Sunday, March 11, 2018

Awat tak mintak umoq pencen 100 tahun?


Cadangan ceupacs utk menaikkan umoq pencen dari 60 ke 62 ini selayaknya di bakul sampahkan. Yang tua2 semua minta umoq pencen di naikkan, selang 3 tahun sekali ceupacs ini pasti minta umoq pencen di naikkan.

Dari umoq pencen 50, dinaikkan ke 55. Seterusnya ke 60 dan kini 62. Lagi 3 tahun akan datang, ceupacs pasti akan minta umoq pencen 62 di naikkan kpd 65 tahun.

Lepaih dia minta tangga gaji & elaun di naikkan, dia minta pula umoq pencen dia dinaikkan pasai diri dia sendiri nak kerja lg. Apa ceupacs buat ? Yang tua2 semua berebut nak sambung kerja & minta elaun tangga gaji meningkat.

Mana kepala & mata ceupacs ?

Kalian seharusnya perlu minta pihak kerajaan hadkan umoq pencen 50-55 utk beri peluang pd graduan & penganggur yg terlalu ramai. Wujudkan mekanisma kuota 30% staff baru utk atasi masalah lambakan penganggur bergraduan, minta kaji tangga gaji dan sebagainya.

Ini tidak, lagi tua.... Lagi dok pulun minta nak dapatkan gaji bulan di naikkan hingga umoq 100 tahun.


Maaflah GM guna perkataan "TUA", kerna mmg perlu ajar warga ceupacs yg akan berpencen ini buka mata lihat lambakan rakyat tidak bekerja. Bila rakyat tak ada pekerjaan, dgn sewenangnya kata mereka memilih pekerjaan. Tapi pabila kerja swasta, 1.4 juta pekerja import bangladesh di beri kuota penuhkan kekosongan pekerja.

Mentaliti Malaysia kata, bangsa Malaysia terutama anak Melayu malas & pilih pekerjaan. Dan mentaliti majikan kata bangsa Melayu tidak tunjukkan sifat rajin bekerja sepertimana Bangladesh, Indon, Vietnam, Filipina, Myanmar & Nepal.

Kita kata bangsa Malaysia kita sendiri malas, sebaliknya warga asing rajin & buat saja kerja. Masakan tidak, warga asing diberi tangga gaji siap dgn tempat tinggal sprt asrama & rumah pekerja. Bangsa malaysia perlu sewa kediaman, pengangkutan sendiri. GM sendiri makan di hadapan Masjid Bandar Baru Nilai, terlihat warga Bangladesh ini duduk asrama yg disediakan majikan disediakan siap bas utk mereka sendiri.

Bangsa malaysia terutama Melayu........,,,,, terpaksa sewa & kenderaan sendiri pd tangga gaji rendah dari warga asing. Lebih malang, vendor Petronas sendiri ambil warga asing bekerja di Petronas dan ini berlaku di hadapan mata kami di Paka, Terengganu......,,,,,, plant pemprosesan di Johor & Sg udang Melaka.

Kembali pada ceupacs, sedikit pertanyaan GM pd kalian! Apa had umoq yg sebenarnya kalian perlu tetapkan. Apakah selagi buleh bekerja walaupun umoq telah dikategori sbg warga emas ?

Yang berkarya:
Gino Marvela aka Gin Marvel.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...