Friday, December 4, 2020

Sanusi jawab berkenaan isu perobohan kuil di Kedah.

 


Isu perobohan struktur atas tanah yang digazetkan sebagai kawasan lapang di Taman Bersatu Kuala Kedah ialah isu undang-undang, bukan isu perkauman, agama atau diskriminasi. 


Lambat laun, tataletak setiap binaan struktur di semua tempat patut berada pada tempatnya secara sah dan terkawal menurut garis undang-undang dan pentadbiran yang diletakkan dibawah agensi  kerajaan. Ia harus bermula sejak dulu lagi, bukan sekarang walaupun masih belum terlambat untuk melakukannya. 


Sedikit kekecohan yang diapi-apikan oleh pihak berkepentingan pada waktu ini adalah risiko yang terpaksa dihadapi untuk membina masa depan yang lebih tenteram dan harmoni. Jangan sampai kita  bergaduh pada masa depan hanya kerana 'mabuk todi populariti', mahu menunjuk jaguh kaum pada masa sekarang. 


Ada beberapa serangan politik kepada Kerajaan Negeri Kedah berkaitan isu kuil yang diputar belit dari sudut fakta sejarah, (ada dakwaan 30 tahun dan ada juga mendakwa 50 tahun), sedangkan pihak berkuasa mempunyai rekod sebenar tentangnya. Bangunan itu hanya muncul beberapa tahun kebelakangan ini sahaja, daripada asalnya sebuah berhala yang diletakkan diperdu sebatang pokok.


Sebelum ini mereka jugalah yang mengelak untuk mengakui bahawa satu tapak yang lebih besar, luas dan selesa telah diberikan untuk menggantikan tapak sebuah kuil yang terbabit dengan pelebaran rel keretapi di Alor Setar. Selepas diberi tapak baru, kuil pun didirikan, mereka kembali pula mendirikan kuil  di tapak asal. Notis mengosongkan tapak itu telah dikeluarkan beberapa kali sebelum tindakan diambil oleh MBAS.


Kes itu juga diputar belitkan untuk membina persepsi bahawa PAS adalah pelampau agama yang mendiskriminasi agama lain. Kununnya kuil itu berusia lebih 100 tahun, padahal hanya dibina beberapa tahun lalu sahaja. Untuk satu tapak kuil yang berada di atas tanah KTM yang terbabit dengan pembangunan untuk orang ramai, berapakah tapak baru patut diberikan sebagai ganti?


Tiada siapa di kalangan pemimpin politik kaum India dari MIC atau DAP berani mendedahkan fakta ini. Sebaliknya semua mereka mengapi-apikan sentimen kaum dan agama untuk menjadi jaguh. Jaguh kaum, jaguh agama atau jaguh putar belit?


Ada juga tokoh besar mereka mengaitkan kuil di tanah kawasan lapang yang dibina secara haram itu dengan kilang plastik tidak berlesen di zon industri Sg Petani. Kenapa tak robohkan kilang plastik di Sg Petani? Tanya Mr Vicky dalam kenyataannya. 


Satu kes operasi kilang tanpa lesen satu kes lagi tentang binaan yang tidak sah di atas tanah kawasan lapang taman perumahan. 


7 buah kilang plastik di Sg Petani itu telah akur untuk dipindahkan ke kawasan perindustrian Bukit Selambau dan akan diberikan lesen di tapak baru kelak. Prosesnya sedang berjalan dengan lancar dibawah kendalian YB Exco Pelaburan dan Industri dan pihak MPSPk. Sesuaikah kedua kes itu untuk dibuat perbandingan? Epal wajar dibandingkan dengan epal juga. 


Saya telah katakan dengan jelas dan terang, para pemimpin politik di negara kita harus bertindak sebagai pendamai, penjaga keharmonian dan tataatur selari dengan undang-undang dan peraturan. Set undang-undang dan peraturan yang sedang berkuatkuasa ini adalah untuk memelihara serta melindungi kehidupan rakyat seluruhnya, bukan untuk mendiskriminasi sesiapa. 


