Monday, March 12, 2018

Kerajaan BN gesa media asing henti siar berita palsu 1MDB

1mdb-reuters1
SIK: Kementerian Komunikasi dan Multimedia (KKMM) memberi amaran akan mengambil tindakan terhadap pihak yang terus menyiarkan berita palsu, terutamanya berkaitan 1MDB sehingga menimbulkan fitnah.

Timbalan Menterinya, Datuk Seri Jailani Johari berkata, kementeriannya menerusi Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) sedang memantau perkara itu.

“Dalam usaha kerajaan menangani gejala fitnah dan berita palsu dalam negara, kita dapati beberapa isu turut disemarakkan sumber dari luar negara.

“Terbaru, dalam usaha mencemar dan menjatuhkan kredibiliti perdana menteri, kementerian mengenal pasti beberapa portal berita dalam talian yang menyemarakkan kembali isu 1MDB, susulan rampasan sebuah kapal layar mewah oleh pihak berkuasa negara tetangga.”

Beliau berkata demikian selepas melancarkan “Program Negaraku: Menghubung Menyatu” (CTU) peringkat negeri di Sekolah Kebangsaan Seri Ampang Muda, dekat sini.

Turut hadir, Pengerusi Jawatankuasa Penerangan, Pembangunan Luar Bandar dan Pembasmian Kemiskinan negeri merangkap Adun Belantik, Datuk Mohd Tajudin Abdullah serta Ketua Pengarah Penerangan, Datuk Ibrahim Abdul Rahman.

Jailani berkata, portal yang dikenal pasti itu adalah Wall Street Journal, New York Times, The Economist, Australian Broadcasting Corporation (ABC) dan terbaru, MSNBC, menyiarkan berita palsu mengenai 1MDB sejak minggu lepas.

“Kementerian melalui SKMM memantau perkara ini dan menasihatkan portal ini berhenti menyiarkan berita-berita palsu, terutamanya berhubung kes 1MDB yang telah dibuktikan hasil siasatan bahawa dakwaan penyalahgunaan dan kehilangan wang tersebut tidak benar.”

Beliau berkata, semua maklum kes 1MDB disiasat pihak berkuasa, termasuk Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) yang turut dianggotai ahli Parlimen pembangkang yang mendapati dakwaan penyalahgunaan wang itu tidak benar sama sekali.

“Kita percaya ini adalah sebahagian daripada usaha akhir beragenda politik yang memfitnah dan mencemar nama baik perdana menteri kita menjelang pilihan raya umum ke-14 tidak lama lagi.”

Pada pelancaran program itu, seramai 30 penduduk dari Mukim Sok menerima bantuan berupa barangan keperluan harian sumbangan Telekom Malaysia (TM).

KKMM turut menyumbang 10 unit peralatan siaran digital ASTRO NJOi berserta televisyen kepada penduduk kurang berkemampuan dari kampung di bawah mukim berkenaan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...