Monday, November 25, 2019

PENDEDAHAN RAHSIA MENGAPA PAS TAKUT ANWAR IBRAHIM JADI PERDANA MENTERI


Kalau dilihat di kerusi2 yg PAS menang 2018 lepas, ia adalah kerusi2 di mana terdapat sokongan tradisi kepada PAS.

Kawasan2 ini juga antara yg paking keras dan ganas menolak Dr. Mahathir sewaktu Dr. M menjadi Perdana Menteri kali pertama dahulu.

Selama lebih 40 tahun, pengundi2 tegar PAS di kawasan2 ini dilatih dan diajar utk.membenci Dr Mahathir.

Misalnya, dlm PRK Arau 1996, apabila bocor rakaman Dr M. mengkritik Dr Harun Din maka penduduk2 Arau ramai2 menyokong PAS dan menumpaskan UMNO pada masa itu.
Apabila Dr.M menjadi calon Pakatan Harapan tahun 2018, tidak sukar utk jentera2 PAS mengekalkan sokongan mereka. Mrk cuma perlu mengingatkan kembali kpd kebencian mrk kpd Dr Mahathir yg sudah sekian lama diisemai dan tumbuh dengan subur.

Namun, ini berbeza dgb Anwar Ibrahim. Pengundi2 tradisi PAS belum pernah dilatih membenci Anwar Ibrahim sejak zaman berzaman.



Malahan, sejak 1999 sampailah 2013 pengundi2 tegar PAS dilatih utk menyokong Anwar Ibrahim. Pada tahun 2018 pun Anwar tidak diserang krn beliau dalam penjara masa itu.

Sekiranya Anwar mengganti Dr.M maka PAS amat runsing ramai pengundi dan penypkong mrk akan kendur dan akan beralih kpd PH.

Ini krn faktor membenci Dr Mahathir sudah tidak wujud lagi di kalangan psnyokong dan pendokong mereka pada masa itu.

Ini bakal menyebabkan banyak kerusi PAS tumbang serta negeri2 spt Perak, Kedah dan Kelantan beralih kpd PH.

Atas sebab itulah Haji hadi begitu beriya iya hendakkan Dr Mahathir kekal.

Tapi nampaknya BN dah mula sabotaj Haji hadi dan PAS. Mungkin UMNO nampak mrk sudah tidak perlu kepada PAS lagi skrg ini.

PAS MUNGKIN AKAN DITENDANG DARI MUAFAKAT NASIONAL SEBELUM PRU15

Kalau Anwar Ibrahim menjadi PM, maka PAS sudah pasti menjadi parti yang menghampiri kematian dan jangka hayat akhir. Nilai PAS di dalam Muafakat Nasional akan menjadi semakin kecil dan pinggiran.

Hari ini Zahid hamidi mendedahkan bahawa idea utk mencalonkan MCA di Tanjung Piai datang dari Haji HAdi Awang sendiri bukan dari BN atau UMNO.

Zahid berkata:


Ini mungkin langkah pertama UMNO di dalam usaha mereka utk membuang PAS. PAS sudah hampir pasti tidak akan memberi kerusi2 Melayu kpd UMNO yg mereka menangi dan kerusi2 lain juga.

Sebelum mereka teruskan dgn rundingan pembahagian kerusi, lebih baik mereka buang PAS terlebih dahulu. Ini mungkin langkah awal Zahid utk membuang PAS.



TULANG BESI

6 comments:

  1. Analisa yg kurang tepat.

    MembayAngkan ANWAR diperkuda DAP dan keengganan ANWAR menerima cadangan PAS di PRU13 ku li sebagai PM sudah cukup, lebih² lagi umno di pihak mereka..

    Semua calon melayu pkr akan dapat undi kosong dari orang melayu pada PKR15 nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melebih2 pula komen ni. Tdk realistik langsung...

      Delete
  2. Ya allah engkau laknatlah orang yang menabur nfitnah .Amin

    ReplyDelete
  3. Siapapun blogger kedahlaniie, rumusan yg tersasar jauh. Mungkin juga satu bentuk provokasi supaya umno dan pas saling mencurigai. Utk makluman tuan blogger, umno dan pas tidak pernah dan tidak akan saling mengkhianati apa yg termaktub dlm muafakat nasional. Yg jadi hasrat muafakat nasional ialah menumpaskan ph dlm pru15 nanti serta mana² prk dlm masa terdekat. Logiknya bagaimana umno ingin buang pas? Tanpa pas mana mungkin bn boleh menang dgn selesa di c.highlands, semenyih, rantau dan terkini tg piai. Utk makluman, parti yg agak nazak dan mungkin padam sebelum atau selepas pru15 nanti adalah bersatu dan pan.

    ReplyDelete
  4. Pas dlm usaha memperkudakan umno. Cth jelas d tg piai. Pas cadangkan spaya umno letak MCA. Lihat...umno sdh mula tunduk kpd pas. Umno kini sdh sedar agenda pas itu.

    ReplyDelete
  5. Berfikir secara terbuka dan jangan taksub dengan ide sendiri.... Bacaan politik di Malaysia tak sama dengan bacaan di ADUN ... Ahli Parlimen mempunyai kapasiti yang berlainan dengan ADUN... Ketokohan DSai memang sangat menonjol... Sebasa berbagas di parlimen... jelas jawapan berfakta dan maklumat terperinci diutarakan oleh dsai. Semasa dsai mengemukakan hawapan... tak ada pembangkang yang berani berhujah... kalau adapun hanta dalam bentu gurauan aje. Mana ada sosok tubuh yang dapat menyatukan pas dan dap bawah satu pakatan rakyat dulu.... kalayy dsai menjadi pm8... bescaya pas dan umno akan mengecil dan silap2 kepupusan. Ini yang amat di bimbangi ole pasumno... Jangan lihat pada pergolakan pkr sekarang tetapi lihat pada sokongan yang diterimanya sevagai presiden parti...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...