Wednesday, June 30, 2021

107 KEMATIAN , DUA KALI GANDA SEMALAM, APA JADI DENGAN SISTEM KESIHATAN KITA .?



107 KEMATIAN , DUA KALI GANDA SEMALAM, APA JADI DENGAN SISTEM KESIHATAN KITA .? 

1- Semalam kematian dicatatkan terendah dalam tempoh sebulan aku kira, Lega lah.. Semalam 57 Kematian, Kelmarin 60..Sebelumnya konsisten 80 Kematian.. Tak tahu jumlah kematian itu kalau kalau direndagkan untuk membuktikan Lockdown berjaya menurunkan Kematian..

2- Tapi ada petanda tak baik semalam bila jumlah Pesakit ICU dan yg dapat Dapat bantuan Pernafasan kembali meningkat semalam.. dari hari ini terbukti.. mengejutkan, Kematian dicatatkan 107 orang.. 2 kali ganda dari semalam..lebih teruk Kematian yg tinggi,Jumlah ICU dan hat dapat bantuan Pernafasan juga tinggi..

3- Itu aku sebut sebelum ini..bahaya jika saringan direndahkan jika hanya mahu dilihat kes Menurun, Ia akan memberi tekanan kepada KKM bila wabak tersebar dari kontak rapat mereka yang tidak disaring..Akhirnya wabak ini akan masuk dalam Komuniti.. 

4- Kebetulan baca Laporan juga, Peristiwa menggantung diri di Balakong Semalam sebab tekanan kerana tidak mendapat rawatan sebab dijangkiti Covid-19..Antara yang dilaporkan, Sebelum mengggantung diri ,Dia tidak tahan akibat Batuk demam dan Sesak nafas, dan tidak mendapat rawatan.. 

5- Aku rasa kes macam ni banyak.. Ramai..Aku ada tulis sebelum ni.. Aduan mereka yang tida dipedulikan, Tidak dirawat biarpun sudah ada simptom teruk bukan aku dengar sekali.. Banyak kali, dari page Uncle Kentang, termasuk kenayataan Adun DAP sendiri..Lebih malang hat tak dapat rawatan ini di kawasan bandar seperti damansara.. 

6- Apa dah Jadi dengan KKM ? Itu sebab aku berbeza pandangan dgn sahabat dan pemimpin PH, cerita kita kekurangan Logistik seperti Ambulan dan Peralatan itu real.. Itu sebab Strategi penting adalah memperkuatkan Sistem Kesihatan..Cara pesakit dikuarantin di tempat terbuka juga aku rasa salah , aku sebut lama.. dan akhirnya disahkan Pakar kesihatan dengan bahaya varian baru yang boleh berjangkit melalui Udara.. 

7- Aku rasa dari pembacaan aku..Di Selangor dan lembah Klang ada petanda petanda ianya menakutkan.. Bukan soal Wabak, Tetapi tahap kesiagaan sistem Kesihatan.. ditambah kewujudan varian baru seperti Delta yg kini mengancam Indonesia, dan kembali di US dan Australia.. 

8- Tapi Hairan, Mahiaddin ni makin Gila.. Masih terus mahu mempertahankan kegagalan sendiri biarpun jelas dia benar benar gagal.. Aku rasa orang pertama patut dirujuk Pakar Psikiatrik adlah mahiaddin, Dia dah kategori Gila, Gila Kuasa... ;) 

Ipohmali

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=4312564625431961&id=100000353970691&sfnsn=mo

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...