Monday, May 8, 2023

JAMUAN RAYA PAS.. 100% dana politik dengan 3000 jenis juadah..!


 Eishhh meriahnya jamuan raya parti PAS yg diadakan di KOMPLEK PAS KEDAH BATU 9 baru² ini sehingga mengujakan penyokongnya membandingkan dengan program jamuan raya yang diadakan Kerajaan Persekutuan...

Part 1 :


Lebai PAS memang lemah matematik ke apa? Padan 74 pun mereka kata lagi besar dari 82, bahana makan banyak sangat ikan seluang. 

Kalau satey 18k, dah pengunjung 50k, makna satu cucuk satey kena kongsi dengan 2.7 orang. Pernah tengok satu cucuk satey kongsi 2 orang? Logik letak mana? Average satey orang makan 10 cucuk, jadi untuk 50k pengunjung, kena ada setengah juta cucuk satey. 

Pastu satu ekor kambing golek biasa 60 orang makan, kalau 15 ekor maknanya hanya untuk 900 orang. Jadi lagi 49 ribu orang makan apa?

Lagi satu celah mana korang dapat 3000 jenis juadah, kalau betul ada boleh masuk Guiness book of record. Paling kuat pun 10 juadah itu pun jenuh nak arrange vendor yang nak uruskan penyediaan makanan. 

Lain kalau kalau nak main angka nampak bloated, ikut logik akal dulu, unless lupa tebus akal yang di Rahnu pada ketua lebai.

MMMS

Part 2 :

TAK GUNA

Kata Sanusi, rumah terbuka besar-besaran parti dia tak guna duit kerajaan tetapi duit parti sebaliknya kata Sanusi penganjuran rumah terbuka Malaysia Madani menggunakan dana kerajaan dan jentera kerajaan.

Inilah contoh betapa bodoh, benak lagi bengong Sanusi Adun Jeneri merangkap MB Kedah.

Punya nak buat isu sampai tak faham majlis parti dengan majlis kerajaan.

Rumah Terbuka parti Sanusi di Kompleks parti di Batu 10 itu adalah program atau majlis parti, jadi wajar dan memang patut guna duit parti atau duit sumbangan pimpinan parti yang berada macam Sanusi dan lain-lain. 

Majlis Rumah Terbuka Madani pula anjuran Kerajaan maka menggunakan dana serta jentera Kerajaan bukan suatu yang pelik dan salah.

Yang salah jika parti Sanusi atau parti Anwar anjur program guna dana dan jentera kerajaan tetapi kedua-dua program ini berbeza penganjurnya.

Ahli parti Sanusi patut tanya Sanusi buat rumah terbuka di Seri Mentaloon pada 27 April 2023 tu ada tak guna dana dan jentera kerajaan? Mungkin Sanusi kata dia guna elaun keraian dia dan kediaman rasmi dia atas nama MB dan dia layak sebab dia MB. Ya... tetapi tetap guna peruntukkan kerajaan dan premis kerajaan.

Ada dua isu di sini, guna dana dan jentera kerajaan anjur majlis dan bazir atau tidak.

Guna dana dan jentera kerajaan bagi majlis kerajaan oleh Perdana Menteri, Menteri atau MB tiada kesalahan. Bazir atau tidak? Bergantung kepada cara penganjuran. Perlu atau tidak? Masing-masing ada pendapat dan alasan.

Sekali lagi nak ulang, kita kena jelas, jangan nak kondem orang lain jika kita pun sama.

Kalau kata pemimpin parti Islam, megah kata panduannya Quran, Hadith, Ijmak dan Qias.. dalam al-Quran ada sebutkan :

“Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya! Amat besar kebenciannya di sisi ALLAH – kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya."

Aku tulis bukan nak back up sesiapa, tapi nak peringat, kadang-kadang tengok cermin tengok lama sikit.

ZULHAZMI SHARIF




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...