Wednesday, June 21, 2023

TERUK SANGAT KE ANWAR IBRAHIM LEPAS BEBERAPA BULAN MEMERINTAH?


 TERUK SANGAT KE ANWAR IBRAHIM LEPAS BEBERAPA BULAN MEMERINTAH?

Nak PRN ni biasalah sembang dentam dentum hentam sana sini acah kita terpaling tahu siapa teruk siapa tak. Ini biasa, tapi realitinya dah beberapa kali tukar kerajaan, ceritanya sama saja. Tetap lah tak membantu mana pun dan setiap tukar kerajaan baru, akan ada gerakan bedal duit dari team-team pegawai khas dan semua yang baru dapat kuasa ni lah.

Biasa lah tu. Semua nak hidup. Yang bosannya, naik je baru, semua orang terpaksalah pasang kaki baru dan kena mula semua balik.

Penat. Yang "MAMP0S" pun dah ramai.

Tapi zaman Kerajaan Perpaduan ni dia ada sikit lain. Aku bukanlah Pro Anwar Ibrahim. Sebelum ni aku tegak dengan Tun Mahathir. Waktu tu aku belajar sesuatu yang melibatkan prinsip.

Tun Mahathir orang yang sangat berdisplin, dari banyak segi. Dari sudut masa, pemakanan dan lain-lain lagi. Pemimpin yang takda kes langsung melibatkan moral. Isu perempuan ke, mabuk ke, judi ke apa je lah jenia hiburan lagha ni. Takdak. Orang yang kuat membaca. Dan orang yang berjiwa melayu. Tengok saja sajak Tun Mahathir, rasa nak menitik air mata. Tercucuk jiwa ni dengan setiap kalimat Tun lontar.

Berbeza dengan Pemimpin lain. Termasuk Anwar. Yang pernah dikaitkan dengan beberapa insiden. Situ penilaian aku pada Tun, sangat lain. Aku kagumi habis dan aku rasa dia yang terbaik untuk pimpin Malaysia. Bila Anwar jadi Perdana Menteri, awal tu jiwa ni agak rasa swing sikit. 

Selamat ke Malaysia? Tak kena jual ke Malaysia ni nanti? Anwar kan Pro Yahud1? Anwar kan jenis kaki sembang?

Bila dah beberapa bulan berlalu, aku ada bercampur dengan beberapa orang kuat juga yang direct ke Anwar Ibrahim. Aku terbukak sikit mata. Kali ni, aku cuma faham sesuatu.

Tun Mahathir memang orang yang power. Berdisplin bagai. Tapi Tun tak pernah di humban ke Penjara. Dia tak merasa ada di fasa paling bawah kehidupan. Jadi ada benda yang Tun tak dapat walaupun dia orang hebat. Dia belum ada pengalaman yang mahal ni. Anwar merasai setiap jalan di tahap paling bawah. Dia berdepan dengan orang-orang yang gunakan kuasa dan bantai dia saat dia tak punya kuasa dan cuma orang biasa.

Dan akhirnya Allah izinkan dia naik jadi orang paling berkuasa di Malaysia. Dari orang yang ada di fasa paling rendah dalam kehidupan akhirnya duduk di kerusi paling berkuasa. Dia lalui sendiri semuanya berdepan sebagai orang biasa menghadap birokrasi dan macam mana orang ada kuasa layan dia. Dia lalu apa yang rakyat biasa macam kita lalu.

Beberapa langkah yang Anwar ambil, sangat dekat dengan rakyat. Cuma nak harapkan Anwar sorang je, memang tak jadi apalah. Semua yang terlibat dalam kerajaan tak boleh lembik dan sakan nak cari makan. Kena gembleng tenaga dan sambut segala misi dan visi Anwar untuk Malaysia.

Bila Anwar sebut dalam ceramah dia,

"Kita nak hapuskan rasuah! Kita nak bantu 130,000 rakyat miskin tegar di Malaysia!"

Apa yang Menteri berkaitan dengan ni kena buat? Sambut lah apa Anwar punya misi ni. Terus gerakkan kerja. Panggil semua yang terlibat, macam mana nak handle kes rasuah yang berleluasa? Ke susah sebab baru nak berjinak dengan rasuah jugak? Isu Miskin tegar, macam mana nak bantu? Apa jalan terbaik untuk handle miskin tegar ni? Takkan nak harapkan Anwar jugak? Kalau jenis lembab dan bangang macam ni, seeloknya letak jawatan. Bagi orang lain yang lebih agresif yang boleh sambut setiap misi dan visi Anwar ni.

