Tuesday, October 6, 2020

Dr MAZA : Perlukah Semua Ke Sana, Sehingga Bahaya Kita Di Sini?

 

Sakit dan sembuh adalah takdir ALLAH. Namun, ALLAH menempatkan sebab musabab bagi kejadian-kejadian dalam kehidupan manusia. Mematuhi SOP adalah salah satu sebab musabab yang boleh mengelakkan COVID 19. 


Namun, jika hanya setengah yang patuh dan setengah lagi tidak, maka sebab musabab COVID 19 merebak akan terus berlaku ke semua peringkat dan kena kepada semua.


Kawasan wabak jangan dimasuki. Jika sudah masuk, wajib kuarantin diri. Itu SOP yang diajar oleh Nabi s.aw. dan dipersetujui oleh sekelian manusia tanpa mengira agama. Jika ada yang tidak patuh, maka akan menjadi mangsalah mereka yang patuh dan sekelian mereka yang menjaga segala peraturan yang ada.


Pimpinan kerajaan yang menetap SOP, mereka amatlah wajar mematuhi peraturan dan SOP yang ditetapkan oleh mereka sendiri.  Demikian juga segala orang politik tanpa mengira parti yang selalu berbicara tentang kononnya 'kepentingan rakyat'. Begitu ramai mereka yang ke sana berkempen dan pulang tanpa mematuhi SOP.


Hari ini semua kita bimbang. Semua mesyuarat yang kita hadiri, kita terpaksa bertanya, apakah anda telah mempunyai contact dengan menteri dan orang politik yang ke Sabah baru-baru ini? Lihatlah, betapa ramai kakitangan kerajaan terdedah kepada bahaya kerana politik orang lain.


Persoalan kita, perlukah semua orang politik ke sana? Perlukah semua menteri, semua kepimpinan parti, semua yang berjawatan dalam parti turut serta? Cacatkah kempen tanpa mereka?


Itu belum lagi jika ada yang bertanya, peruntukan terbang ke sana dan penginapan serta pergerakan, di bawah tanggungan kerajaan atau sendirian?!


Lebih ganjil lagi, ada orang politik yang di Semenanjung pun tidak begitu berfungsi dan berpengaruh, cuba membina pengaruh di Sabah? Ada yang dalam negeri sendiri atau kawasan sendiri selalu menghilangkan diri, tiba-tiba muncul dan sibuk di Sabah. Jikalau itu masalah peribadi mereka dan parti mereka sahaja tidaklah mengapa. Namun, ia telah menjadi masalah rakyat dan masalah kita semua pekerja yang bekerja untuk negara!! Nak ke pejabat pun kita sudah bimbang.


Semoga ALLAH selamatkan negara ini.


Dr MAZA

2 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Selamat datang di LEMBAGA KEUANGAN LAPO (LFI)
    Suku Bunga (1,5% - 3,5%) lapofinancialinstitution@gmail.com Pinjaman keuangan mikro adalah penyediaan layanan keuangan bagi masyarakat yang tidak memiliki akses ke layanan keuangan tradisional seperti bank. LAPOFI menggunakan kesempatan ini untuk mendukung Individu, keluarga dan kelompok, Pengusaha, karyawan dan pemberi kerja, yang mengalami satu atau lebih tantangan sebelum, selama dan setelah wabah Covid-19. Pinjaman tersebut ditujukan untuk individu atau kelompok yang sebelumnya dianggap “tidak memiliki bank” oleh lembaga perbankan yang lebih besar. Ini adalah peminjam yang mungkin memperdagangkan sejumlah kecil uang setiap hari, tinggal di daerah yang sulit diakses, tanpa riwayat kredit atau yang tidak memenuhi “persyaratan tradisional” dalam sektor perbankan. PROS • Proses persetujuan pinjaman cepat • Tidak ada batasan geografis • Tanpa dokumen • Semua peminjam diberikan asuransi selama tenor pinjaman. KRITERIA PERSYARATAN • Surat permohonan pinjaman • Formulir aplikasi yang telah diisi lengkap Alat identitas yang valid (KTP, SIM, kartu pemilih atau paspor internasional) • Foto ukuran paspor. Hubungi kami hari ini, dan jadilah bagian dari mereka yang bersaksi .... email: lapofinancialinstitution@gmail.com

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...