Tuesday, August 31, 2021

APABILA MERDEKA TV AKAN TAYANG CERITA KOMUNIS, SIAPA YANG JAJAH NEGARA SEBENARNYA NIE?


 Makin ramai yang persoalkan tv kerap tayangkan filem lawan komunis bila tiba bulan kemerdekaan sedangkan Malaysia tak pernah dijajah komunis.

Aku pernah tulis dulu. Orang Melayu tak pernah lawan penjajah. Even Jepun pun penentangan tak begitu kuat. Yang jadi tali barut pun ada.

Penentangan orang Melayu terhadap komunis pun atas doktrin British yang Komunis akan hapuskan agama selain faktor ramai ahli komunis tu Cina. Takut Tanah Melayu kena rampas dek orang Cina.

Hakikatnya British jajah Tanah Melayu secara aman. Penentangan terhadap Malayan Union pun bukan sebab nak merdeka tapi sebab sikap biadab Harold McMichael yang masuk istana berkasut.

Kalaulah Harold McMichael tu sopan sikit kepada Raja-raja Melayu masa tu, bagi sebahagian dari cukai, aku rasa kita masih belum merdeka.

UMNO ditubuhkan pun bukan untuk merdekakan Tanah Melayu. Bahkan Dato' Onn Jaafar sendiri kata orang Melayu nak buat jarum pun tak reti, nak merdeka macamana?

UMNO adalah pertubuhan yang ditubuhkan oleh penjajah British dengan niat untuk mengekang semangat patriotism orang Melayu yang semakin berhaluan kiri.

Bila UMNO ditubuhkan, semua pertubuhan Melayu yang lain terus padam. Sebab UMNO dapat sokongan dari Istana. Bahkan penubuhan pun dibuat di istana. Orang Melayu, bila istana sokong, semua wajib sokong juga.

Sebab itu aku kerap ulang, orang Melayu ni bagus berpecah. Sebab kalau bersatu, dari sejarah kita tahu yang orang Melayu lebih mudah ditindas.

Berbalik soal merdeka, kita tak punya sejarah penentangan yang gempak. Tentera sebelum merdeka pun bertugas mempertahankan kerajaan penjajah. Bukan mengusir penjajah.

Pahit untuk ditelan.

Bukan aku anti patriotisme. Aku bangga Malaysia merdeka tanpa menumpahkan darah. Itu bukti kita hebat dalam berdiplomasi dan bertoleransi.

Hanya, sejarah kemerdekaan kita tidak gemilang. Jadi untuk jadikan ianya gemilang, hanya dengan perbesarkan cerita lawan komunis, walau komunis tak pernah jajah Malaysia.

Fakta ini semua aku dapat dari mata pelajaran sejarah di sekolah. Jangan kata aku terpengaruh oleh orang asing pula.

 
Raja Gelap

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...