Jika ada sesiapa dari kalangan pemimpin politik, kaum dan agama cuba mengapi-apikan permusuhan, menghalang undang-undang ditegakkan, menuduh dan memfitnah di luar kebenaran, memutar belit isu undang-undang dengan mengheret kepada isu kaum dan agama, mereka tidak patut dibiarkan berwewenang.


Perlembagaan parti-parti politik yang diluluskan tidak mengandungi kebenaran kepada kegiatan-kegiatan seumpama itu. Adapun kebebasan bersuara yang dijamin oleh Perlembagaan Malaysia adalah suara untuk menjunjung kebenaran, keadilan, bukan bebas bersuara tentang kepalsuan, putar belit, fitnah dan adu domba. Hal ini sangat mudah difahami, tetapi sengaja dikesampingkan hanya untuk menjadi jaguh.


Seksyen 46(1)(a) Akta Jalan Parit dan Bangunan (Akta 133) tidak hanya dikuatkuasakan kepada kuil hindu, tokong atau rumah ibadat. Ia berkuatkuasa ke atas semua struktur, binaan dan hadangan yang tidak diluluskan. 


Di Taman Bersatu itu, bukan kuil itu sahaja dirobohkan, sebuah gelanggang silat juga telah dirobohkan dibawah Akta yang sama. Di lokasi lain di Alor Setar juga, ada gerai, parkir kereta, setor, pagar, dapur, bangsal turut dirobohkan. 


Kenapa MIC dan DAP tidak bersuara tentang gelanggang silat di pinggir kuil itu? Senior politician seperti mereka itu janganlah minum hanya sebotol, mabuknya dua tiga botol.


Nota: 

Rule of law - the mechanism, process, institution, practice, or norm that supports the equality of all citizens before the law, secures a nonarbitrary form of government, and more generally prevents the arbitrary use of power.


Prof Ramasamy pakai rule of APA?


Muhammad Sanusi Md Nor

4 Disember 2020




7 comments:

  1. Sokong Sanusi 100%

    Kalau yang jawab tak kiri dah tentu lain bunyinya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dlm kes ni ketegasan Sanusi memang baguih....

      Kerajaan BN dulu banyak bagi muka kpd parti komponen demi sokongan..

      Delete
  2. Penganut2 Islam mendirikan rumah2 ibadat, yaani masjid/surau berdasar bilangan bilangan jumaah dikawasan berkenaan dan mendapat kelulusan dari pihak2 berwajib dulu.Mengapa komuniti ini tidak mengikut peraturan2/undang2 yg tekah dutetapkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerajaan yg bina masjid...umat islam hanye mampu bina surau..

      Delete
    2. Setuju. Kerajaan boleh bela ja duit bina masjid drp dana negara kerana Islam agama rasmi. Rakyat bina surau drp sedekah jariah. Itulah kekuatan ummah. Jangan ikut ajaran Pas neh, tak ikut Pas deme hukum ummah bagai orang pasik, munafik. Ummah bersatu kerana agama Islam bukan atas politik Pas.

      Delete
  3. ...kamu tuai ape yg kamu tanam...

    ReplyDelete
  4. Apa yg nusi balak ckp tu ada betulnya, aku pun stuju. Cuma kenapa kasar sangat caranya? Macam orang tak sekolah jer bunyi kenyataan rasmi tu. Sekolap atap apa ker? Nanti kalau org kata hang sekolah agama tak up to standard hang marah pulak. Ini jer ker standard MB geng PASik? Buat kenyataan tu biarlah beradab sikit. Orang kurang ajar Tak apa jangan Kita kurang ajar. Macam mak bapak Tak ajar jer. Lagipun hang tu MB. Bukan ketua ranting PASik. Jaga standard lar sikit kalau ya pun hang gila balak Dan vellfire.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...