Budaya goyang kaki perasan berkuasa ni memang perangai yang sangat menyusahkan. Kesian kumpulan-kumpulan bawahan yang selama ini tak tidur malam berjuang, end up dia semua yang di lantik ni perangai macam taik tak sensitif banyak hal dan mengundang pada keruntuhan kerajaan sedia ada.

Anwar ni misi dan visi dia power untuk rakyat. 

Masalahnya team sedia ada yang dilantik jadi Menteri ni agak lembab tak sambut segala misi dan visi dia. Tengok bahagian Komunikasi je lah. Lembab dan tak peka banyak hal. Anwar kena balun pun, dia boleh main basikal dalam pejabat. Mesej tentang MADANI pun dia tak alert untuk doktrin dalam kepala rakyat dan setiap jabatan. Yang akhirnya impak ni kena pada Anwar. Ya Anwar bukan tak perasan benda ni. Perasan. Cuma mungkin malas nak duku kepala masing-masing awal ni.

Ikutkan dah kena pelempang dah seko-seko yang lembab-lembab ni.

Aku yakin, lepas PRN nanti akan ada sepak terajang pada Menteri-menteri, pengarah-pengarah lembab yang tengah leka dengan kedudukan selesa ni. Anwar ni bagus dia satu je, dia sengih, dia tetap bagi peluang. Tapi kalau kau sia-siakan peluang yang dia dah bagi ni, esok jangan merajuk kalau dah kena flying kick.

Satu ayat baru-baru ni Anwar ada warning semua pegawai-pegawai khas,

"Tolong hentikan semua yang korang dah buat hari ini!"

Mesejnya simple, tapi perit dan tegas. 
Anwar tetap dengan pendiriannya. Bantai ketirisan yang tengah kritikal di Malaysia tika ini. Benda isu rasuah ni kalau nak dikupas, memang panjang lebar. Dan kalau korang tengok sendiri, dah ibarat Barah yang teruk di Malaysia. Setiap agensi tak terlepas. Kita cerita Kastam je lah yang baru-baru ni Edisi Siasat bongkar. Collection untuk satu pegawai tu sebulan je boleh cecah puluh juta! Selesai setengah isu rasuah pun, aku percaya kita akan nampak perubahan banyak pada masalah-masalah lain lagi-lagi melibatkan kos sara hidup.

Sekarang ni tempoh bertenang! Anwar tengah lemaskan geng-geng perasuah yang kontrol ekonomi ni. Bila dah lemas, diorang jadi panas dengan Anwar. Apa diorang buat? Depa tekan lah rakyat bagi rakyat susah. Dia harapkan rakyat akan salahkan kerajaan sebab gagal bantu rakyat. Padahal ni semua berpubca dari tangan-tangan diorang yang hampir mati.

Boleh bayangkan apa jadi lepas PRN nanti?

Anwar tak boleh gerak sorang diri. Tapi aku perasan, ada gerakan-gerakan belakang tabir yang menyambut baik setiap Misi dan Visi Anwar untuk Malaysia. Gerakan-gerakan ni gerakan orang muda yang berjiwa besar. 

Keseriusan Anwar bantai rasuah ni secara halus kau boleh nampak tahu tak dekat mana?

Tu Kementerian Sumber Manusia kena strike dari atas sampai bawah. Zaman kerajaan dulu kau pernah dengar SPRM berani sapu Kementerian dari atas sampai bawah? Itu signal lah tu. Lawan politik akan rasa itu maknanya Kerajaan Perpaduan ni tak bersih, tapi dari sudut lain, itu lah sebenarnya Permulaan Pembersihan yang di beri laluan. Dalam masa yang sama, itu signal pada semua yang terlibat dengan Kementerian, Anwar tak akan bagi apa-apa jaminan untuk setiap ketirisan yang korang buat.

Ahh, ini tulisan santai je dari sudut pandang aku.

P/s : Bagi peluang Anwar bekerja untuk rakyat Malaysia ni dengan tenang sepanjang 5 tahun ni. Dah 5 tahun nanti, kita nilailah. Ini baru beberapa bulan nak balun, abah dia. Nak kata Anwar kena picit telur dengan DAP? Zaman Anwar ni lah DAP paling diam sekali tak seaggresif zaman pemerintahan pimpinan lain. DAP lebih beradap dan dengar cakap. Ini realiti, siapa pemimpin yang boleh jinakkan DAP selain Anwar Ibrahim? Jinakkan dengan cara bagi kefahaman. Benda ni sepatutnya PAS buat, tapi itu lah beza Menghukum dan Mendidik.



amir HamZah abdul HaMid

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...