Thursday, February 15, 2018

Isu 1MDB : Rakyat mungkin tak suci tapi kami tak bodoh Yang Arif, kata Hanipa

 http://www.mykmu.net/wp-content/uploads/2016/04/unnamed-1.jpg
Ahli parlimen Sepang Mohamed Hanipa Maidin melahirkan rasa tidak senang dengan ‘perhatian kehakiman’ tiga panel hakim Mahkamah Rayuan bahawa peguam negara telah memutuskan perdana menteri tidak melakukan apa-apa salah laku berkaitan 1MDB (1Malaysia Development Corporation Sdn Bhd).

Menurut Hanipa, ‘perhatian kehakiman’ (judicial notice) adalah fakta yang tidak perlu kepada bukti seperti “isteri MO1 yang suka membeli belah”.

MO1 adalah individu yang disebut dalam saman sivil Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DoJ) berhubung kes pengsolapan dana 1MDB oleh ahli korporat asal Malaysia Jho Low dan beberapa individu lain.

Dengan rasa hormat kepada para hakim terbabit, Hanipa berkata, adalah lebih munasabah jika mahkamah berkata, “Mahkamah ambil perhatian kehakiman (judicial notice) bahawa Peguam Negara berkata yang Najib tidak melakukan apa-apa salah laku berkaitan 1MDB”.

Malah katanya, para hakim itu boleh menambah, “sama ada rakyat ambil perhatian apa yang Peguam Negara kata tu, mahkamah tak tahulah. Itu kena tunggu PRU14 nantilah”.

Hanipa mengulas, jika mahkamah mengiktiraf MO1 (perdana menteri) tidak melakukan apa-apa salah laku berkaitan 1MDB, beliau meragui sama ada rakyat turut mengiktiraf keputusan peguam negara yang penuh kontroversi apabila membersihkan perdana menteri daripada sebarang salah laku berkaitan dana 1MDB.

“Rakyat mungkin tak suci tapi kami tak bodoh Yang Arif,” komennya di laman Facebook.

Semalam, ahli parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua Kiam Wee gagal dalam rayuannya untuk mengetepikan perintah injunksi sementara yang diperoleh perdana menteri Datuk Seri Najib Tun Razak terhadapnya (Pua) berhubung klip video yang didakwa berbaur fitnah.

Panel tiga anggota Mahkamah Rayuan iaitu Hakim Datuk Abang Iskandar Abang Hashim, Puan Sri Zaleha Yusof dan Datuk Yaacob Md Sam dengan sebulat suara menolak rayuan Pua untuk mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi yang membenarkan perintah injunksi sementara kepada Najib untuk menghalang Pua daripada mengulangi dakwaan berbaur fitnah itu.

Hakim Yaacob yang menyampaikan penghakiman mahkamah berkata mahkamah mendapati bahawa Najib telah memenuhi syarat yang diperlukan untuk injunksi sementara dibenarkan.

Beliau berkata siasatan juga dijalankan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Polis Diraja Malaysia, Bank Negara, dan Peguam Negara dan hasil siasatan yang telah diumumkan kepada orang ramai oleh Peguam Negara dan SPRM membersihkan Najib daripada sebarang salahlaku jenayah.

Yaacob berkata hakim Mahkamah Tinggi tidak terkhilaf dari segi undang-undang apabila membenarkan perintah injunksi sementara kepada Najib.

Najib menyaman Pua atas kapasiti peribadi beliau dengan mendakwa bahawa Pua telah membuat kenyataan fitnah ke atasnya melalui klip video bgerkaitan pembentangan Rang Undang-Undang Persendirian untuk meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau Akta 355.

Perdana Menteri mendakwa klip video yang dimuat naik oleh Pua atau ejen-ejennya menerusi laman rasmi Facebook defendan, berdurasi dua minit dan 21 saat dan bertajuk “BN Govt abandons all Bills to give precedence to PAS RUU355 Private Member’s Bill,” boleh diakses secara meluas dan bebas melalui internet.

Pada 21 April, tahun lepas, Mahkamah Tinggi membenarkan permohonan Najib untuk perintah injunksi ex-parte bagi menghalang Pua daripada menerbitkan kenyataan atau kata-kata yang sama.

Pada 26 Januari tahun ini, Mahkamah Rayuan menangguhkan keputusan dalam rayuan Pua selepas mendengar hujah daripada para peguam. Mahkamah kemudian menetapkan semalam untuk menyampaikan keputusan.

Selepas mahkamah menyampaikan keputusan, peguam Datuk Wira Mohd Hafarizam Harun yang mewakili Najib memberitahu pemberita bahawa perbicaraan kes itu telah ditetapkan pada 23 April.

Sementara itu, peguam Gobind Singh Deo yang mewakili Pua berkata beliau akan memfailkan rayuan kepada Mahkamah Persekutuan, lapor Bernama.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...