Monday, August 6, 2018

MP PAS - PRK Sungai Kandis medan eksperimen Pas & Umno

PRK Sungai Kandis medan eksperimen Pas
KUALA LUMPUR - Pilihan Raya Kecil (PRK) Dun Sungai Kandis menjadi medan eksperimen Pas untuk melihat kecenderungan pengundi Melayu akan kerjasama antara Pas dan BN.

Naib Ketua Pemuda Dewan Pemuda Pas (DPP) Malaysia, Ahmad Fadhli Shaari Shaari berkata, ternyata pengundi dalam kalangan ahli Pas dan BN belum bersedia ke arah itu.

Menurutnya, walaupun keputusan Pas tidak bertanding di PRK Sungai Kandis menimbulkan polemik dan tanda tanya dalam kalangan ahli namun ekperimen itu penting bagi mendengar suara rakyat.

"Ini eksperimen Pas dengan Umno, nak tak nak PH kena ditewaskan. Walaupun nampak seperti nak jalinkan persefahaman dengan musuh-musih kita sebelum ini tapi ia bukan untuk kepentingan peribadi.

"Kena wala' (setia) dengan strategi Pas, jangan persoal dan perlu bersangka baik husnuzon dengan pemimpin, jangan tambah kekusutan kepada rakyat dan ahli," katanya dalam Muktamar Tahunan Dewan Pemuda Pas Wilayah Persekutuan kali ke-33 di Dewan Aminuddin Baki Wisma Sejarah, di sini.

Ahli Parlimen Pasir Mas itu berkata, BN dilihat gagal membawa suara Melayu dan Islam dalam menarik sokongan rakyat.


"Eksperimen PRK Sungai Kandis cukup membuktikan rekod BN mentadbir selama 60 tahun bukan perkara mudah untuk rakyat undi BN.

"Malah, BN tak tunjukkan kesungguhan turun kempen untuk kemenangan.. Eksperimen juga membuktikan BN tak mampu bawa suara Melayu dan Islam untuk melawan PH," katanya mengulas keputusan PRK Sg Kandis yang berlangsung, semalam.

Calon PKR, Mohd Zawawi Ahmad Mughni diumumkan memenangi kerusi Dun Sungai Kandis dengan majoriti 5,842 undi menewaskan saingan dari BN, Datuk Lokman Noor Adam yang mendapat 9,585 undi dan calon Bebas, K.Murthy hanya menerima 97 undi.

Namun katanya, PRK Sungai Kandis bukan kayu ukur sebenar prestasi Pas dan BN disebabkan baru berakhirnya PRU.

Mengulas berkenaan persiapan PRK Seri Setia yang memungkinkan Pas menghantar calon katanya, Pas akan menunjukkan kekuatan dan keupayaan membentuk gelombang Melayu dan Islam.

"Kita akan turun dengan seluruh kekuatan atau paling tidak meningkatkan sokongan terhadap Pas dan membuktikan Pas adalah yanh utama dalam mengepalai gelombang Islam.

"Pas sambut baik pengisytihan BN memberi laluan kepada Pas tapi ia belum rasmi dari BN Selangor dan harap kenyataan itu benar-benar berlaku," katanya.

Ditanya mengenai calon katanya, perkara tersebut akan diputuskan kepimpinan dan di pihak Pemuda Pas menyokong penuh siapa juga yang dipilih

"Kita ada nama calon yang akan dihantar menggunakan saluran dalaman.. Namun siapa juga calon tidak menjadi masalah asalkan pakai lambang Pas pasti memenuhi aspirasi Pas," katanya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...