Wednesday, November 27, 2019

Senyap-Senyap Harga Saham FGV Naik 100%

TAHNIAH KERAJAAN PAKATAN HARAPAN

Senyap-Senyap Harga Saham FGV Naik 100% - Majalah Labur

Mesti terkejut kan baca tajuk di atas? Saham FGV bukan dah ke laut ke? Oh ya, dulunya ia dikenali sebagai Felda Global Ventures Holdings, sebelum ditukar ke nama sekarang iaitu FGV Holdings.

Kalau diikutkan:

Harga saham FGV Holdings 14 Disember 2018: RM0.64

Harga saham FGV Holdings 26 November 2019: RM1.31

Kenaikan: +RM0.67 atau +104.69%

Sumber:
Bursa Marketplace

Apa Punca Kenaikan Harga Saham FGV Holdings?

Mesti nak tahu apakah puncanya harga saham FGV Holdings ini naik secara mendadak?



1. Perlantikan Pengurusan Baru

Kredit Gambar: FB FGV Holdings Berhad
Selepas kejatuhan harga saham ke paras terendah pada Disember 2018, FGV Holdings telah membuat rombakan terhadap pihak pengurusan syarikat. Datuk Haris Fadzilah Hassan telah dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan pada Januari 2019.

Turut dilantik 3 ahli lembaga pengarah yang baru, iaitu Datuk Mohd Hairul Abdul Hamid, Mazri Abdul Rahim dan Dr Christina Ooi Su Siang.

Dengan adanya pihak pengurusan yang baru, perlahan-lahan FGV Holdings membuat turnaround.

2. Kerugian Berkurang

Sumber: MalaysiaStockBiz
Kalau dilihat kepada laporan di atas, FGV Holdings telah mencatatkan kerugian lebih daripada RM1 bilion bagi tahun berakhir 2018.

Syarikat masih rugi, namun syarikat telah berjaya mengurangkan kerugian, dan mungkin akan mencatatkan keuntungan pula bagi tahun berakhir 2019.

3. Harga Minyak Kelapa Sawit Mentah Meningkat

Sumber: Trading View
Dalam masa setahun kebelakangan ini, harga minyak kelapa sawit mentah telah meningkat sebanyak 38%. Bila harga naik, keuntungan FGV Holdings pun meningkat sama.

4. Eksport Turut Meningkat

Sumber: Malaysian Palm Oil Council (MPOC)
Harga pun semakin meningkat, jumlah eksport pun meningkat naik juga. Memang berganda-ganda kenaikan yang dikecapi negara, lebih-lebih lagi FGV Holdings.

OK ke tak OK pulangan sebanyak 100% setahun dengan pelaburan saham FGV Holdings ni?

Nak Saham Naik Lebih 100% Sehari Juga Tak Mustahil
Ini bukan scam ya, tapi inilah yang berlaku kepada harga saham Solarvest yang baru diapungkan semalam.

Harga Tawaran IPO: RM0.35

Harga Penutupan Hari Pertama: RM0.755

Kenaikan Sehari: +RM0.405 atau 115.71%

2 comments:

  1. Tahniah pada Yg berkerja. Nak komen Lelebih tak Pandai Pasal saham. Kang kalau Salah, buat Malu je. Nak sembang bab Lori, jom kita minum. Nak ajak sembang bab saham, pun Jom minum jugak, Tapi Aku Dengar je la.

    ReplyDelete
  2. Saya ibu EVA FIORENTINA APRILA dari palembang mengucap syukur kepada allah,karna melalui bantuan dari aki abdul jamal yg sebesar 20m kini saya sudah bisa menjalankan usaha saya lagi. Puji syukur saya panjatkan kepada Allah yang telah mempertemukan saya dengan Aki Abdul Jamal dan melalui bantun pesugihan putih beliau yang sebar 5M inilah yang saya gunakan untuk membuka usaha selama ini,makanya saya sengaja memposting pesang sinkat ini biar semua orang tau kalau Aki Abdul Jamal bisa membantuh kita mengenai masalah ekonomi dengan bantuan pesugihan putihnya yang tampa tumbal karna saya juga tampa sengaja menemukan postingan orang diinternet jadi saya lansun menhubungi beliau dan dengan senang hati beliau mau membantuh saya,,jadi bagi teman teman yang mempunyai keluhan jangan anda ragu untuk menghubungi beliau di no Wa 085-254-384-488 rasa senang ini tidak bisa diunkapkan dengan kata kata makanya saya menulis pesan ini biar
    Semua orang tau,ini sebuah kisa nyata dari saya dan tidak ada rekayasa sedikit pun yang saya tulis ini,sekali lagi terimah kasih banyak ya Aki dan insya allah suatu hari nanti saya akan berkunjun ke kediaman Aki untuk silaturahmi.Wassalam dari saya ibu Sartika dan untuk lebih lenkapnya silahkan buka blok Aki disini PESUGIHAN UANG GAIB NYATA

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...