain.. Jadi ini gambaran bapak yang tak berguna.. Bapak yang tak punya akhlak dan Adab sebagaimana junjungan Rasulullah walaupun bapaknya berlatar belakangkan pendidikan Agama..

9- Himpunan semalam ibaratnya seperti majlis perjumpaan Ibu Bapak PIBG di Sekolah.. Yang datang antaranya bapak bapak tak guna ini.. secara tak langsung , secara halus Ucapan Tun Mahathir semalam cuba menegur dan menasihatkan bapak bapak tak berguna ini bagaimana untuk merubah dan memajukan anak bangsa depa sendiri.. bukan salahkan orang lain.. Kalau tak faham lagi tak tau la..

Sekian catatan Kongres Maruah Melayu..

Ipohmali

5 comments:

  1. Melayu malas sebab tu miskin...anak madey kayer kerana daddykasi...

    Kalo madey tak jadi pm boleh ker anak madey kayer raya?...dapat balak 1000 hektar...dapat kontrak bekal minyak dll...anak hampir muflis duit petronas tolong selamatkan...

    ReplyDelete
  2. Madey orang bermaruah..

    MAHATHIR YANG SEMAKIN MELALUT…..
    Shahbudin Husin 7 October 2019 Politik Semasa 87 Comments
    A A A
    Apa jadi dengan Tun Mahathir Mohamad sekarang ini?

    Sebelum ini, sebagai alasan untuk tidak menunaikan janji-janji manifesto, beliau berkata, PH sengaja meletakkan perkara-perkara yang susah di dalamnya kerana tidak menyangka akan menang PRU14 lalu.

    “Sebenarnya, kami ingat kami akan kalah, jadi kami letak perkara-perkara yang susah (untuk direalisasikan) dalam manifesto, supaya jika kami kalah, kerajaan (lama) akan terperangkap.

    “Tapi sekarang kami jadi kerajaan, kami jadi mangsa kepada manifesto kami sendiri,” katanya.

    Walaupan hujah itu ternampak tidak masuk akal dan seperti cuba memperbodohkan rakyat lantaran beliau ada pengalaman sebagai Perdana Menteri selama 22 tahun sebelum ini, tetapi itulah Tun Mahathiir dulu, kini dan selamanya.

    ReplyDelete
  3. Semlm madey DKK kata tak ada dlm manipesto PH hapuskan tol...hari ni madey DKK ngaku ada dlm manipestol plak..

    Nak nipu pon agak2 lah....madey dah nyanyok kot?...

    ReplyDelete
  4. Keep it up bro.Santai tp sentapmaza dah jadi bas mara... enjin tua...rosak kot jln.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...