Thursday, March 1, 2018

RAMPASAN KAPAL MEWAH JHO LOW : MARUAH NEGARA SEMAKIN TERDEDAH, PEMIMPIN NEGARA TIDAK RASA BERSALAH



1. Tindakan kerajaan Indonesia merampas kapal layar mewah di Bali milik hartawan kontroversi Low Taek Jho @ Jho Low yang didakwa diperoleh menggunakan wang 1MDB begitu menggemparkan dan memalukan negara. Media Indonesia melaporkan operasi merampas kapal bernama The Equanimity yang dibina dan diselenggarakan dengan menggunakan lebih daripada AS$250 juta daripada dana 1MDB adalah hasil kerjasama polis Indonesia dan Biro Siasatan Persekutuan (FBI), AS.

2. Isu 1MDB bagi Jabatan Keadilan (DOJ) Amerika Syarikat sudah menjadi isu global dengan negara Indonesia termasuk antara antara negara yang melancarkan ‘serangan’ dan buruan ke atas semua yang berkaitan dengan 1MDB. Indonesia, walaupun jiran dan saudara serumpun dengan Malaysia, bertindak tegas tanpa kompromi terhadap kapal itu. Timbalan Pengarah Jenayah Ekonomi dan Khas Kombes Daniel Silitonga memberi jawapan yang begitu tegas iaitu : " Yang penting, pada prinsipnya, kejahatan jangan sampai menang. Undang-undang yang harus menang,"

3. Isu rampasan kapal layar ini sepatutnya telah sampai ke titik terakhir kerajaan dan rakyat Malaysia. Jika AS dan seluruh dunia begitu tegas dalam soal menjulang keadilan dan menentang kezaliman, tidak wajar bagi Malaysia mendiamkan diri begitu sahaja. Isu 1MDB sudah tidak mampu disembunyikan kerana ‘bangkai dinasour’ ini sudah berbau busuknya ke seluruh dunia. Apakah kita tidak malu ketika seluruh dunia memerangi korupsi, rasuah, penyelewengan dan ketidak adilan yang berpunca dari negara ini, Malaysia mengambil sikap membisu serta mendiamkan diri. Malah Peguam Negara AS Jeff Sessions menyifatkan skandal 1MDB kleptokrasi paling teruk di dunia dengan lebih AS $ 4.5 bilion secara keseluruhan penggubahan wang haram dibuat menerusi urus niaga haram yang kompleks dan syarikat cengkerang dengan akaun bank di pelbagai negara seperti Switzerland, Singapura, Luxembourg dan Amerika Syarikat.


RAMPAS KAPAL PENCURI DUIT 1MDB BUKAN CAMPUR TANGAN ASING

4. Dalam rampasan di Bali semalam juga, 34 orang anak kapal berada di situ tetapi tiada kelibat Jho Low dilaporkan. Beliau adalah suspek yang disasarkan namun mujur beliau tiada di dalam kapal terbabit. Jho Low sudah menjadi pelarian dengan banyak negara melancarkan operasi memburu beliau seumpama pengganas antarabangsa. Nama beliau cepat naik tetapi beliau populariti dengan cara yang amat memalukan negara. Saya hairan bagaimana manusia seperti ini boleh berkawan dengan pembesar negara, menjadi anak emas pemimpin negara, hidup bebas dan mewah hasil ‘duit haram’ dan aset milik negara. Apa yang istimewanya Jho Low dengan memiliki kapal mewah ini berbanding penduduk kampung dan rakyat kelas menengah dan rendah yang lebih memerlukan duit negara daripada beliau.

5. Isu 1MDB bukan modal politik pembangkang di musim pilihan raya. Tindakan merampas kapal mewah The Equanimity bukan di arah atau dirancang oleh pemimpin pembangkang dengan kerjasama kerajaan AS. Jangan pula nanti ada tuduhan mengatakan ia adalah campur tangan kuasa asing atau mengundang campur tangan asing ke negara ini. Janganlah pula PM hilang ilhamnya mencari tarikh keramat PRU ke 14 kerana meletupnya isu ini ketika ini.

6. Kes yang berlaku ini adalah tindakan negara-negara di dunia, yang melihat kesalahan yang begitu jelas dan besar dan tidak boleh diterima oleh akal yang waras. Bagi negara yang demokratik, bebas dan telus, isu ini ibarat ‘boleh meruntuhkan langit’. Tetapi bagi negara yang Indeks Persepsi Rasuahnya merudum, skandal 1MDB adalah satu daripada koleksi bermasalah yang boleh diselesaikan dengan hanya menutup mata dan mulut.

7. 1MDB adalah kesalahan pemimpin negara, yang salah urus tadbir dan pencurian dana negara. Jika Malaysia gagal mengambil tindakan sewajarnya terhadap isu 1MDB serta mengheret Jho Low ke muka pengadilan, maka negara-negara lain membuktikan dengan usaha agresif seperti rampasan kapal ini dapat membantu menyelesaikan skandal terburuk di dunia. Malulah terhadap negara lain, ketika maruah negara sedang dilihat dengan segala pekung dibuka, Malaysia masih mahu menafi, menyalahkan pihak lain malah berbangga dengan kesalahan diri.

YB DATO' HJ MAHFUZ OMAR
Ahli Parlimen Pokok Sena
12pm Langkawi Permata Kedah
1 Mac 2018/13 Jamadilakhir 1439H

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...