Sunday, November 17, 2019

Post Mortem Kekalahan PH, Bersiap sedialah PH untuk di SOSMA kan selepas PRU15

oleh : Mohd Mukhlis Mohd Sharif

15 ribu majoriti bukan satu angka yang kecil tambahan pula yang di angkat itu orang MCA yang menghina hudud, tulisan jawi dan himpunan maruah melayu. PH-Bersatu kena ingat kerusi yang arwah Dr Farid menang dulu asalnya kerusi MCA, jadi bila banyak PDM mengundi Cina yang sokong PH dulu pun PH kalah nampak sangat strategi PH-Bersatu bermain dengan sentimen ultra Melayu tidak menjadi. Bermain isu perkauman ini tidak ada pemenangnya, yang akan rosak ialah masyarakat yang saling prejudis antara satu sama lain.

Ingat bila Ronnie Liu kritik TunM bila Tun masih berteka-teki dengan tarikh peralihan PM, Syed Saddiq bukan main lantang lagi menghentam DAP di media. Tapi bila Peja MB Perak kutuk DAP, boleh pula Syed Saddiq suruh settle cara kekeluargaan. Apa yang Ronnie Liu cakap tu ada kebenarannya dan hari ini di terjemahkan oleh masyarakat Cina dengan kehilangan satu kerusi Bersatu sendiri. Bagi saya permohonan maaf Syed Saddiq is too litte too late.


Kalau TunM masih jadi PM sampai habis penggal bukan saya, malahan ramai lagi penyokong PH akan undi protes. Time tu kalau UMPAS dan naik berkuasa, jangan cerita la GST 10%, Minyak RM3 seliter, silap2 semua bekas-bekas menteri PH pun akan ke dalam di tahan di bawah SOSMA ( Yang PH janji nak hapuskan) . Time tu awak sorang aje lah yer turun demo BERSIH 6,7,8 , kami dah penat sebab kami dah bagi amaran dulu.

Sebenarnya kebangkitan assobiyyah dan perkauman ini bukan hanya di Malaysia, di USA pun sama dengan white supremacist, India dengan BJP anti-muslim, Indonesia pun sama juga dengan geng-geng FPI nya. Nak counter kebangkitan perkauman ini kita tak boleh cucuh dengan isu perkauman juga. Tu yang sibuk nak jadi hero isu komik la, jawi, vernacular school. PH kena ingat penyokong PH yang sokong PH terdiri dari 80% Cina 50% India dan 33% Melayu/Bumiputra. Dan yang Melayu PH pula adalah Melayu yang middle class sampai ker upper class.

Bila PH-Bersatu cuba bermain isu picisan macam ini ingat boleh swing undi Melayu yang B40 ke? Lupakan saja. Kalau Melayu PAS, mereka memang tak boleh di selamatkan. Macam pesakit cancer stage 4. Apa Tok Guru mereka wahyukan, itu yang mereka akan undi. Kalau Tok Guru mereka suruh terjun bangunan, esok mereka akan terjun bangunan. Yang PH-Bersatu mungkin dapat tarik 1-2% dari penyokong UMNO dengan bermain isu perkauman tapi PH-Bersatu hilang 40-50% dari undi Cina ; untung ke rugi tu?

Kalau rasa untung, esok lusa buat lah perhimpunan maruah melayu lagi, boleh panggil tok peti utara buat ucapan bagi sesedap rasa.

Kalau PH nak memerintah lebih dari sepenggal, kepimpinan Perdana Menteri kena di tukar dengan segera. Benda ini ibarat macam makan antibiotik la, mula2 dulu OK, tapi bila lama-lama backteria pun dah evolve, kena bagi antibiotik baharu yang lagi kuat. Takkan nak terus makan antibiotik lama dan harap keajaiban?

Azmin tak payah duk cerita la, dia nak TunM jadi PM sepenggal sebab dia takut masuk penjara; sama dengan Najib Razak. Tapi kalau TunM PM satu penggal, silap2 Najib dalam penjara pun boleh bebas. Apa ingat Najib kalau bebas dia nak tengok saja ka pimpinan PH? Mesti lagi teruk lagi dari dia pecat TSMY dahulu dan tukar Peguam Negara, tukar pengarah SPRM.

Lepas dah set tarikh pertukaran PH, next TunM kena segera tangkap lebai-lebai PAS dalam kes RM90 juta. Tak guna pun simpan kes ini buat leverage jawatan PM kalau PH dah kalah PRU15. Time tu habis semua harta TunM dan cukai anak2 TunM kena siasat macam mana Najib kena sekarang.

Bila dah set PM baharu, kena lantik arkitek PH Rafizi jadi menteri ekonomi. Jangan buat2 lupa siapa master planner Pakatan Harapan kalau bukan Rafizi. Time ini Azmin sibuk menyimpan lebai-lebai di selangor sebab dia sayang kan kerusi MB dia.

Lastly kena tukar semua menteri yang tak perform atau switch port folio. Tak payah nak susun ikut kerusi parti atau itu jantina. Ini dah kira macam kecemasan, janji kita nak menteri yang boleh buat kerja. Ingat PRK Sarawak juga nak dekat. Kalau tak tukar juga, susah nak menang Sarawak

Kementerian Penerangan ini macam unit semboyan tentera la. Kerja dia tak cool tak pegang senjata, tapi kalau semboyan tentera gagal, habis mati semua tentera di perbatasan. Dah tubuh unit cyber. Ingat Najib troll hari-hari dia FB dia free ke? Ada cytro yang berbayar la post untuk dia. Najib tu sebenarnya kayu dan monotonous. Dalam FB macam hero, tapi dalam court siap mengaku kena tipu dengan Jho Low. Apa guna jadi kerajaan kalau tak guna senjata? Tubuhkan unit cyber anti-fitnah. Buat official declare dalam budget. Pembangkang nak cakap apa pun peduli apa, korang nak menang tak PRU15?

Dan untuk Kementerian Kesihatan, Dr Zul dah ok, takkan sebab 3 meter korang nak undi BN? Apa yang dia buat tu betul, kita kena lah cakna sikit tentang kanak-kanak yang ada asthma, takkan penting kan diri sendiri sahaja?

Yang kena buang terus sebab sampah Azmin, Zuraidah, Wayta, Gobind, Rina, Kula, Redzuan Kereta Terbang. Yang kena swap ialah Abg Mat ke Kem Pertanian, Din Ayob Ke Pertahanan, Khalid Samad ke Komunikasi. Yang lain boleh ganti dengan muka baru macam Amin Ahmad ke, Abdullah Sani dan banyak lagi yang ok.

Kalau tak nak dengar pun tak apa, tapi menteri2 boleh la start berlatih tidor atas lantai kut-kut la nanti dapat masuk lokap SOSMA lepas PRU15.

WAllahualam

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...